نکات نگهداری سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ‌ها با خودشان عشق بی‌قید و شرط می‌آورند، مسئولیت‌های نگهداری از سگ‌ها را دست کم نگیرید.

قبل از اینکه یک سگ را به عنوان حیوان خانگی به منزل خود بیاورید باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

1 - مسئولیت نگهداری از سگ: نگهداری از سگ یک مسئولیت دائمی است. این حیوانات پیوند قویی‌ای با شما و خانواده‌تان برقرار می‌کنند. هرگونه تغییر در صاحب سگ می‌توانند عوارض روحی زیان‌باری به همراه داشته باشد بنابراین شما باید بطور کامل مسئولیت این حیوان را بپذیرید. صاحبان سگ باید بتوانند سرپناه، غذا، آب، مراقب‌های درمانی، عشق و توجه مورد نیاز حیوانشان را تامین کنند.

2 - هزینه نگهداری سگ: نگهداری از یک سگ هزینه دارد، این هزینه‌ها شامل غذا، تجهیزات و هزینه‌های درمانی می‌باشد.

3 - تجهیزات مورد نیاز سگ: قبل از اینکه سگ خود را به خانه ببرید اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات مورد نیاز را دارید. این تجهیزات شامل قلاده و پلاک مشخصات، ظرف آب و غذا (ترجیحاً استیل، شیشه‌ای و یا سرامیکی)، جای خواب راحت و اسباب‌بازی است.

4 - دامپزشک: یک دامپزشک خوب پیدا کنید.

5 - ایمنی منزل برای نگهداری سگ: منزل خود را قبل از ورود سگ ایمن کنید. اطمینان حاصل کنید هرچیزی که می‌تواند باعث مسموم شدن سگ شما شود دور از دسترس باشد. چیزهای اصلی که معمولاً باعث مسمومیت می‌شوند گلهای سمی و شوینده‌ها می‌باشند.

6 - آموزش توله‌سگ‌ها: توله سگ‌ها باید آموزش داده شوند، هیچ سگی بطور غریزی نمی‌تواند تشخیص دهد که باید بیرون از خانه و در حیاط ادرار کند، بنابراین باید به او آموزش دهید. این مسئولیت صاحب سگ است که به او آموزش دهد و این کار مستلزم صرف زمان، صبر و پشتکار می‌باشد.

نکات نگهداری سگ

7 - تربیت سگ: سگ خود را اجتماعی بار بیاورید. سگ خود را با افراد و محیط‌های گوناگون آشنا کنید، این کار باعث انعطاف‌پذیری، شادی و بالا رفتن اعتماد به‌نفس او می‌شود. اجتماعی کردن سگ را از دوران کودکی آغاز کنید. اجتماعی شدن باعث می‌شود که سگ احساس ترس و پرخاشگری در مقابل حیوانات و یا انسان‌های دیگر نداشته باشد.

8 - نظافت سگ: به نظافت سگ خود اهمیت بدهید. اطمینان حاصل کنید که بطور مرتب سگ خود را به آرایشگاه می‌برید. با جلسات کوتاه‌تر شروع کنید و کم‌کم زمان آن را بیشتر کنید. کسی که سگ را تمیز می‌کند باید بطور مرتب او را نوازش کند و در آخر به او جایزه دهد. ناخن‌های سگ نباید آنقدر بلند شوند که به زمین برخورد کنند و موهای او باید بطور مرتب شانه شود، این کار خطر ابتلا به بیماری‌های خارشی پوستی را کاهش می‌دهد. دامپزشک شما باید براساس نژاد و نوع موی سگ، به شما یک برنامه منظم برای نظافت او پیشنهاد کند.

9 - بهداشت دهان سگ: برای جلوگیری کردن از بیماری‌های لثه و دندان بطور مرتب دندانهای سگ خود را مسواک بزنید. 3 تا 5 بار در هفته کافی است. شما می‌توانید برای تهیه خمیر دندان و مسواک و همچین آموزش‌های لازم با دامپزشک خود خود مشورت کنید.

10 - انتخاب سگ مناسب: از همه اینها گذشته، صاحب یک سگ بودن، مخصوصاً انتخاب یک سگ مناسب، یک انتخاب هوشمندانه است که روی زندگی شما و خانواده‌تان تاثیر می‌گذارد.