۲۰۰هزارتن تخم مرغ مازاد

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ناصر نبی‌پور در گفتگو با مهر شرایط بازار تخم‌مرغ را نامساعد توصیف کرد و اظهار کرد: درحال حاضر میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری ۳۳۰۰ تومان و قیمت تمام شده تولید آن برای مرغداران بین ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان است.

وی با اشاره به نابسامانی بازار ذرت دامی، افزود: ما در این زمینه دچار مشکلات جدی شده‌ایم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه مرغداران از یک واردکننده بین ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان ذرت خریداری کرده‌اند، اضافه کرد: قرار بود این فرد ۴۸ ساعت بعد از پرداخت مبلغ مذکور، ذرت‌ها را تحویل مرغداران بدهد درحالی که الان حدود ۳ هفته از آن زمان می‌گذرد و تولیدکنندگان تنها ۵ تا ۶‌هزارتن از ذرت خود را تحویل گرفته‌اند.

به گفته نبی‌پور این واردکننده باید نزدیک به ۲۰‌هزارتن ذرت به مرغداران تحویل دهد.

ایشان با اشاره به اینکه درحال حاضر قیمت ذرت در بنادر بیش از ۹۰۰ تومان است، افزود: هرکیلوگرم از این محصول با قیمتی بین ۱۰۵۰ تا ۱۰۶۰ تومان به دست تولیدکنندگان می‌رسد. نبی‌پور بیان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام از محل ذخایر خود اقدام به توزیع ذرت ایرانی کرد، گفت: این عمل شرکت پشتیبانی به تولیدکنندگان کمک کرد اما متاسفانه درحال حاضر شرکت مذکور هم ذرتی ندارد که در اختیار مرغ‌داران قرار دهد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران درباره آخرین وضعیت صادرات تخم‌مرغ نیز اظهارداشت: میزان صادرات این محصول از کشور بسیار کم است و رقمی نیست که بازار را تکان دهد چراکه صادرات تخم‌مرغ صرفه اقتصادی برای صادرکنندگان ندارد.

نبی‌پور ادامه داد: در سال‌جاری مجموعاً ۱۹‌هزارتن تخم‌مرغ از کشور صادر نشده است درحالی‌که سال گذشته ما در برخی ماه‌ها حدود ۱۲ تا ۱۳‌هزار تن صادرات داشتیم و این یعنی صادرات در سال ۹۵ تقریبا صفر است.

وی در پاسخ به این پرسش که با‌وجود این شرایط چرا تولیدکنندگان همچنان به تولید ادامه می‌دهند؟ گفت: ۹۹‌درصد مرغداران کشور بدهکار بانکها هستند ضمن اینکه اگر جوجه‌ریزی نکنند هیچ امکاناتی در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد و ورشکسته خواهند شد.

نبی‌پور با بیان اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌کنند میزان تولید در سال‌جاری حدود ۹۲۵ هزارتن باشد، افزود: میزان تولید بسیار بیشتر از این میزان و به‌نظر بنده حدود یک‌میلیون تن است.

به‌گفته وی امسال حدود ۲۰۰ هزارتن تخم‌مرغ مازاد وجود دارد که باید از کشور خارج شود.