آشنایی با تغذیه فنچ‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ فنچ جزو پرندگان دانه‌خوار است و منقارشان برای پوست کندن دانه‌های ریز تناسب یافته‌است. فنچ‌ها ارزن را ترجیح می‌دهند، اما تخم سایر میوه‌ها را نیز می‌خوردند. همزمان که آنها ارزن را به عنوان غذای اصلی می‌خورند، از خوردن میوه (خیار، پرتقال، انگور، سیب و ..)، سبزیجات (کاهو، سبزی خوردن و ...) و تخم‌مرغ (مخصوصا هنگام تخم‌گذاری) لذت می‌برند. آنها همچنین غذاهای زنده مثل کرم ارزن و یا سایر حشرات را نیز دوست دارند. آنها همچنین به شاخه کوچک ارزن نیز علاقمند هستند و یک یا دو پرنده یک شاخه کوچک را در عرض چند روز خواهند خورد. فنچ‌ها در خوردن بسیار حریص و شلوغ هستند، مثلا دانه‌ها را به هر سو پخش می‌کنند. البته این رفتار کمک زیادی به تکثیر دانه‌ها در طبیعت می‌کند. گذاشتن مقداری خاک در قفس یا ظرف کوچک آب برای استحمام آنها بسیار مفید است و پرنده‌ها خود را در آنها تمیز می‌کنند.

فنچ‌ها برای تامین مواد مورد نیاز بدن خود در محیط طبیعی انتخاب‌های زیادی دارند. این انتخاب شامل انواع دانه و گیاهان و صد البته شفیره حشرات می‌باشد. ولی در محیط قفس تغدیه پرنده بستگی به غذایی دارد که صاحب پرنده در اختیارش قرار می‌دهد. بنابراین برای داشتن پرنده‌هایی سالم باید به تغذیه پرنده‌های خود توجه خاصی داشته باشیم. باید طوری تغدیه پرنده خود را برنامه‌ریزی نماییم که کلیه نیازهای او اعم از انواع ویتامین و مواد معدنی و پروتیین تامین گردد در غیر این صورت پرنده به دلیل کمبود مواد غذایی در برابر بیماری‌ها بسیار آسیب‌پذیر می‌گردد.

مهم‌ترین غذاهایی را که می‌توان در اختیار فنچ‌ها قرار داد عبارتند از :

1- ارزن و تخم کتان: ارزن و تخم کتان ریز مهم‌ترین غذای فنچ‌ها محسوب می‌گردند. ارزن ریز و تخم کتان ریز را باید به نسبت چهار به یک با هم مخلوط کرد و در اختیار فنچ قرار داد. یعنی همیشه 1 کیلوگرم ارزن را با 250 گرم تخم کتان مخلوط نموده و در اختیار فنچ قرار دهید.

2- تخم‌مرغ آب پز: یکی از مهمترین منابع تامین پروتیین مورد نیاز فنچ‌ها محسوب می‌گردد. تخم‌مرغ به ویژه موقع به دنیا آمدن جوجه‌ها منبع پروتئینی عالی برای جوجه‌ها محسوب می‌گردد. تخم‌مرغ آب‌پز را پس از خنک شدن به اندازه دو نخود ریز رنده نمایید و مابقی را برای استفاده روزهای بعد در یک کیسه نایلون قرار داده و در یخچال بگذارید، البته حداکثر 2-3 روز می‌توان تخ‌مرغ را در یخچال نگهداری کرد. زمانی که فنچ‌ها جوجه دارند تا 10 روز به آنها تخم‌مرغ بدهید. بعد از بزرگ شدن جوجه‌ها می‌توانید فقط هفته‌ای یک بار به آنها تخم‌مرغ بدهید.

3- کف دریا: این ماده معدنی که پوسته فسیل شده نوعی نرم‌تن دریاییست؛ منبع سرشار کلسیم می‌باشد. فنچ‌ها و به ویژه فنچ ماده در دوران تخم‌گذاری بسیار به این ماده معدنی برای تامین کلسیم مورد نیاز پوسته تخم‌ها نیاز دارد و در صورت عدم تامین این ماده برای فنچ‌ها پوسته تخم آنها بسیار آسیب‌پذیر خواهد شد و از طرفی به دلیل برداشت کلسیم از بدن فنچ ماده استخوان‌های او بسیار آسیب‌پذیر و شکننده خواهد شد. بنابراین هرگز فنچ‌های خود را از کف دریا محروم نکنید.

4- پوست تخم‌مرغ: فنچ‌ها برای تامین کلسیم و بخشی از پروتئین مورد نیاز بدن خود علاقه زیادی به خوردن پوست تخم‌مرغ دارند. خلاصه اگر روزی برای خودتان نیمرو درست کردید یک نصفه پوست تخم‌مرغ را داخل قفس فنچ‌ها قرار دهید تا به تدریج مصرف نمایند.

5- برگ کاهو، هویج، خیار، گشنیز، جعفری و سیب: به فنچ‌ها می‌توان در کنار غذای اصلی برگ کاهو، هویج، خیار و یا سیب داد. این سبزیجات و میوه‌ها به هضم غذای فنچ‌ها کمک فراوانی می‌کنند. علاوه بر این که بخشی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن فنچ‌ها را هم تامین می‌نمایند. می‌توان یک هفته به فنچ‌ها سیب داد و هفته بعد کاهو و الی آخر.

توجه کنید میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف پرنده حتما بخوبی بشویید.

6- قطره مولتی‌ویتامین: برای تامین کامل مواد مورد نیاز بدن فنچ‌ها می‌توان در کنار موارد بالا از قطره مولتی‌ویتامین هم استفاده کرد. موقع شستن و پر کردن ظرف آب پرنده 3 قطره مولتی‌ویتامین داخل ظرف چکانده و سپس ظرف را با آب تمیز پر نمایید. خوردن این قطره سلامت فنچ‌ها را تضمین می‌نماید. 

منبع: سایت پرنده بان