لاک‌پشت و انسان

به گزارش «سرویس دامپزشکی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ لاک لاک‌پشت نمونه بسیار موفقی از تکوین تکاملی می‌باشد و عملکرد محافظتی لاک آن به خوبی سبب تمایز لاک‌پشت‌ها از دیگر خزندگان می‌شود، در مطالعه انجام شده توسط Leopold Eckhart، به بررسی ژن‌های مسئول لایه‌های پوست لا ک‌پشت خوراکی اروپا و گونه لاک‌پشت‌های آمریکایی شمالی پرداخته و آنها را با ژن‌های پوست انسان مقایسه کردند.

نتایج این مطالعه نشان داده که پوشش سخت لاک‌پشت نتیجه جهش در گروهی از ژن‌ها می‌باشد که تحت عنوان کمپلکس تکاملی پوستی (Epidermal Differentiation Complex) شناخته می‌شوند. مقایسه داده‌های ژنومیک خزندگان مختلف، نشان داد که ایجاد جهش در این گروه ژنی (EDC) که 250میلیون سال پیش رخ داده موجب جدایی گونه لاک‌پشت از سایر خزندگان می‌باشد.

آنچه قابل توجه است این است که ساختار ژن‌های EDC در انسان و لاک‌پشت‌ها یکسان است. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که ژن‌های EDC از یک جد مشترک تکامل یافته‌اند، جدّی که 310میلیون سال پیش میزیسته و مشابه خزندگان معاصر بوده است.

در رابطه با لاک‌پشت‌ها، تکامل این ژن‌ها موجب ساخته شدن پروتئین‌هایی می‌شود که در لایه خارجی پوست قرار داشته و ارتباطات قوی شیمیایی آنها باهم موجب سخت شدن پوست و پیدایش لاک در این موجودات می‌شود. در انسان‌ها، ژن‌های EDC نقش محافظت از پوست را دارد و مانع نفوذ میکروب‌ها و آلرژن‌ها می‌شوند.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که ژن‌های تکاملی نقش محافظتی در انسان‌ها و لاک‌پشت‌ها داشته‌اند. امیر بر آن است که مقایسه پوست انسان‌ها و حیوانات موجب درک بهتر ارتباط متقابل پروتئین‌ها شود. در آینده ممکن است دانش به دست آمده از این مطالعه منجر به استفاده‌های پزشکی شود به عنوان مثال از نتایج بدست آمده از این تحقیق می‌توان برای بیماری psoriasis، استفده کرد این بیماری در نتیجه جهش در ژن‌های EDC به وجود می‌آید.

منبع: ماهنامه هدهد ـ تهیه و تنظیم: نیما خلیلی تنها

لاک لاک‌پشت