ماهی زینتی آب شیرین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر شما یک مبتدی در نگهداری از ماهیان آب شیرین باشید به کمی کمک برای راه‌اندازی آکواریوم و انتخاب ماهی‌های خود نیاز دارید.

در ابتدا احتمالا شما علاقه زیادی به راه‌اندازی یک آکواریوم با تعداد گونه‌های زیاد دارید و باید بدانید که هر ماهی خلق وخوی خاصی دارد و شما نمی‌توانید هر ماهی‌ای را کنار دیگری نگهداری کنید. نگهداری بعضی از ماهی‌ها نیز سخت و به تجربه نیاز دارد.

وقتی شما آکواریوم خود را راه‌اندازی می‌کنید باید توجه داشته باشید که می‌خواهید از ماهی‌های گرم آبی نگهداری کنید یا سرد آبی. (البته بعضی ماهی‌ها سرد آبی می‌توانند با بعضی ماهی‌های گرم آبی نگهداری شوند).

حال به معرفی ۱۰ ماهی که برای نگهداری برای افراد مبتدی مناسب است می‌پردازیم.

۱. ماهی گلدفیش Gold Fish

گلدفیش‌ها معمولاً اولین انتخاب شما برای ماهیان سرد آبی می‌باشند. این ماهی در رنگ‌ها واندازه‌های گوناگون موجود می‌باشد که معروف‌ترین آنها گلدفیش‌های فنسی هستند. بهترین چیز درباره آنان این است که ماهیان مهاجمی نیستند و معمولاً هر چیزی که اندازه دهانشان باشد می‌خورند. ولی این ماهی فضولات زیادی تولید می‌کند بنابراین شما باید هفته‌ای یکبار ۲۰‌درصد آب را سیفون کنید.

ماهی گلدفیش Gold Fish

انواع ماهی گلدفیش را بشناسید

اصول نگهداری ماهی گلدفیش

۲. ماهی گوپی Guppy

گوپی‌ها ماهیانی‌های نسبتاً ارزانی هستند و می‌توانند رنگ‌های زیبایی به آکواریوم شما ببخشند. آن‌ها ماهیانی آرام و صلح‌جو هستند و یکی از گزینه‌های مناسب برای آکواریوم‌های گروهی هستند. البته باید توجه داشت که حتی یک نر وماده از این ماهی می‌توانند تعداد زیادی نوزاد تولید کنند و پس از مدتی گروه آنان بسیار بزرگ می‌شود.

نگهداری ماهی گوپی

ماهی گپی Guppy

۳. ماهی مولی Molly

مولی‌ها جزو بهترین ماهی‌ها در آکواریوم‌های گروهی هستند. آن‌ها ماهیانی بسیار آرام و صلح‌جو هستند. این ماهی دارای طرفداران زیادی در سراسر جهان است شاید دلیل ان این باشد که آن‌ها در رنگ‌های گوناگونی یافت می‌شوند. البته دلیل اصلی آن این است که آن‌ها خود را حدوداً با هر شرایطی وفق می‌دهند. البته مولی‌ها ترجیح می‌دهند در آبی با سطح نمک معمولی زندگی کنند.

معرفی ماهی مولی (Molly Fish)

ماهی مولی Molly

۴. ماهی سوارتر Swordtails

اگر شما فضای کافی در مخزن خود دارید سوارتر‌ها یکی از بهترین انتخاب‌های شماست. رنگ زیبای این ماهی و دم شمشیر مانند در نر‌ها این ماهی‌ها را به یکی از منحصر به فردترین گونه‌ها تبدیل می‌کند. آنان عاشق فضاهای بزرگ و فعالیت زیاد و شنا هستند. آن‌ها را می‌توان در مخازن گروهی با دیگر ماهی‌ها نگهداری کرد به شرطی که فضای زیادی برایشان وجود داشته باشد.

ماهی سوارتر Swordtails

۵. ماهی تترا نئون Neon Tetras

تترا نئون‌ها باعث می‌شوند آکواریوم شما بسیار زیبا جلوه کند. آن‌ها را باید در حداقل در گروه‌هاش ۶تایی نگهداری کرد. شنا کردن یک گروه کنار هم در آکواریوم شما بسیار شگفت‌انگیز و زیبا خواهد بود. آن‌ها در مخازن بزرگ سرحال‌تر هستند زیرا بسیار فعالند و نیاز به فضای کافی برای شنا دارند.

ماهی تترا نئون Neon Tetras

۶. ماهی کت فیش کوری Corydoras Catfish

 یک آکواریوم زیبا بدون کت فیش کوری ناقص است. گربه ماهی‌های کوری علاوه بر زیبایی و طول عمر بالا به بهداشت آکواریوم و ماهیان شما توجه می‌کنند و جزو مفیدترین ماهی‌های یک آکواریوم هستند. در گروه‌های ۴تایی به بالا بسیار سرحال‌تر و شاداب‌تر هستند و کار خود را نیز بهتر انجام می‌دهند.

ماهی کت فیش کوری Corydoras Catfish

۷. ماهی دانیوس Danios

دانیوس یکی از مقاوم‌ترین ماهیان آب شیرین است و برای افراد مبتدی توصیه می‌شود. البته این ماهی دارای گونه‌های زیادی است که نگهداری از اکثرشان بسیار آسان است. این ماهی همه چیزخوار است وحدوداً می‌توان آن‌ها را با تمامی غذاها تغذیه کرد البته به غذاهای زنده و سبزیجات علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

ماهی دانیوس Danios

۸. ماهی بارب Barbs

با نگهداری بارب‌ها شما می‌توانید ماهی‌هایی با رنگ‌های مختلفی را در آکواریوم خود داشته باشید. گونه‌های بسیار مختلفی از بارب‌ها وجود دارد که اغلب آن‌ها را می‌توانید در آکواریوم‌های گروهی نگهداری کنید البته باید توجه داشت زیرا بعضی از گونه‌های بارب‌ها مانند بارب حلب علاقه زیادی به بازیگوشی و اذیت کردن ماهیان دیگر دارند.

انواع ماهی بارب را بشناسید

شناخت و نگهداری ماهی بارب

ماهی بارب Barbs

۹. ماهی پلاتی Platy

پلاتی‌ها ماهی‌های مقاومی هستند و گزینه خوبی برای مبتدی‌ها البته این ماهی بین حرفه‌ای‌ها نیز طرفداران زیادی دارد. پلاتی‌ها در رنگ‌ها وطرح‌های بسیار گوناگونی یافت می‌شوند و بهترین مزیت درباره این ماهی این است که بسیار زیباست و ارزان.

نگهداری و تکثیر ماهی پلاتی (platyfish)

انواع ماهی پلاتی را بشناسید

ماهی پلاتی Platy

۱۰. ماهی فایتر Betta

فایتر‌ها ماهیانی بسیار زیبایی هستند. اکثر فایتر‌ها با ماهیان بزرگتر از خود کنار می‌آیند ولی هیچ‌گاه با یک نر دیگر از گونه خود کنار نیامده و این کار به مرگ یکی از آنان می‌انجامد. به دلیل این که فایتر‌ها دارای باله‌های بلند هستند سعی کنید از ماهیانی مانند بارب‌ها و … در کنار آن‌ها استفاده نکنید زیرا بعضی ماهی‌ها علاقه به کندن دم این ماهی دارند.

معرفی ماهی فایتر (سیامی جنگجو)

ماهی فایتر Betta

نکته:

سعی کنید هنگامی‌که برای خرید ماهی می‌روید ماهیانی که مقاوم هستند و نگهداری از آن‌ها آسان است انتخاب کنید. نگهداری از ماهی‌های کوچکتر معمولاً بسیار آسان‌تر از ماهیان بزرگ‌تر است و همچنین شانس سازگاری ماهیان کوچکتر با هم بیشتر است به خصوص اگر قصد راه‌اندازی یک آکواریوم گروهی با ماهی‌های مختلف را دارید.

شما همچین باید رژیم‌های غذایی و ویژگی‌های آب و اندازه آکواریوم مورد نیاز برای نگهداری هر ماهی را مد نظر قرار دهید. زیرا نگهداری از ماهیانی با نیاز‌های مختلف در یک آکواریوم مشکلات بزرگی را برای شما به وجود می‌آورد.

این تنها یک لیست کوچک از ماهیان موجود در بازار است اجازه ندهید که این لیست شما را محدود کند.

این فقط یک لیست ساده از بهترین ماهیانی است که برای مبتدیان عزیز توصیه می‌شود.

مترجم: (emad.ef (emad efati nasab

منبع: clubfauna.com