اهلی شدن سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ هزاران سال در شرایط متفاوت همدم و همراه بشر بوده است

تحقیقات جدیدی که روی دی‌‌ای‌ان سگ‌ها صورت گرفته حاکی از آن است که این حیوان یک بار توسط انسان اهلی و سپس به دو شاخه متفاوت یکی شرقی و دیگری غربی تقسیم شد.

در مقاله‌ای که در شماره جدید نشریه نیچر کامیونیکیشن ( Nature Communication)منتشر شده آمده است که بررسی فسیل‌های باقی‌مانده از سگ‌های باستانی و بررسی تغییرات ژنتیکی آنها نشان می‌دهد که در زمانی بین بیست تا چهل‌هزار سال پیش سگ به عنوان یک نژاد مشخص از گرگ جدا و حدود هفده تا بیست و چهار هزار سال پیش از لحاظ ژنتیکی به دو شاخه شرقی و غربی تقسیم شد.

سگ‌های شاخه شرقی در نقاط مختلف خاور دور و سگ‌های شاخه غربی در بقیه آسیا، اروپا و آفریقا ساکن شدند.

پژوهشگران در اینکه سگ از نژاد گرگ است متفق‌القول هستند اما در مورد اینکه ژن اهلی شدن به چه شکل در این حیوان تثبیت شد و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافت اختلاف نظر وجود دارد.

پیشتر نظر بر این بود که سگ دو بار اهلی شده است اما در مقاله جدید گفته شده که نژاد سگ یک بار توسط بشر اهلی شد و ژن حاوی آمادگی برای اهلی شدن به نسل‌های بعدی انتقال یافت. اهلی شدن قبل از تقسیم سگ به دو شاخه شرقی و غربی صورت گرفته بود.

اهلی کردن سگ

به گفته پژوهشگران افزایش آگاهی از گذشته بشر باعث آگاهی از تاریخ تکامل سگ هم خواهد شد

در مورد اهلی شدن سگ نیز، تحقیقات جدید نظر قبلی در این مورد را رد می‌کند که سگ پس از آمادگی جسمی برای هضم مواد نشاسته‌ای توانست کاملا از گرگ فاصله بگیرد و به عنوان یک حیوان اهلی، در کنار بشر زندگی کند. پژوهش جدید حاکی از آن است که زمانی که سگ اهلی شد هنوز هم بهتر از گرگ قادر به هضم مواد نشاسته‌ای نبود و این توانایی به تدریج و در زمان زندگی در مجاورت انسان بروز کرد.

با وجود اینکه تحقیقات جدید برخی از باورهای قبلی در مورد منشاء سگ و زمان و نحوه اهلی شدن آن را متحول می‌کند، دست‌اندرکاران این پژوهش اذعان دارند که هنوز هم نمی‌توان دقیقا گفت که سگ چه زمانی و چگونه اهلی شده است. یکی از کسانی که در تحقیقات اخیر مشارکت داشته می‌گوید که باید منتظر ماند تا آگاهی پژوهشگران از مبدا و روند تکامل بشر افزایش یابد تا بتوان بهتر در مورد سابقه سگ اظهار نظر کرد. به گفته او، تاریخ تکامل سگ به عنوان مصاحب انسان از تاریخ تکامل انسان جدانشدنی است.