کلسی بور 40

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ وجود یون‌های کلسیم آزاد برای انقباض عضلات و برای وارد کردن سلول‌ها در دپولاریزاسیون عضلات صاف یا آزاد شده از ذخایر داخل سلولی در عضلات اختیاری مهم است. این پدیده بصورت تحریک–انقباض شناخته می‌شود.

استراحت عضله به خروج یون کلسیم بستگی دارد. کلسیم برای عمل عصبی و همچنین اگزوسیتوز استیل کولین عصبی و انتقال ایمپالس در طول اعصاب مهم است. یون کلسیم جزء اصلی ساختمانی اسکلت بدن است و نقش مهمی در انقباض عضلات، انعقاد خون، فعالیت آنزیم‌ها، هیجان‌پذیری عصبی، آزادسازی هورمون‌ها و نفوذپذیری غشاهای سلولی دارد. واکنش بین سه جزء هورمون- پاراتورمون، کلسیم و ویتامین عضلات کلسیم را علیرغم تغییر در جذب و دفع آن در حد بالا نگهداری می‌کند.

شکل دارویی: محلول استریل تزریقی.

گروه دارویی: مواد معدنی.

ترکیب دارو: هر میلی‌لیتر حاوی 1/340 میلی‌گرم کلسیم گلوکونات، 67 میلی‌گرم بوریک اسید، 1 میلی‌گرم کلروکرزول بعنوان نگه‌دارنده و 30میلی‌گرم پروپیلن گلیکول می‌باشد.

فارماکوکینتیک کلسیم گلوکونات

در نشخوارکنندگان کلسیم جیره از طریق روده کوچک بر اساس نیاز بدن جذب می‌شود. در دام‌های بالغ جذب کلسیم در مواقع نیاز به مقدار زیاد این عنصر مثلاً در دوره آبستنی و شیرواری افزایش می‌یابد. فاکتورهایی که می‌توانند جذب کلسیم را تحت تاثیر قرار دهند شامل نوع جیره و مقدار کلسیم و فسفر موجود در جیره می‌باشد.

متابولیسم کلسیم و فسفر توسط هورمون پاراتیروئید و ویتامین D تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هورمون پاراتیروئید در پاسخ به کمبود کلسیم ترشح می‌شود که این باعث تبدیل 25 دی هیدروکسی کوله کلسیفرول به 1 و25 دی‌هیدروکسی کلسیفرول می‌شود هورمون پاراتیروئید و 1و 25 دی هیدروکسی کوله کلسیفرول با هم جذب کلسیم از استخوان را تحریک می‌کنند و 1 و25 دی هیدروکسی کوله کلسیفرول به تنهایی جذب کلسیم از روده را تحریک می‌کند.

کلسیم از استخوان و روده وارد خون می‌شود. موقعی که مقدار کلسیم سرم به بالاتر از حد نرمال می‌رسد، ترشح هورمون پاراتیروئید مهار می‌شود و ترشح کلسیتونین تحریک می‌شود. غلظت زیاد کلسیتونین باز جذب کلسیم از استخوان را مهار می‌کند و غلظت پایین هورمون پاراتیروئید جذب کلسیم را مهار می‌کند. کلسیم به طور عمده از طریق مدفوع و ادرارو مقدار ناچیری از طریق غده عرق به خارج دفع می‌شود. در دام‌های شیروار نیز مقدار قابل توجهی کلسیم از طریق شیربه خارج دفع می‌شود.

موارد مصرف کلسی بور 40

درمان کمبود کلسیم (Hypocalcaemia) در گاو و گوسفند، درمان تتانی شیرواری مادیان (Eclampsia)، کمک به پیشگیری و درمان راشی‌تیسم (Rickets) در دام‌های جوان و نرمی استخوان (osteomalacia) در دام بالغ.

مقدار و روش مصرف

دوز عمومی (گاو، اسب، گوسفند و بز): 150 تا250 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بر اساس پاسخ بیمار، بسته به علائم بالینی و آنالیز خون دام بیمار.

روش مصرف: به صورت زیر جلدی و یا آهسته وریدی تزریق شود. 

نکات قابل توصیه

قبل از تزریق محلول باید تا دمای بدن گرم شود.

از تزریق داخل عضلانی دارو بدلیل احتمال ضایعات بافتی در ناحیه تزریق خودداری شود.

از یخ‌زدگی دارو جلوگیری شود. تزریق کلسیم بر حسب ضرورت طبق دستور دامپزشک ممکن است تا رفع علائم بیماری به دفعات تکرار گردد. 

عوارض جانبی کلسی بور

تجویز وریدی دارو باید به آهستگی صورت گیرد چون غلظت زیاد کلسیم می‌تواند باعث ایست قلبی شود اگر برادی کاردی یا آریتمی شدیدی اتفاق افتاد تجویز باید کند شود.

دام‌های دچار کمبود کلسیم و اندوتوکسمی مانند گاوهای دچار ورم پستان کلی فرمی حاد مخصوصاً به آریتمی‌های قلبی بخاطر تجویز وریدی حساس‌تر می‌باشد.

تداخل دارویی کلسیم گلوکونات

کلسیم بروگلوکونات اگر با سفالوتین، پردنیزلون فسفات، تتراسیکلین‌ها، بی‌کربنات سدیم، فنیل بوتازون و سولفانامیدها ترکیب شوند ناسازگار است.

زمان پرهیز از مصرف: ندارد.

شرایط نگهداری: در دمای کمتراز 30 درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری شود. از یخ‌زدگی دارو جلوگیری شود. 

بسته‌بندی: این دارو در ویال 250 میلی‌لیتری عرضه می‌گردد.