جفت‌گیری و تولیدمثل کروکودیل و تمساح

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ زمانی‌که فصل جفت‌گیری نزدیک می‌شود، تمساح‌ها و کروکودیل‌های بالغ دور هم جمع می‌شوند. نرهای بزرگتر حوزه جفت‌گیری خود را تعیین می‌کنند و به ماده‌ها اجازه می‌دهند که وارد این حوزه‌ها گردند، با برخی حرکات بدنی مثل بلند کردن سر یا دم و کوبیدن دست در آب، دیگر نرها را ترسانده و مانع ورودشان به حوزه خود می‌گردند. کوبیدن دست در آب، نظر ماده‌ها را به خود جلب می‌کند. اغلب ماده‌ها عشق‌بازی را آغاز می‌کنند تا جفت مناسب خود را انتخاب کنند و اگر مناسب نبود سراغ نر دیگری می‌روند. 

اندامهای جنسی نر (Male sex organs)

نرها معمولاً بزرگتر از ماده‌ها هستند و سریعتر از آنها رشد می‌کنند. آلت تناسلی نرها حالت خمیده دارد و معمولاً داخل بدنشان قرار دارد؛ اما به هنگام جفت‌گیری، ماهیچه‌ها و بافت داخل کلوآک (مقعد) به آلت تناسلی استرس آورده و خارج می‌شود. در قسمت فوقانی آلت تناسلی آنها شیار باز جداگانه‌ای قرار دارد که اسپرم به جای آلت تناسلی، داخل این شیار ریخته می‌شود

اندامهای جنسی ماده (Female sex organs)

هنگامی‌که در بدن ماده، تخمک (سلول تخم) آزاد می‌شود، از تخمدان به لوله مارپیچی به نام لوله رحم می‌رود درون لوله رحم توسط اسپرم نر بارور می‌شود. در حالی‌که که از لوله مارپیچ رحم پایین می‌رود، پوسته نازکی دور آن را احاطه می‌کند. سپس تخم کامل شده از کلوآک خارج می‌گردد. 

متولد شدن بچه و نحوه مراقبت از آن (Birth and baby care)

تمساح‌ها و کروکودیل‌ها در آب جفت‌گیری می‌کنند اما در لانه‌هایی که در خشکی ساخته و حفر کرده‌اند، تخم می‌گذارند.

لانه سازی (Nesting) در تمساح و کروکودیل

گاهی اوقات همه تمساح‌ها کروکودیل‌های ماده پس از جفت‌گیری، لانه‌سازی را آغاز می‌کنند. تمساح‌ها، کایمن‌ها و برخی کروکودیل‌ها پشته‌ای از گیاهان تازه، خاک و برگ می‌سازند. سپس خاک را می‌کنند و دسته‌ای از گیاهان را با کمک بدنشان به داخل پشته می‌ریزند. با پاهای پشتی خود درون پشته، سوراخی درست می‌کند که جایگاه تخم است. سبزیجات فاسد و گندیده، لانه و تخم را گرم نگه می‌دارد. کروکودیل‌های دیگر و گرالک‌ها در ماسه‌ها لانه می‌سازند بدین صورت که با پاهای عقبی خود ماسه‌ها را کنار می‌زنند و سوراخی ایجاد می‌کنند. آنها قبل از ساختن لانه واقعی خود، سوراخ‌های آزمایشی حفر می‌کنند که با کمک این لانه‌های آزمایشی متوجه می‌شوند که آیا درجه حرارت برای هچ شدن تخم‌ها مناسب است یاخیر؟ گرمای ماسه‌های روی تخم‌ها، آنها را گرم نگه می‌دارد. 

فصل جفتگیری تمساح و کروکودیل

به نظر می‌رسد که زمان جفت‌گیری تمساح‌ها و کروکودیل‌ها در هر سال به بارندگی‌های محلی بستگی دارد. بعضی گونه‌ها در فصلهای خشک و برخی دیگر در فصلهای مرطوب جفت‌گیری می‌کنند. چون تمساح‌ها و کروکودیل‌ها در سر تاسر جهان گسترده شده‌اند، شاید هر ماه از سال، گونه‌ای وجود داشته باشد که جفت‌گیری کند. بعضی از انواع آنها در همان مکانی که ماهها بدون جفت در آن زندگی کرده‌اند ؛ جفت‌گیری می‌کنند. اما گونه‌های دیگر گاهی سفرهای طولانی می‌روند تا مکان خاصی برای جفت‌گیری بیابند.

منبع: keshavarzibist.blogfa.com