اسب‌های مسابقه

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در بحث پیش‌رو به نکات بسیار ضروری برای اسبهای مسابقه می‌پردازیم.

1: به صورتی برنامه‌ریزی کنید که در طول 3 ساعت قبل از مسابقه یا تمرین و 2 ساعت بعد از آن به اسب کنسانتره ندهید.

2: نحوه آب خوردن اسب مخصوصاً بعد از تمرین یا مسابقه علامت بسیار جالبی است. اگر احساس کردید اسب با سرعت زیاد و با حرص و ولع زیاد آب می‌خورد 2 هدف یا نشانه را  به ترتیب اهمیت ذیل می‌توانید دنبال کنید:

الف: اسب هنوز به آمادگی  بدنی خوبی نرسیده، بنابراین شرکت دادن آن در مسابقه اشتباه است.

ب: وزن اسبتان بالاتر از حد استاندارد است، بنابراین با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی آن به کاهش وزن آن کمک کنید.

3: بعد از تمرین یا مسابقه علوفه خشک بدهید.

4: سعی کنید زمان غذا دادن به تاخیر نیفتد. اما اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد مقدار ذرت یا جو کنسانتره فرموله شده را کمی اضافه کنید.

5: اگر هر کدام از اسب‌ها در مسافت طولانی مسابقه داشته باشد حداقل 10 روز قبل از زمان مسابقه برای جیره آن برنامه‌ریزی کنید. از مقدار کنجاله سویای جیره کاسته و بر مقدار ذرت و جو و روغن سویای آن بیفزایید. این 3 ماده باعث افزایش انرژی شده و توان آنرا افزایش خواهد داد.

6: برای تمامی اسب‌ها از زمان شروع تمرین ویتامین E و بیوتین و سلنیوم را بوسیله مکمل‌ها تامین کنید. ویتامین E به عنوان آنتی‌اکسیدان و بیوتین و سلنیوم به عنوان تقویت‌کننده و ترمیم‌کننده بافت‌های سفت نقش حیاتی دارند. مخصوصاً در بعضی از خطوط خونی ترک سم بسیار شایع است. این عناصر برای ترمیم و تقویت سم بسیار ضروری می‌باشد.

7: 2 روز در هفته (مخصوصاً برای 2 ساله‌ها) استراحت بدهید. در این 2 روز ریکاوری لازم برای تامین انرژی و نیز آمادگی ذهنی و روانی برای تمرین در اسب شکل می‌گیرد. تمرینات زیاد علاوه بر  خستگی جسمی از نظر روانی نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

8: قبل و بعد از هر جلسه تمرینی به  تعداد ضربات قلب و تعداد تنفس در دقیقه توجه کنید. تعداد 40 ضربه قلب در دقیقه و 8 تا 16 تنفس در دقیقه نشان از سلامتی اسب است.

بیشتر بدانیم: تغذیه اسب‌های مسابقه

منبع: سایت اسبدوانی ایران