آشنایی با خرگوش های آنگورا

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خرگوش‌های آنگورا (آنقوره)، یکی از زیباترین خرگوش‌های دنیا هستند که موهای بلند و بسیار نرمی دارند.

نام علمی: oryctolagus cuniculus

خرگوش‌های آنگورا حیواناتی سر به زیر و کنجکاو هستند و تا زمانی که شما زمان کافی برای رسیدگی به نیاز‌های خاص آنان داشته باشید، برای شما حیوانات خانگی خوبی خواهند بود.

این خرگوش‌ها به نظافت مرتب و منظمی نیاز خواهند داشت تا موهای خود را در وضعیت مناسبی نگه‌دارند و یونجه نیز باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی آنان باشد تا از بروز توده‌های مو (توپ مو) در دستگاه گوارشیشان جلوگیری شود.

موهای پشم مانند خرگوش آنگورا بسیار بلند بوده واین خرگوش‌ها نرم‌ترین و ظریف‌ترین مو را در بین نژاد‌های دیگر خرگوش دارا می‌باشد.

این نژاد از خرگوش از سال 1765 میلادی به رسمیت شناخته شد.

تاریخچه خرگوش‌های آنگورا

منشا خرگوش‌های آنگورا به طور قطعی مشخص نیست، اما بیشتر مردم عقیده دارند که خرگوش آنگورای اصیل از شهر آنکارا در ترکیه نشات گرفته است. هم‌چنین ممکن است این نام از گربه‌ی آنگورا و بز آنگورا که هر دو همان نوع پوشش را دارد و متعلق به شهر آنکارا هستند منشا گرفته باشد.

برخی نیز بر این باورند که در نیمه‌های قرن هجدهم و دوران پادشاهی فرانسه به عنوان حیوان خانگی از آنها نگهداری می‌شده است. امروزه خرگوش آنگورا برای استفاده از موی آنها همچون دام پرورش داده می‌شوند.

توضیحات

به طور رسمی 4 نژاد آنگورای نمایشی، پرورش داده شده‌اند. 1-آنگورای انگلیسی 2-آنگورای فرانسوی 3-آنگورای  satin‌ (پوششی براق ومتراکم) 4-آنگورای  giant‌(غول‌پیکر‌)

آنگورای انگلیسی

از آنجاییکه این نژاد موهای بلند زیادی دارد که تمام بدنش را می‌پوشاند می‌توان گفت که متمایز‌ترین نژاد خرگوش‌های آنگورا می‌باشد. بنابراین گفتن اینکه ویژگی‌های این خرگوش گوش‌ها و صورتشان است، سخت است. (این نژاداغلب با سگ‌های کوچک اشتباه گرفته می‌شود).

آنگورای انگلیسی بدن گردی داشته و در معنای واقعی کلمه شبیه یک توپ کرکدار است. موهای صورتش نسبتا کوتاه بوده و اگر از نزدیک به صورتش نگاه کنید چهره‌ی یک بچه‌ی عروسکی را با چشمانی درشت و گرد مشاهده خواهید کرد. در دیواره‌ی گوشها کاکل‌های پشمی کرک‌داری وجود دارد که به صورت ابریشمی وظریف بوده و گوشها را بسیار نرم کرده است. 

آنگورای انگلیسی ممکن است تا حدود 8.5 پوند رشدکنند ولی وزن حدود 6 پوند برای نمایش بهتر است.


آنگورای انگلیسی

آنگورای فرانسوی

این نژاد هیچ گونه پشمی در سر، صورت، گوشها و یا جلوی پاهایش ندارد. باقی بدن موی کم و زبری دارد که به راحتی قابل تنیدن هستند. از نظر مراقبت و نگهداری پشم آنگورای فرانسوی ساده‌ترین نوع پشم است. آنگورای فرانسوی می‌تواند تا 10.5 پوند وزن داشته باشد و وزن 9.9 پوند وزنی ایده‌آل است.


آنگورای فرانسوی

آنگورای satin

پشم انگورای satin مانند فیبر‌های براقی هستند و آنها هیچ‌گونه پشمی در سر، صورت، گوشها ویا جلوی پاها ندارند و از این نظر بسیار به آنگورای فرانسوی شبیه هستند. موها با تراکم کمتر و سبک‌تر نسبت به دیگر گونه‌ها احساس می‌شوند، زیرا آنها بسیار ظریف هستند.


آنگورای ساتین

آنگورای  giant‌(غول پیکر)

این خرگوش عمدتاً به خاطر جثه‌اش بسیار متمایزاست. برای نمایش آنها باید کاملا سفید باشند. در بین تمام نژاد‌ها آنها بیشترین مقدار پشم را دارند و با وجود لایه پشم زیرین که به آنها بیشترین مقدار پشم را می‌دهد آنها باید وزنی بیشتر از 9 پوند داشته باشند.


آنگورای غول پیکر

نگهداری و تغذیه خرگوش‌های آنگورا

خرگوش‌های آنگورا نیاز‌های مختلفی دارند که نژادهای دیگر به آنها نیازی ندارند. آنها به برس زدن مرتب نیاز دارند، تا از گیر کردن موها در هم جلوگیری شود. از یک برس خوب برای یکدست کردن موها در این زمینه می‌توان استفاده کرد (که اغلب برای سگ‌ها استفاده می‌شود). خرگوش‌های آنگورا زمینه‌ی بروزمشکل توده‌های مو را دارند. علاوه براین اضافه کردن یونجه تمیز به رژیم غذایی آنها می‌تواند برای جلوگیری از این مشکل کمک کند.

بسیاری از آنگورا‌ها در جهت نظافت به‌طور صحیح، بسیار آرام هستند. 

اختلاف رنگ در آنگوراها

خرگوش‌های آنگورا در رنگ‌های سیاه، سفید، آبی وحنایی وجود دارند.

منبع: irspca.takbb.com