سگ و گربه خانگی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ با دانستن بعضی نکات، می‌توانیم زندگی شادتری در کنار حیوانات مورد علاقه‌مان داشته باشیم. تعدادی ازین نکات را در این مطلب مرور خواهیم کرد.

- دم تکان دادن  سگ‌ها همیشه به این معنی نیست که نیاز به توجه بیشتر دارند، پژوهشگران اعلام می‌کنند که سگ‌ها وقتی  دمشان را به سمت راست تکان می‌دهند  اعلام رضایت از شرایط را دارند اما حواستان باشد دم تکان دادن با چرخش به سمت چپ  نشانه‌ای از عدم رضایت از اتفاقی‌ست که در حال افتادن است. (بیشتر بدانید: نکات مهمی که باید قبل از پذیرفتن مسئولیت سگ‌ها بدانید. )

- برای شانه زدن موهای حیوانتان شانه‌ی درست را انتخاب کنید، شانه‌های پلاستیکی برای افزایش جریان خون و پاک‌ کردن گرد و غبار است اما برای باز کردن گره‌ی موها و برداشتن کرک‌ها از شانه‌های دندانه بلند فلزی استفاده کنید.

- برای بازی با گربه دوست داشتنی‌تان از نور لیزر استفاده نکنید، این کار باعث گیج و عصبانی شدن گربه می‌شود چراکه گربه شما چیزی برای به دست گرفتن پیدا نمی‌کند و به دنبال نور عبثی سرگردان می‌شود. (بیشتر بدانید: 10 نکته‌ای که باید قبل از نگهداری گربه‌ها بدانید)

-وعده‌های غذایی تعریف شده‌ای برای حیوانتان داشته باشید. حیوان شما بسته به سن و وزنش به مقدار معینی غذا نیاز دارد، برای بازی و جلب توجه حیوان از حقه غذای اضافی استفاده نکنید. (بیشتر بدانید: ده عامل اضافه وزن در گربه‌ها)

- نظافت روزانه حیوان به معنی شستن و خشک کردن مداوم حیوان نیست. شما می‌توانید برای گرفتن چربی و خاک موهای حیوان هنگام شانه کشیدن مو،  شانه را مقداری در آرد ذرت فرو ببرید و بعد موهای حیوان را شانه کنید.

- اصلا فکر نکنید که خوابیدن زیاد حیوان در طول روز اتفاق خوبیست، خوابیدن زیاد حیوان ممکن است او را افسرده کند. بسیاری از مشکلات رفتاری در سگ‌ها با یک‌بار گردش روزانه و در گربه‌ها با ۲۰ دقیقه بازی در روز حل می‌شود.

- زمانی‌که حیوان شما رو پیری می‌رود به مراقبت‌های غذایی بیشتری نیاز دارد، این فکر اشتباه را که حیوان پیر هرچیزی را می‌خورد از سرتان بیرون کنید، حیوان در سال‌خوردگی به ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری برای سالم ماندن نیاز دارد.

گربه خانگی

- از آن‌جا که حیوانات مخلوقات طبیعتند هرگونه تغییر کوچکی در رفتار و عاداتشان می‌تواند نشانه‌ی بیماری باشد. اگر به عنوان مثال به به جای ۶۰ ثانیه، یک ساعت خوردن غذایش طول کشید و یا در بازی کردن کند‌تر از همیشه بود، اگر بیش از اندازه آب نوشید و یا تغییری در رنگ و شکل ادرار و مدفوعش به وجود آمد در اسرع وقت به دام‌پزشک مراجعه کنید.

- فرقی نمی‌کند سگ یا گربه، اجازه ندهید حیوانتان به تنهایی از خانه خارج شود. خطر دزدیده شدن، تصادف با وسائل نقلیه، زخمی شدن و هزاران خطر دیگر حیوان شما را در بیرون از خانه تهدید می‌کند.

- در روزهای اولی که حیوان را به خانه می‌آورید، حیوانتان را به همه کسانی که قرار است به خانه شما رفت و آمد کنند معرفی کنید، در این حالت حیوان شما از غریبه‌ها نمی‌ترسد. متخصصان می‌گویند حیوان در ۱۰۰ روز اول زندگیش باید حداقل ۱۰۰ نفر را در سایزها، قیافه‌ها و جنسیت‌های متفاوت ببیند.

- ممکن است به نظر شما جالب باشد که حیوان باسنش را به فرش بکشد، اما این کار ممکن است نشانی از انگل و یا بیماری باشد، در اولین فرصت به دام‌پزشک مراجعه کنید. (بیشتر بدانید: انگل در سگ و راه‌های مبارزه با آن)

- حیوانات در برخورد اول کودکان را از بزرگسالان تشخیص می‌دهند، اما اگر در هنگام بازی با بچه‌ها علائمی مثل چرخاندن سر، چرخاندن گوش‌ها به عقب، یا زیاد خمیازه کشیدن در حیوان مشاهده کردید، این‌ها همه علائم اضطراب در حیوان هستند و اگر حیوان واکنشی مانند پارس کردن ندارد، فقط در حال تحمل شرایط است. او را از محیط دور کنید.

-  تا جایی که می‌توانید حیوان را در خانه تنها نگذارید اما اگر مجبور به انجام این کار شدید او را در حیاط خلوت و یا جایی بیرون از خانه تنها نگذارید. حیوانات خانگی به بودن در درون خانه و بوی شما عادت می‌کنند با این کار تا بازگشت شما به استرس زیادی دچار خواهند شد.

- اگر حیوان در جایی خارج از محلی که باید ادرار کرد نشان از بداخلاقی و عصبانیتش ندارد. مطمئن شوید که چیزی باعث استرسش نشده باشد، فرد غریبه‌ای که تازه به خانه آمده است، وسیله‌ی جدیدی که به محدوده مالکیتش وارد شده و یا حیوان دیگری که به محدوده‌اش وارد کرده‌اید ممکن است باعث اضطراب حیوان شده باشد. (بیشتر بدانید:۱۱ کاری که سگ شما از آنها متنفر است)

- گربه‌ها به اندازه سگ‌ها قابلیت آموزش دارند. ممکن است به خاطر سر به هوا بودنش زمان بیشتری از شما بگیرد اما فکر نکنید که نمی‌توانید گربه دوست‌داشتنی‌تان را تربیت کنید.

سگ خانگی

 - توجه داشته باشید که دنیای گربه‌ها عمودیست نه افقی. برای گربه‌تان مابین قفسه‌ها مسیر حرکتی باز کنید و در خانه  برایش راه‌های عمودی درست کنید.

- خرخر کردن گربه همیشه به معنای حال خوبش نیست. بعضی وقت‌ها گربه‌ها از شدت درد و یا ترس شروع به خرخر می‌کنند، این راه‌حل طبیعی گربه برای تسکین درد است.

-اگر در سنین پایین‌تر به حیوانتان اجازه دهید که روی مبلمان خانه بنشیند برای او این تصور ایجاد می‌شود که همیشه و در بزرگ‌سالی هم این اجازه را دارد. پس اگر نمی‌خواهید که موهای حیوان به لباس مهمانتان بچسبد این اجازه را در همان اوایل به او ندهید.

- حیوانات شما در هر سنی قابلیت تربیت را دارند پس فکر نکنید که اگر سن حیوان بالا رفت دیگر نمی‌توانید حیوان را تربیت کنید.

- زمانی‌که سگ‌تان پارس می‌کند بالا و پایین می‌پرد و یا وسیله‌هایش را جابه‌جا می‌کند در حال اذیت کردن نیست، فقط حوصله‌اش سر رفته و نیاز به بازی دارد.

- به یاد داشته باشید که دستگاه گوارش حیوان بسیار با شما متفاوت است، کشمش و انگور می‌توانند کلیه سگ را از کار بیاندازند. دیگر غذاهای خطرناک برای حیوانات خانگی: شکلات، قهوه، آووکادو و بعضی از مغزدانه‌ها هستند. (بیشتر بدانید: خطرناکترین غذاها برای سگ )

- برای داشتن موهای سالم و درخشان رژیم غذایی حیوان باید به میزان کافی غنی از اسید‌های چرب باشد.

- از دادن غذای خام به حیوان خودداری کنید، این رژیم غذایی ممکن است به شکستن دندان‌های حیوان و بیماری‌های باکتریایی بیانجامد.

منبع: سایت بادبادک