سگی که همه‌جا ادرار می‌کند

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر سگ شما در داخل خانه ادرار می‌کند و این رفتارش برایتان آزاردهنده است بد نیست بدانید که غالباً این رفتار می‌تواند به دلیل آموزش باشد و یا راهی باشد که او از آن برای نشانه‌گذاری استفاده می‌کند.

نشانه‌گذاری رفتاری است که معمولاً از سگ‌های نر سر می‌زند و عقیم‌سازی می‌تواند راهی مؤثر برای درمان علامت‌گذاری توسط سگ‌های نر باشد. البته پیشنهاد ما به شما این است که علت‌های کثیف کاری را پیدا کنید تا متوجه شوید که آیا عقیم کردن او فایده‌ای دارد یا خیر.

ادرار کردن درجایی غیر از محل مخصوص، مشکلی است که اکثر صاحبان سگ‌ها از آن گلایه دارند. این رفتار سگ‌ها می‌تواند علت‌های مختلف و متفاوتی داشته باشد.

به‌طورکلی معنا و مفهوم تمیزی بین سگ و انسان متفاوت است و تمیزی برای سگ به این معنا است که روی خودش ادرار نکند، باید به این نکته توجه داشت که تمیزی به آن معنا که در ذهن ما است یک رفتار و عادت انسانی است که باید به سگ آموزش داده شود؛ و سگ هیچ تصوری در مورد تمیزی به آن معنا و مفهوم که ما می‌شناسیم ندارد و برحسب موقعیت می‌آموزد که چگونه باید تمیزی را رعایت کند.

ادرار کردن در سگ‌ها به دو هدف انجام می‌شود از طرفی سگ‌ها با این کار مثانه خود را خالی می‌کنند و از طرف دیگر با ادرارهای کم خود، علامت‌گذاری می‌کنند که این عمل، کاری غیرارادی است و به‌صورت مستمر توسط او انجام می‌شود.

یک نکته مهم که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که ادرار کردن سگ زمانی یک مشکل رفتاری محسوب می‌شود که او با ادرار خود علامت‌گذاری می‌کند. برای حل این مشکل بهتر است که عوامل بیولوژیکی و محیطی که سبب بروز این رفتار می‌شوند را حذف کرد. به‌عنوان‌مثال وجود کیست در بدن سگ تکرر ادرار در او را به همراه دارد و چون او قادر به نگهداری ادرار خود نیست در همه‌جا ادرار می‌کند.

علت‌های علامت‌گذاری با ادرار

علامت‌گذاری با ادرار رفتاری خاص است که از سگ‌ها سر می‌زند. در مورد معنای این رفتار تصورات و کلیشه‌های زیادی وجود دارد اما تاکنون مطالعه‌ای درزمینه معنا و مفهوم این رفتار سگ صورت نگرفته است؛ و هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ادرار سگ اطلاعاتی را در مورد جنس، رفتار و ... او نشان دهد وجود ندارد.

 این در حالی است که این مسئله که ادرار درزمینه رفتارهای جنسی نقش مهمی ایفا می‌کند مسئله‌ای واضح و اثبات‌شده است؛ و مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان داده‌اند که هورمون‌هایی مانند تستوسترون نقش مهمی در نشانه‌گذاری‌ها دارند. رفتار علامت‌گذاری در سگ‌ها پس از عقیم‌سازی 20 تا 60 درصد کاهش داشته و این عقیم‌سازی در کاهش هورمون‌های جنسی نیز مؤثر است.

تولید هورمون تستوسترون فقط به سگ‌های نر اختصاص ندارد؛ و سگ‌های ماده هم تستوسترون تولید می‌کنند اما میزان تولید تستوسترون در سگ‌های نر 5 تا 10 برابر بیشتر از سگ‌های ماده است. جدای از مفهوم قلمروگرایی که نمی‌توان به‌صراحت درباره آن سخن گفت و در دنیای سگ‌ها مفهومی تقریباً مبهم است، اما رفتاری چون علامت‌گذاری هم ازجمله رفتارهای مشترک در میان سگ‌ها ماده و نر است؛ البته این رفتار در سگ‌های ماده کمتر از سگ‌ها نر بروز داده می‌شود. به‌طورقطع می‌توان گفت که میان این رفتارها و هورمون‌های جنسی سگ‌ها ارتباطی وجود دارد اما هنوز کسی نمی‌داند که چرا این رفتار از بعضی از نژادهای سگ بیش‌تر از سایر نژادها سر می‌زند.

از آنجاکه اکثر سگ‌هایی که از ادرار برای علامت‌گذاری استفاده می‌کنند سگ‌های نر هستند. با عقیم‌سازی تولید تستوسترون در آن‌ها کاهش داده می‌شود تا میزان علامت‌گذاری توسط آن‌ها به حداقل برسد.

بیشتر بدانیم:

آموزش سگ برای دستشویی کردن

فواید عقیم کردن سگ‌های نر

تومورهای پستانی در سگ

چگونه می‌توان مشکل علامت‌گذاری را حل کرد؟

اولین مرحله برای حل کردن مشکل علامت‌گذاری مشورت با یک دامپزشک است. بهتر است برای حل این مشکل از یک رفتارشناس سگ کمک بگیرید تا با کمک او بتوانید علت‌های بیولوژیک و دیگر علت‌هایی را که عامل این کثیف کاری هستند کشف کنید. باید رفتارشناس و یا دامپزشک بررسی‌های کامل را انجام دهند تا بتوانند به شما بگویند که آیا آموزش می‌تواند مشکل شمارا حل کند و یا نه؟

اگر میزان علامت‌گذاری در سگ زیاد باشد، عقیم کردن می‌تواند این رفتار را در او کاهش دهد و یا کاملاً از بین ببرد بهترین راه برای آزمایش این موضوع این است که سگ را به‌طور موقت عقیم کنیم. عقیم کردن موقت، هم نسبت به عمل جراحی آسان‌تر است و هم اینکه این امکان را می‌دهد که ما متوجه شویم که آیا این عقیم‌سازی بر رفتارهای سگ تأثیر دارد یا خیر.

عقیم‌سازی نوعی عمل جراحی است و می‌تواند در بعضی موارد تأثیرات منفی روی حیوان داشته باشد.

این نکته را نباید فراموش کرد که علامت‌گذاری فقط در 40 تا 60درصد سگ‌هایی که عقیم می‌شوند متوقف می‌شود؛ اما 90درصد سگ‌هایی که این عمل در آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده، دیگر علامت‌گذاری نمی‌کنند. بر همین اساس می‌توان گفت که عقیم‌سازی موقت روشی کارآمد است که با آن می‌توان میزان مؤثر بودن عقیم‌سازی را بررسی نمود.

مراجعه به دامپزشک و مشورت با او بهترین راه برای کنترل و حل این رفتار در سگ‌ها است.

منبع: ITPet