گاو شیری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ‌تحقیقات نشان داده است، تزریق روزانه یک ماده شیمیایی که احساس شادی ایجاد می‌کند، در افزایش سطح کلسیم در خون گاوهای هلشتاین و شیر گاوهای جرسی تأثیر دارد. نتایج این تحقیق که در مجله  (Journal of Endocrinology) به چاپ رسیده است، می‌تواند به درک بهتر بهبود سلامت گاوهای شیری و افزایش شیر، کمک کند.

تقاضای بالا برای شیر غنی از کلسیم:

کلسیم بیشتر از هر ماده معدنی دیگری در بدن انسان وجود دارد و محصولات لبنی چون شیر خام، پنیر و ماست منابع اولیه کلسیم هستند. اما این تقاضا می‌تواند عوارضی برای سلامت گاوهای شیری داشته باشد: تقریباً 5-10درصد از جمعیت گاوهای شیری در آمریکای شمالی از هیپوکلسمی (Hypocalcaemia) رنج می‌برند، که به دلیل سطوح پایین کلسیم بروز می‌کند. خطر ابتلا به این بیماری در بعد و قبل از زایمان بیشتر است.

هیپوکلسمی می‌تواند بر تمام زندگی گاو تأثیر گذارد. مشکلات ایمنی و گوارشی، کاهش نرخ بارداری و فواصل طولانی‌تر بین حاملگی از عوارض این بیماری هستند. همه اینها مشکلاتی را برای دامدارانی که به دنبال سودآوری بر اساس بارداری‌های منظم و تولید شیر زیاد و غنی از کلسیم هستند، دربر خواهد داشت.

همه تحقیقات به درمان این بیماری متمرکز شده و کمتر به راه‌های پیشگیری از آن اندیشیده‌اند. ترشح سروتونین (serotonin) (یک ماده شیمیایی طبیعی که معمولاً با احساس شادی همراه است) در نشخوارکنندگان نقش مهمی در حفظ سطح کلسیم ایفا می‌کند. بر این اساس تحقیقاتی توسط یک تیم از دانشگاه ویسکانسین-مدیسن، توسط دکتر لورا هرناندز انجام شد، که در آن تأثیر سروتونین در افزایش سطح کلسیم شیر و خون گاوهای شیری، بررسی شد. این تیم ماده‌ای که باعث ترشح سروتونین در بدن گاو می‌شود، را به 24 گاو شیری نزدیک به زایمان تزریق کردند. نیمی از آنها نژاد جرسی و نیمی دیگر هلشتاین بودند. در این آزمایش سطح کلسیم هم در خون و هم در شیر اندازه‌گیری شد.

به‌طورکلی در هردو نژاد با کمک سروتونین سطح کلسیم بالا رفت با این تفاوت که: گاوهای هلشتاین سطح بالاتری از کلسیم در خون و کلسیم کمتری در شیر داشتند (نسبت به گروه کنترل) و برخلاف آنها درمان اصلی در گاوهای جرسی رخ داد که سطح بیشتری از کلسیم در شیر را مخصوصاً در 30 روز اول پس از تزریق، نشان دادند.

لورا هرناندز می‌گوید: با مطالعه دو نژاد می‌بینیم که تنظیم میزان کلسیم بین آنها متفاوت است. سروتونین، سطح کلسیم را در خون گاوهای هلشتاین و در شیر گاوهای جرسی، بالا می‌برد. همچنین باید توجه داشت که سروتونین هیچ تأثیری بر تولید شیر، مصرف خوراک و سطح هورمون موردنیاز برای شیردهی نداشته است.

قدم بعدی بررسی مکانیسم مولکولی است که توسط آن سروتونین میزان کلسیم را تنظیم می‌کند وعاملی که باعث اختلاف در نژادهای متفاوت است.

همچنین به بررسی استفاده از سروتونین به عنوان یک اقدام پیشگیرانه از هیپوکلسمی در گاوهای شیری می‌پردازیم. در ادامه لوزا هرناندز بیان می‌کند: دامداران می‌توانند پس از اینکه از تأثیر آن بر سلامت و تولید شیر مغذی در گاوها اطمینان یافتند، از این روش برای سودآوری در کسب و کار خود استفاده کنند.  

ترجمه: مهسا احمدزاده