بیماری‌های دهان و دندان در سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تشخیص بیماری های لثه‌ای در سگ‌ها کار مشکلی است زیرا نشانه‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شوند، به همین دلیل به عنوان یک صاحب مسئول بهتر است با بعضی از این نشانه‌ها آشنا شوید.

التهاب لثه و بیماری‌های دندان در سگ (Gingivitis and Dental Diseases)

بیماری‌های لثه و دندان در اثر عدم رعایت بهداشت دهان به وجود می‌آید. در عین حال ابتلا به این بیماری‌ها در برخی نژادها ارثی است. این عوارض عبارتند از: دردناک بودن دندان، التهاب لثه که به راحتی به دنبال ضربه مختصر دچار خونریزی می‌شود و علاوه بر آن تنفس بدبو بوده ممکن است ترشحات زیادی از دهان حیوان خارج شود. اگر ریشه دندان‌های آسیا مبتلا گردد تورم مشخصی در صورت حیوان ظاهر می‌گردد. بازرسی مرتب دهان و حفظ بهداشت دندان‌ها بسیار با اهمیت است. هر چند وقت یکبار باید جرم گیری دندان‌ها صورت گیرد. برخی ازبیماری‌های دهان در ارتباط با مشکلات جدی و بیماری‌های عمومی مثل دیابت و یا بیماری‌های کلیه بروز می‌کند.

التهاب لثه و بیماری‌های دندان در سگ

عفونت چین لب سگ (Lip Fold Infection)

این عارضه در سگ‌هایی که پوست دهانشان آویزان باشد بروز می‌کند. در این حالت ذرات غذا و بزاق در آن تجمع می‌یابد. این حالت هنگامی قابل مشاهده است که جراحت‌های دهان عفونی گردد. ممکن است سگ با لیسیدن منطقه عفونی دیگری در سطح بدن عفونت را به دهانش منتقل نماید. به دنبال جاری شدن بزاق زیاد از دهان بوی نامطبوعی نیز به مشام می‌رسد. حیوان به دهانش چنگ زده پوست دور لب‌ها را جدا می‌کند. بنابراین باید چین لب‌ها تمیز نگه داشته شود. مخصوصاً بعد از خوردن غذا با این عمل از بروز بیماری و عفونت جلوگیری خواهد شد.

عفونت چین لب سگ

سوختگی در دهان سگ (Burns)

سوختگی در دهان عارضه‌ای عادی است. زیرا سگ‌ها از دهانشان برای بررسی هر چیز تازه‌ای استفاده می‌کنند. سوختگی‌های ملایم خود به خود بهبود می‌یابند. اما سوختگی‌های جدی‌تر مثل خوردن مواد شیمیایی سوزاننده به مراقبت‌های دامپزشکی نیازمند می‌باشند.

مسواک زدن دندان سگ

دکتر مهرداد حلوایی متخصص فیزیولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هواِ چین