اسهال ای‌کلای

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسهال ای‌کلای یکی از عوامل مرگ بره و بزغاله‌های تازه متولد شده می‌باشد.

اسهال ای‌کلای یک بیماری فرصت‌طلب مرتبط با شرایط محیطی کثیف و اصول بهداشتی بد است که در بره‌ها و بزغاله‌های کمتر از 10 روز دیده می‌شود اما بیشتر در سن یک تا چهار روزگی معمول هست معمولاً خود را به صورت شیوع در بره‌ها و بزغاله‌های بین 12و48 ساعته نشان می‌دهد، همچنین دهان آبکی هم نامیده می‌شود زیرا بزاق بره‌های عفونت یافته جاری می‌شود و دهانشان سرد می‌شود.

آنتی‌بیوتیک هم برای هم درمان و هم پیشگیری اسهال‌های ای‌کلایی در بره‌ها استفاده می‌شود. میش‌ها وبزها می‌توانند با واکسن ای‌کلای گاوان قبل از زایمان واکسینه شوند تا ایمنی غیرفعال افزایش یابد. استفاده از نئومایسین در بره‌هایی که نرمال به نظر می‌رسند ممکن است پیشرفت شیوع را متوقف کند. بلع کافی کلستروم بوسیله‌ی نوزادان وقوع بیماری را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانیم:
کولی باسیلوز یا ای‌کولای (E.COLI)

آشنایی با بیماری زبان آبی در دام
دلایل بروز اسهال در گوسفند

انواع اسهال در بره‌ها و درمان آنها

۱_اگر با اسهال زرد رنگی در بره روبرو بودید که با قرص اوکسی تتراسایکلین درمان نشد. بهترین درمان استفاده از سولفاپریم خوراکی و جنتامایسین و انروفان ۱۰ است.

۲_اگر اسهال بدبو و قهوه‌ای رنگ باشه از کلیستین خوراکی و یک دز تتراسایکلین ۲۰ تزریق استفاده کنید.

۳_اگر اسهال در بره حالت و رنگش شیری بود و شیر از بدنش خارج می‌شد. دو دز ۱۲ساعتی لینکومایسین و دگزامتازون استفاده بشه و یک عدد قرص اوکسی البته قرص بعد پایان تزریق