پودر سبز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ‌دکتر زهره رمضانپور در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل تولید غذا در دنیا، چگونگی تامین خوراک دام و طیور با کیفیت مطلوب و بطور مستمر است، اظهار کرد: تامین به موقع و مناسب خوراک دام و طیور از شرط‌های اصلی موفقیت در تولید دام، طیور و آبزیان بوده و لازم است جیره غذایی با فرمول مناسب به صورت تازه (روزانه و به موقع) در اختیار دام ها، ماهی و طیور قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه برآورده کردن این نیاز چالش اصلی پرورش‌دهندگان دام و ماهی و طیور به حساب می‌آید، گفت: جلبک‌های ماکروسکوپی یا ماکرو آلگ‌های دریایی، میکروآلگ‌ها و گیاهان آبزی از مهمترین منابع تامین غذای دام و طیور به شمار آمده و اخیراً مورد توجه گسترده پژوهشگران و محققان صنایع غذایی قرار گرفته‌اند.

رمضانپور با بیان اینکه "پودر سبز" مکمل غذایی مطلوب با استفاده از ترکیب این گیاهان و جلبک‌هاست، گفت: پودر سبز، محصولی فرآوری شده از جلبک‌ها و گیاهان دریایی است که حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای آمینه و پروتئین‌های ضروری است.

وی تصریح کرد: از مهمترین گونه‌های گیاهی برای تهیه پودر سبز می‌توان به آزولا و اسپیرولینا و سایر جلبک‌هایی که به مقدار انبوه کشت می‌شوند و دارای پروفایل اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای آمینه ضروری بالایی هستند اشاره کرد.

رمضانپور با بیان اینکه این پودر با کیفیت بالا برای استفاده به عنوان مکمل غذایی در جیره آبزیان، طیور و غیره است، گفت: پودر سبز مخلوطی از گیاهان آبزی ابتدایی تا عالی، گونه‌های برگزیده از آب شیرین تا اعماق دریاها تشکیل شده این محصول و ثانویه گیاهی سرشار از پروتئین بوده بطوری که حدود 21‌درصد از ماده خشک آن را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه بتاکاروتن آن از هویج بیشتر بوده و املاح کم مصرف و پرمصرف در این محصول گیاهی یافت می‌شود، گفت: از این‌رو استفاده از آن به عنوان مکمل در غذای انواع آبزیان از جمله ماهی‌ها، برای تغذیه دام‌های گوشتی و شیری بویژه گوسفند و گاو در تغذیه مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار و حتی در تغذیه انسان می‌تواند برای بالا بردن محتویات غذایی، بسیار باارزش و مثمرثمر باشد.

رمضانپور اضافه کرد: جانشین کردن پودر سبز به میزان یک‌سوم در جیره غذایی گاوهای شیری باعث افزایش مقدار شیر می شود.

وی افزود: پودر سبز دارای متیونین و لیزین نسبتاً بالایی است و از نظر تمام اسیدهای آمینه ضروری (EAA) غنی است.

وی با بیان اینکه این طرح در پارک علم و فناوری به مرحله نیمه‌صنعتی رسیده است، سود خالص سالیانه این طرح را 300‌میلیون تومان عنوان کرد.