تجمع اعتراضی پرورش دهندگان بوقلمون در مقابل سازمان دامپزشکی

در انتقاد به محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای واردات جوجه بوقلمون و تخم نطفه‌دار  تجمع اعتراضی پرورش‌دهندگان بوقلمون در مقابل سازمان دامپزشکی شکل گرفت

 به نقل از ITPNews ، هفته گذشته شماری از پرورش دهندگان بوقلمون در اعتراض به مشکلات ناشی از محدود شدن واردات جوجه بوقلمون و تخم نطفه دار و همچنین انحصار در این صنعت در مقابل ساختمان سازمان دامپزشکی کشور تجمع کردند.

در این تجمع که مدیر عامل و اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی پرورش دهندگان بوقلمون نیز حضور داشتند، معترضین تقاضای دیدار با دکتر مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی، و مسئولان را داشتند.

«مهدی آذرموید» مدیرعامل شرکت تعاونی پرورش دهندگان بوقلمون کشور در گفتگو با خبرنگار ITPNews، در خصوص دلایل این اعتراض و مشکلات صنعت بوقلمون گفت: در چند سال گذشته صنعت بوقلمون کشور برای تامین جوجه و تخم نطفه دار به سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس وابسته بود که با درگیری این کشورها به بیماری آنفلوآنزا حاد پرندگان، این صنعت بوقلمون در تامین این نهاده با مشکلات زیادی مواجه شد.

وی ادامه داد: دلیل این اجتماع و حضور پرورش دهندگان از استان های مختلف، انتقال خواسته آنها به مسئولین می باشد تا با ارائه راه حل های مناسب و با همکاری آنان مشکلات پیش آمده را برطرف و اوضاع صنعت را سرو سامان دهند.

آذرموید با اشاره به پیشنهادات ارائه شده از سوی شرکت تعاونی پرورش دهندگان بوقلمون کشور در خصوص رفع مشکلات به وجود آمده، اظهار داشت: معرفی کشور جایگزین برای واردات جوجه و تخم نطفه دار و لغو ممنوعیت واردات از کشور آلمان از پیشنهادات ما به سازمان دامپزشکی کشور می باشد.

وی با بیان اینکه میزان بروز بیماری آنفلوآنزا در آلمان بسیار ضعیف و کنترل شده اظهار داشت: با توجه به فاصله 500 کیلومتری کانون بیماری آنفلوآنزا در کشور آلمان با فارم مادری که تامین کننده جوجه و تخم نطفه دار ایران می باشد، لزومی به این ممنوعیت نیست.

مدیرعامل شرکت تعاونی پرورش دهندگان بوقلمون کشور یادآور شد: هر وقفه ای که در تولید اتفاق می افتد، علاوه بر معضلاتی که برای تولیدکننده به همراه دارد، موجب بیکاری افرادی خواهد شد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای آنان اشتغال زایی شده است؛ بیکاری که تبعات اجتماعی زیادی را به همراه خواهد داشت.

احمدی - رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولیدکنندگان بوقلمون کشور

انحصاری که باید شکست

آذرموید انحصار در جوجه و تخم نطفه دار بوقلمون را از معضلات دیگر صنعت بوقلمون دانست و گفت: رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی و دفتر طیور معاونت امور دام این بوده است که از هر گونه انحصار جلوگیری شود، اما با شرایطی که اکنون به دلیل شیوع بیماری در کشورهای تامین کننده جوجه و تخم نطفه دار به وجود آمد، صنعت را ناخواسته به سمت انحصار سوق داده است.

وی با اشاره به تائید صدور 6 مجوز مزرعه مادر بوقلمون از سوی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، بیان داشت: انتظار این است که با صدور مجوزهای مادر بوقلمون انحصار شکسته شود، اما این در شرایطی خواهد بود که مجوزها در استان های کشور پراکنده و به افراد مختلف داده شود.

آذرموید تاکید کرد: اعطای چند مجوز به یک نفر به هیچ عنوان مطلوب تولیدکنندگان و صنف نخواهد بود، زیرا در طولانی مدت این امر نیز موجب انحصار خواهد شد، ضمن اینکه این واگذاری ها باید بر اساس حسن عملکرد و سوابق متقاضیان و با تائید نمایندگان پرورش دهندگان باشد.

همچنین احمدی، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولیدکنندگان بوقلمون کشور درباره دلایل اعتراض تولیدکنندگان می گوید: با وجود اینکه 13 سال از آغاز به فعالیت صنعت بوقلمون در کشور می گذرد این صنعت به دلیل محدودیت در تامین نهاده های اساسی همچون جوجه و تخم نطفه دار با مشکلات فراوانی مواجه است.

وی می افزاید: با بروز بیماری در کشورهای تامین کننده این نهاده ها مکاتبات بسیاری با وزیر جهادکشاورزی، معاونت امور دام و رئیس سازمان دامپزشکی داشتیم، اما چون جواب قانع کننده ای از آنها دریافت نکردیم، به این نتیجه رسیدیم که به سازمان دامپزشکی مراجعه نموده و نگرانی های خود را به مسئولان مطرح نماییم.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولیدکنندگان بوقلمون کشور با اشاره به وجود انحصار در تامین جوجه و تخم نطفه دار، اظهار داشت: دلیل اصلی ایجاد انحصار در صنعت بوقلمون کشور محدود بودن افرادی است که درعرصه تامین این دو نهاده اساسی فعالیت می کنند، به عبارت دیگر با بزرگ شدن این صنعت حلقه تامین بسته مانده و زمینه را برای ایجاد انحصار باز شده است.

وی تصریح کرد: سیاست کلان وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام و سازمان دامپزشکی در جهت رفع انحصار است، اما متاسفانه کارشناسانی در بخش های مختلف هستند که با سهل انگاری و سوء نیت باعث به وجود آمدن این فضا شده اند.

دقایقی پس از آغاز این تجمع، معترضین به دفتر «دکتر جمال الدین جاویدی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور راهنمایی شدند.

در این جلسه که «دکتر فرشاد زین العابدین طهرانی» مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور و زنبور عسل و کرم ابریشم نیز حضور داشت، نتیجه گفتگوها اینگونه تشریح شد:

مسئولین دامپزشکی در مقابل نگرانی های مطرح شده از سوی تولیدکنندگان، به بیان وظایف خود در چارچوب شرایط حقوقی پرداخته و اولویت را اجرای قانون عنوان کردند؛ همچنین عمل به وظایف را به مراتب مهمتر از صدمه به یک صنعت و بیکاری افراد شاغل عنوان نمودند.

همچنین در پاسخ به درخواست نمایندگان تولیدکنندگان در خصوص معرفی کشور جایگزین برای تامین و واردات جوجه بوقلمون و تخم نطفه دار نیز اظهار داشتند: برای تعیین کشور جایگزین، باید بازدیدهای میدانی انجام شود که مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی می باشد که علاوه بر اینکه چند ماهی را از دست می دهند، ممکن است نهایتاً به آنچه مطلوب است نرسند.

  

پرورش‌دهندگان بوقلمون