بیماری کلسی ویروس گربه‌سانان

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیماری کلسی ویروس یک بیماری شایع در گربه‌ها محسوب می‌شود. ویروس به مجاری تنفسی، ریه‌ها و مجاری بینی، دهان، هجوم آورده و زخم‌هایی در زبان، روده‌ها و سیستم اسکلتی ماهیچه‌ای ایجاد می‌کند. گربه‌هایی که واکسینه نشده‌اند به شدت در معرض بیماری قرار دارند و این بیماری در پناهگاه‌ها، خانه‌هایی با تهویه‌ی نامناسب و پرورشگاه‌ها شیوع بیشتری دارد. در حالی که انجام واکسیناسیون علیه بیماری به شدت توصیه می‌شود اما مشاهده می‌شود که واکسیناسیون در کاهش شیوع بیماری موثر واقع نشده است.

تمامی‌رده‌های سنی گربه‌ها در معرض بیماری هستند ولی بچه گربه‌های کوچکتر از 6 هفته بیشتر مستعد هستند.

علائم و تیپ‌های مختلف بیماری کلسی ویروس گربه‌سانان

این علائم معمولا به طور ناگهانی ظهور پیدا می‌کنند:

• بی‌اشتهایی (anorexia)

• ریزش اشک از چشم‌ها

• آبریزش بینی

• زخم‌هایی بر روی زبان، کام سخت، نوک بینی، لب‌ها یا دور پنجه‌ها ایجاد می‌شود.

• پنومونی

• مشکلات تنفسی بعد از ایجاد عارضه‌ی پنومونی

• ارتریت

• سستی

• راه رفتن همراه با درد

• تب

• خونریزی از نواحی مختلف بدن

بیشتر بدانیم:

واریانت K5 کلسی ویروس خرگوش

آبسه در گربه (Abscesses)

بیماری پنلوکوپنی (Feline panleukopenia) در گربه‌ها

علت بیماری

گربه‌ها معمولاً در هنگام تماس با گربه‌های مبتلا شده به این بیماری در جاهایی مانند پناهگاه‌ها  یا پرورشگاه‌ها دچار می‌شوند. ولی به دلیل اینکه ویروس کلسی ویروس به مواد ضدعفونی‌کننده مقاوم است ممکن است در هر جای دیگری گربه‌ها را آلوده کند. عدم واکسیناسیون یا استفاده از واکسن‌های نامرغوب به عنوان یکی از فاکتور‌های مهم ایجاد کننده‌ی بیماری است.

تشخیص بیماری کلسی ویروس

در هنگام مراجعه به دامپزشک شما باید اطلاعات کاملی را در مورد سوابق بیماری گربه‌تان در اختیار دکتر قرار بدهید. زمان شروع علائم  و اتفاقات یا موقعیت‌های احتمالی که موجب ایجاد این بیماری در گربه‌تان شده است را در اختیار دامپزشک قرار دهید. دکتر دامپزشک شما در معاینه‌ای که انجام می‌دهد کلیه‌ی سیستم‌های بدن را با دقت معاینه می‌کند و دستور یک ازمایش خون نیز در جهت تشخیص بیماری می‌دهد.

آزمایش مطمئن‌تر دیگری را می‌توان با شمارش میزان آنتی‌بادی‌های کلسی ویروس موجود در خون گربه انجام داد. این تست آنتی‌بادی برای شناسایی و تعیین میزان آنتی‌ژن یا آنتی‌بادی‌های موجود در خون در برابر کلسی ویروس استفاده می‌شود. تست پیشرفته‌تر دیگری نیز موجود است که با رشد و جداسازی ویروس‌ها تحت شرایط کنترل شده‌ای به نام کشت سلولی انجام می‌شود.

معاینه از طریق تصویربرداری با اشعه‌ی ایکس می‌تواند اسیب احتمالی وارد شده به ریه مانند چسبندگی ریه‌ها به همراه پنومونی را نشان دهد.

درمان بیماری

اگر پنومونی به صورت پیشرفته ظاهر شده است یا خونریزی به حدی شدید است که جان گربه را تهدید می‌کند گربه‌ی شما نیاز به بستری شدن برای مراقبت‌های ویژه و درمان دارد. اگر به دلیل پنومونی گربه شما قادر به تنفس نیست اکسیژن‌رسانی از طریق دستگاه انجام می‌شود. در حالی که هیچ نوع داروی بخصوصی برای درمان بیماری در دسترس نیست، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های وسیع‌الطیف برای جلوگیری یا درمان عفونت‌های ثانویه که به دنبال بیماری‌های ویروسی دیده می‌شود استفاده می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌های چشمی برای عفونت‌های چشمی و مسکن‌هایی برای تسکین درد‌هایی که در هنگام راه رفتن ایجاد می‌شود تجویز می‌شود.

مراقبت‌ها و پرستاری از گربه

گربه شما نیازمند مراقبت‌ها و پرستاری‌های ویژه‌ای در حین دوران بهبودی از بیماری می‌باشد که این مراقبت‌ها شامل تمیز کردن چشم‌ها و بینی گربه برای جلوگیری از انباشت ترشحات است. دامپزشک به شما برنامه غذایی مقوی و قابل هضمی را برای گربه‌تان توصیه می‌کند که شما می‌بایست در ساعت‌های مقررداده تا از سوتغذیه جلوگیری کنید. اگر گربه دچار زخم‌هایی در دهانش شده است نیاز است تا از غذا‌های نرم استفاده کنید.

با اینکه در خیلی از مواقع انجام واکسیناسیون موثر واقع نمی‌شود ولی در حال حاضر تنها راه، پیشگیری از طریق واکسیناسیون می‌باشد. بهبود حال گربه بستگی به شدت علائم بیماری دارد. گربه‌هایی که پنومونی خفیفی را از خود نشان می‌دهند در عرض 3 الی 4 روز بهبودی پیدا می‌کنند. در حالی که پنومونی‌های شدید ممکن است کشنده باشد. زخم‌های دهانی و ارتریت معمولاً بعد از مدتی از بهبودی رفع خواهند شد.

منبع: وبسایت رسمی بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی شفا