حالات چهره اسب

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بنابر مطالعات دانشگاه Sussex اسبها از (F.E (Facial expressionهای یکسانی با انسان و میمون استفاده می‌کنند.

تیم تحقیقات درمورد پستانداران بیان کردند که اسب‌ها از ماهیچه‌های صورت مثل نوستریل‌ها، لب‌ها و چشم‌ها برای بیان حالات و موقعیت‌های مختلف استفاده می‌کنند. نتایج منتشر شده در PLOS ONE اظهار می‌دارد تکامل‌های همزمان در گونه‌های مختلف باعث شده تا از صورت و چهره برای برقراری ارتباط استفاده شود.

محققان تیم دانشگاه Sussex به همراه تیم دانشگاه‌های Portsmouth و Duquesne در مطالعه تمامی حالات چهره‌ی اسب‌ها که با انقباض و حرکت ماهیچه‌های صورتی اتفاق می‌افتد به این نتیجه رسیدند که این واقعیت در برقراری ارتباط برای اسب‌ها بسیار مهم است.

آنها سیستم کدگذاری Equine Facial Action Coding System را طراحی کردند که نشان می‌دهد اسب‌ها برای بیان حالات مختلف خود 17 unit action متفاوت دارند و این در حالیست که این تعداد در انسان27، در میمون 13 و در سگ‌ها 16 عدد است.

احساسات اسب

Jenifer Wathan معتقد است اسب‌ها غالباً حیواناتی بصری هستند و بینایی قوی‌تری نسبت به سگ و گربه دارند. چیزی که برای ما جالب بود پیچیدگی و شباهت بسیار حرکات چهره‌ی اسب با انسان بود. برخلاف تفاوت‌های ساختاری صورت اسب و انسان ما توانستیم حرکات بسیار مشابه با حرکات انسان را در صورت اسب تشخیص دهیم. چیزی که بعداً مورد مطالعه قرار خواهیم داد این است که این حرکات چگونه و تا چه حد با احساسات در ارتباط اند.

محققین ویدیوهای ضبط  شده از حرکات بسیار گسترده ای اسب‌ها را آنالیز کردند و برای هرکدام از حالات کدی قرار دادند.

عصبانیت اسب

پروفسور Karen McComb می‌گوید: در ابتدا تصور می‌رفت هرچه نسل حیوانی از انسان فاصله داشته باشد رفتارها و حالت‌های آن نیز به همان میزان ابتدایی‌تر خواهد بود. همراه با پیشرفت مطالعات بر روی این سیستم، به این نتیجه رسیدیم که فاکتورهای اجتماعی بر روی تکامل این سیستم‌ها بی تأثیر نبوده است. وی افزود: تنظیم این سیستم کدگذاری فواید بسیار زیادی دارد. اکنون می‌توانیم سطح مطالعات و تحقیقات را گسترش داده و با رفتارشناسی اسب بفهمیم که آنها چگونه به کشف و درک دنیای اجتماعی اطراف خود می‌پردازند.

تهیه و تنظیم: جیران راهوریان