مدیریت کارکنان مرغداری‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کلید بهبود کار، مدیریت کارکنان است. دستاورد نیروی کار خوشحال، تولید بیشتر است. مدیریت درست کارکنان در نخستین گام، برگزیدن کارمند (کارگر) خوب و مناسب است. سپس در ایجاد انگیزه با تشویق نه با تنبیه، و این که خودتان را جای کارکنانتان قرار دهید. از خودتان بپرسید که دوست داشتید چگونه اداره شوید. بسیاری از مردم دوست ندارند در ناآگاهی نگه داشته شوند، بنابراین به کارکنانتان تصویر بزرگی ارائه کنید و برای عقیده‌شان ارزش قائل شوید. شما کارکنانتان را برای فکر یا مغزشان استخدام می‌کنید نه برای بازو و پایشان.

حتی اگر پیشنهاداتشان نادرست است، این احساس را در آنها به وجود بیاورید که حس کنند وجودشان برای کار شما مهم است. آنگاه است که آنها برای شما سخت کار خواهند کرد و مغزشان را نیز بکار خواهند انداخت. اگر کسی علاقمند است که یاد بگیرد و مسئولیت بیشتر بپذیرد باید این فرصت را در اختیار آنها قرار داد. این کار در آنها انگیزه به وجود می‌آورد. تازه همین اندازه کافی نیست. مدیریت کارکنان که به بهترین شیوه کار کنند یک کار همیشگی است. شکایتی که بسیاری از کارگران دارند این است که هرگز از سوی مدیریت از کار آنها سپاسگزاری نمی‌شود.

این که انگیزه همه کس دریافت پول بیشتر است درست نیست. کارگر کم درآمد که نمی‌تواند هزینه زندگی‌اش را تأمین کند البته ناراضی است ولی آنگاه که حقوق او به سطح مناسبی می‌رسد مسائل دیگری مانند واگذاری مسئولیت، آموزش و آگاهی از نتیجه کارش، برایش دارای اهمیت می‌شوند. مردم خواستار ارضای شغلی، میدان نشان دادن توانایی‌هایشان و مرخصی مناسب هستند.  

بیشتر بدانیم:

تأثیر دمای هوا روی مرغ گوشتی

مدیریت پیش از کشتار جوجه گوشتی

راهنمای مدیریت پرورش جوجه گوشتی

تولید، نگهداری و بهداشت تخم‌های جوجه‌کشی

هنگامی که یک گله را اداره می‌کنید، موضوع تنها تبدیل خوراک به گوشت یا تخم‌مرغ نیست، بلکه موضوع مدیریت کسانی است که اینکار را برای شما انجام دهند.

چه درباره کارگران تازه و چه قدیمی، نخستین نقطه آغاز مدیریت خوب یک شرح وظایف نوشته شده است. اینکار، در کارگران خوب، انگیزه ایجاد می‌کند و یک حداقل استاندارد برای آنها که خیلی خوب نیستند پدید می‌آورد. این شرح وظایف آنچه را که دقیقاً از کارکنان انتظار می‌رود نشان می‌دهد نه این که فقط هدف‌هایی را که باید به آنها برسند بلکه به آنها می‌گوید که کارها را چگونه انجام دهند و دلیل آن چیست. سالی دو بار می‌توان کارکنان را در برابر این استانداردها سنجید. این فرصتی است که ضمن بحث درباره نقاط ضعف آنها، از آنها سپاسگزاری شود.

اینکار، سودمندی دیگری هم دارد. معمولاً قوانین کار درباره اخراج کارگران سختگیر است. شرح وظایف شغل این فرصت را می‌دهد که اگر کارگری نمی‌تواند کارش را انجام دهد او را بتوان اخراج کرد.

هنگامی که وظایف رسمی کارمندان و یا کارگران مشخص شد، اقدام بعدی تشکیل جلسات مشورتی است. یکبار در هفته بنشینید. معمولاً چند مشکل را می‌توان در هر دیدار حل کرد. در دیدارهای نخست معمولاً مدیر مرغداری تنها سخنگو است ولی پس از چند جلسه همه مشکلات پیشین نیز مطرح می‌شود. بسیار مهم است که هرکس جلسه را اداره می‌کند برای شنیدن انتقادات بردبار و متحمل باشد وگرنه کارکنان پس از آن نظراتشان را بازگو نخواهند کرد.

منبع:  نیکوتک

برگرفته از مجله انگلیسی دامپروران Farmer Dairy