تربیت سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اکثر ما مشغله‌های زیادی در زندگی داریم، و حتی وقتی را که در خانه به سر می‌بریم زمان زیادی را صرف انجام کارهای خانه کرده یا مشغول گوشی‌های هوشمند، تبلت و کامپیوترمان هستیم.

در همین حال که عمر درگذر است و استرس بخشی روتین از زندگی است، عضوی از خانواده که اغلب فراموش می‌شود سگهای خانگی هستند. این روند نه تنها برای سگ مضر است بلکه به خودمان نیز آسیب می‌رساند، پس هیچ راهی بهتر از گذراندن وقت با همدم پشمالویمان نداریم.

در اینجا به 8 نشانه از سگ‌هایی که به توجه بیشتر صاحباشان نیاز دارند می‌پردازیم:

1- سگی که دائم خواب و بی‌حوصله است

سگ‌های سالم یا سگ‌های جوانی که تمام روز را در خواب به‌سر می‌برند یا کسل و بی‌حوصله‌اند، همان اندازه که به تحریکات ذهنی نیاز دارند به بازی و تحرکات فیزیکی نیز احتیاج دارند.

سعی کنید حداقل یک ساعت در روز را برای پیاده‌روی، پارک رفتن و یا یک بازی پرجنب‌و جوش با سگ خود اختصاص دهید. اینکارها علاوه بر سلامت فیزیکی، او را از مشکلات روانی نیز دور می‌کند.

2- سگی که غمگین به نظر می‌رسد

سگ سالمی که افسرده به نظر می‌رسد ممکن است علاقه خود را به غذا خوردن و بازی کردن از دست بدهد، خرابکار شود یا دیگر برای خوش‌آمد‌گویی شما به سمت در ندود.

سگ خواب‌آلود، پوچ و افسرده فقط نیاز به همراهی و وقت‌گذرانی بیشتر با صاحبش دارد.

گذراندن یک ساعت زمان بی‌وقفه با سگ را تبدیل به یک عادت کنید. تعقیب و گریزها، تیمار کردن و آراستن، تمرینات آموزشی یا نوازش سگ جزو کارهایی است که سگ را سر شوق می‌آورد. این کارها حال هردوی شما را خوب می‌کند.

آموزش سگ

3- سگی که در خانه کثیف‌کاری و بداخلاقی می‌کند

سگ خانگی شما شروع به کثیف‌کاری در خانه می‌کند (درون خانه ادرار و مدفوع می‌کند) این رفتار می‌تواند نشانه‌ای از استرس در او باشد، همچنین ممکن است دلیلی بر بروز یک بیماری باشد، بنابراین بهتر است برای رفع این مشکل به دامپزشک مراجعه کنید.

اگر تأیید سلامتی‌اش را از دامپزشک گرفتید پس این فرض کاملاً درست است که سگ به توجه و وقت بیشتری از طرف شما نیازمند است. سگی که درون خانه شیطنت و خرابکاری می‌کند، مطمئن باشید که این رفتارش برای جلب توجه بیشتر شماست.

یکی از دلایل به‌وجود آمدن این مشکل می‌تواند تنها بودن او در خانه باشد وقتی که شما سرکار هستید، بنابراین بهتر است از کسی کمک گرفته یا مراقبی را استخدام کنید تا او را یکبار در روز برای پیاده‌روی بیرون ببرد.

یک سگ خوب یک سگ خسته است؛ این جمله بدین معناست که هر سگی نیازمند ورزش و فعالیت فیزیکی و ذهنی روزانه است.

4- سگ‌های کوچکی که زیاد می‌خورند و چاق و فربه شده‌اند

سگ در طبیعت بیشتر ساعات بیداری خود را صرف شکار کردن و پیدا کردن وعده غذایی بعدی خود صرف می‌کند. سگ‌های خانگی بیشترین ساعات بیداری خود را صرف خوردن چیزی که ما به او می‌دهیم کرده، یا دنبال جایی مناسب برای چرت زدن می‌گردد.

این رویه سگ را دچار چاقی و اضافه وزن می‌کند که در اینصورت تنها کسی که باید سرزنش شود خود ما هستیم.

اگر شما فکر می‌کنید برای جبران وقتی که با سگ خانگی خود نمی‌گذرانید، می‌توانید او را با غذا دادن زیاد یا فراهم کردن بهترین فضای استراحت و زندگی راضی نگه دارید بسیار در اشتباهید و بدانید که بدترین و کثیف‌ترین جایگزین را انتخاب کرده‌اید.

5- ناخن‌های سگ شما بیشتر شبیه به چنگال است

بلند شدن بیش از حد ناخن سگ نشان می‌دهد که نیاز به پیاده‌روی بیشتر دارد، یا باید به‌صورت مرتب ناخن‌هایش را کوتاه کرد. متعجب می‌شوید اگر بدانید که اکثر مشکلات سلامتی پا و بیماری‌های سگ از همین ناخن‌های کوچک شروع می‌شوند.

6- سگ موقع غذا سر خود را عقب کشیده و از خوردن خودداری می‌کند

هنگامی که سگ از خوردن سر باز می‌زند یا به صورت قابل توجهی اشتهایش کم می‌شود، حتما باید نزد یک دامپزشک برود. معمولاً یک علت فیزیکی برای از دست دادن اشتها وجود دارد، اما گاهی استرس نیز سگ را از خوردن بازمی‌دارد. حتما شنیده‌اید که اکثر اوقات سگ‌ها وقتی محدود می‌شوند یا زندگی در آلونک را شروع می‌کنند دچار چنین حالتی می‌شوند.

اگر دلیل کاهش اشتها بیماری نباشد، قطعاً سگ نیازمند توجه بیشتر صاحبش است. وقت مفید بیشتری را با او بگذرانید درغیر اینصورت با بالاتر رفتن استرس اشتهایش کمتر می‌شود.

بازی با سگ

7- سگی که نافرمان است

سگها به‌طور طبیعی علاقه زیادی به خشنود کردن صاحبانشان دارند، پس اگر رفتاری غیر ازین در او دیدید بدانید که محتاج توجه و آموزش شماست. ممکن است نیاز به دوره‌های رفتار درمانی داشته باشد، یا اینکه شما هنوز نمی‌دانید که چه چیزی باعث تحریک و هیجان او می‌شود.

برخی از نژادها بیشتر به فرمانبرداری مشتاقند ولی اگر سگ شما نژادیست با رفتار مستقل پس باید در رابطه با جلب توجه و فرمانبرداریش بیشتر آموزش ببینید.

8- سگ شما هنوز برای زندگی در منزل آموزش ندیده است

در حقیقت برخی از سگ‌ها راحت‌تر زندگی در خانه را یاد می‌گیرند، آموزش سگ بالغی که مرتباً در خانه، مدفوع می‌کرده بسیار سخت است و زمان زیادی می‌برد تا یاد بگیرد که باید این کار را در خارج از خانه یا در محل خاصی انجام دهد.

کلیدهای موفقیت آموزش خانگی سگ؛ ـ زمانی از وقت روزانه خود را به حیوان اختصاص دهید ـ در صورت نیاز محفظه یا جعبه‌ای را برای اجابت مزاج قرار داده و به او آموزش‌های لازم را بدهید ـ او را به کارهای درستی که باید انجام دهد تشویق کنید.

نویسنده:  Dr. Becker ـ ترجمه: مهسا احمدزاده