کوری در شتر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کوری در شتر یکی از عوارض شایع در برخی از گله‌های شتر است. علت این بیماری می‌تواند فلج عصب بینایی باشد. البته علت فلج عصب مذکور ناشناخته است وبرخی از موارد این نوع بیماری با تجویز ویتامین B1 و یا نوکس و میکا Nux vomica درمان می‌شود. برخی نیز پیشنهاد می‌کنند که پشت گوش شتر را داغ سوزنی نمایند تا این کار باعث تحریک عصب مذکور گردد.

اما در خصوص شب کوری باید گفت که این عارضه نیز با تجویز ویتامین A قابل درمان است. معمولاً عوارض فوق‌الذکر در هنگام خشکسالی، قحطی وکمبود شدید علوفه سبز روی می‌دهد.

زخم قرنیه Corneal opacity نیز یکی از عوارض شایع در بین شترانی است که به بیماری سورا (تریپانوزومیاز) مبتلا می‌شوند، گاهی اوقات این عارضه در اثر ضربه‌های وارده به سر دام، فرورفتن تیغ وخار درچشم ویا آلودگی مزمن به کرم تیلازیا Thelazia lessei روی می‌دهد.

علت بروز این عارضه اگر بیماری سورا باشد، باید اقدام به درمان این بیماری کرد. به هرحال پاشیدن کمی از گرد داروهای سولفانامیدی در چشم می‌تواند برخی از عفونت‌های حاصله را درمان کند. در تورم حاد قرنیه چشم بهتر است که شتر بیمار در معرض تابش شدید آفتاب قرار نگیرد وچشم با محلول رقیق سلفات مس ویا اسید بوریک شستشو داده شود وپس از آن داروی هیدروکورتیزون Hyrocortisone و پنی‌سیلین تجویز گردد. در صورت آلودگی به انگل‌های چشمی بهتر است که با پارچه‌ای تمیز اقدام به خارج نمودن انگل از چشم شترهای بیمار نمود.

بیشتر بدانیم: بیماریهای درونی شتر

نویسنده : دکتر احسان مقدس