تاثیر آنتی بیوتیک ها در جلوگیری از سپتی سمی در بره ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مطالعات اخیر در بره ‌ های تازه متولد شده نشان داده است که آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی در پیشگیری و یا کاهش میزان ابتلا به سپتی‌سمی  موثر می‌باشند. بیماری دهان آبکی که در انگلستان در بره‌ها تظاهر می‌نماید با علائمی چون بی‌حالی و خواب‌آلودگی و ترشح بیش از حد بزاق (علت نامیدن دهان آبکی) تجمع مایعات در شیر‌دان و روده باریک و احتباس موکونیوم مشخص می‌شود. 

بیماری دهان آبکی مهمترین عامل مرگ و میر در بره‌ها با سن کمتر از 48 ساعت در انگلیس می باشد. بیماری عمدتا در بره‌هایی که در سیستم بسته پرورش می‌یابند و خوراندن آغوز در آنها با تاخیر صورت می‌پذیرد مشاهده می‌گردد. در این دسته از بره‌ها معمولا باکتریمی کلی‌باسیلی وجود دارد. تصور عمومی بر این است که بیماری دهان آبکی زمانی بوقوع می‌پیوندد که قبل از خوردن آغوز مقادیر فراوانی کلی‌باسیل از محیط پیرامونی وارد دستگاه گوارش بره‌های تازه متولد شده شود. در صورتیکه 15 دقیقه تا دو ساعت پس از تولد به بره‌ها آنتی‌بیوتیک خوراکی خورانده شود از شدت وقوع بیماری دهان آبکی به طور چشمگیری کاسته می‌شود.

در انگلستان جهت جلوگیری از این بیماری بلافاصله پس از تولد برای بره‌ها آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز می‌نمایند. در مطالعه‌ای که در اسکاتلند روی 240 راس بره تازه متولد شده صورت پذیرفت به گروهی از بره‌ها به میزان 8 میلی‌گرم آموکسی‌سیلین تری‌هیدرات خورانده شد. از 45 بره درمان شده یک راس (2 درصد) به دهان آبکی و از گروه کنترل از 53 راس بره 10 راس (19 درصد) به بیماری فوق مبتلا گردیدند.

خوراندن 140 میلی‌گرم نئومایسین سولفات و 140 میلی‌گرم سولفات استرپتومایسین سبب ابتلا 1 راس بره از 57 راس (حدود 2 درصد) بره درمان شده گردید. همچنین 11 راس از 49 راس (23 درصد) بره درمان نشده به دهان آبکی مبتلا گردیدند. در این مطالعات آنتی‌بیوتیک ظرف 15 دقیقه بعد از تولد به بره‌ها خورانده می‌شود.