آمادگی ۳ شرکت شیلاتی ایران برای گسترش همکاری های شیلاتی با فنلاند

به گزارش «سرویس اقتصاد داخلی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات  ایران، حسن صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و کیمو تیلیکاینن، وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند در محل سازمان شیلات ایران با هم نشست کارشناسی مشترک برگزار کردند.

در این نشست دکتر صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران از تجربیات و فناوری جدید کشور فنلاند برای ایجاد تنوع در روش‌های ایجاد ارزش افزوده در آبزیان به ویژه ماهیان پرورشی و تون ماهیان استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی دو کشور، بر آمادگی ایران برای توسعه فعالیت پرورش در قفس به‌ویژه برای گونه‌های با ارزش از تولید بچه ماهی، عمل‌آوری و ارائه محصولات به بازار داخل و خارجی تاکید کرد.

رییس سازمان شیلات ایران، با ارائه گزارشی از میزان تولید آبزیان در شمال و جنوب کشور و همچنین تولید آبزیان پرورشی، در خصوص ورود به تولید ماهی پرورشی در قفس با اجرای طرح پایلوت با شرکت‌های نروژی از دو سال گذشته و ادامه این فعالیت توسط بخش‌های خصوصی کشور اشاره کرد.

صالحی، آمادگی برای همکاری مشترک در خصوص امکان صادرات میگو، ماهیان سطح‌زی ریز از جمله ساردین، کیلکا و فانوس ماهیان و آبزیان غیرمعمول خوراکی را اعلام و بر حمایت سازمان شیلات ایران برای توسعه پرورش آبزیان در قفس، واردات تخم ماهی، وجود پتانسیل‌های خوب در شمال – جنوب و دریای عمان تاکید کرد.

در این نشست، وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند به سابقه خوب همکاری شرکت‌های فنلاندی با کشورهای روسیه، ویتنام، پرو و اکوادور در خصوص آبزی‌پروری و آمادگی همکاری با شرکت‌های ایرانی برای اجرای پروژه مشترک با انتقال تکنولوژی نوین تاکید کرد.

کیمیو تیلیکاینن افزود: دانش و تجربه خوب شرکت‌های فنلاندی در زمینه ماهیان سردآبی و ماهی هرینگ با وجود موضوعات زیست‌محیطی و همچنین وجود آزمایشگاه‌ها و دیگر تجهیزات پشتیبانی می‌تواند اثربخش باشد.

بنا به این گزارش، آمادگی شرکت‌های فنلاندی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در خصوص تولید تخم ماهی و تولید ماهی در سیستم مدار بسته، آمادگی برای انتقال دانش، تجربیات و فناوری جدید کشور فنلاند برای ایجاد تنوع در روش‌های ایجاد ارزش افزوده و عمل‌آوری در آبزیان مورد تاکید ویژه وزیر کشاورزی فنلاند قرار گرفت.

در پایان این نشست، وطن دوست از شرکت گروه پلیمر بوشهر، شاهرخی از شرکت لازک بوشهر و ادیب‌زاده از شرکت "تحفه"، ضمن ارائه گزارشی، آمادگی خود را برای همکاری با شرکت‌های فنلاندی در موضوعات مطروحه اعلام کردند.