تایلوزین تارترات (تایلوسول)

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تایلوزین به واحد فرعی 50s ریبوزومی باکتری بصورت برگشت‌پذیر متصل شده، از سنتز پروتئین آن ممانعت می‌کند و به این طریق اثر آنتی باکتریال (باکتریو استاتیک) خود را آشکار می‌سازد.

دسته دارویی: آنتی باکتریال (گروه ماکرولید)

شکل دارویی: پودر محلول در آب

محصولات مشابه:

تایلوزین 5% (تایلوسول 5)

تایلوزین 20% (تایلوسول 20)

موارد مصرف تایلوزین تارترات: این آنتی‌بیوتیک موثر بر روی باکتری‌های گرم مثبت و اسپیروکت طیور ناشی از Borrelia Anserina می‌باشد. این دارو همچنین برای درمان بیماری CRD طیور ناشی از انواع مهم و بیماری‌زای مایکوپلاسما بخصوص Mycoplasma gallisepticum دارای تاثیر ویژه‌ای می‌باشد.

موارد منع مصرف تایلوسول

این دارو نبایستی در مرغ‌های تخم‌گذاری که تخم‌مرغ آنها جهت مصارف انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مصرف شود.

میزان و طریقه مصرف تایلوسول

پیشگیری: محتوی یک ساشه را در 200 لیتر آب آشامیدنی طیور حل نموده و در 3 روز اول زندگی در اختیار جوجه‌ها قرار دهید، تکرار درمان در سن 4 هفتگی به مدت یک روز توصیه می‌شود.

درمان: محتوی یک ساشه را در 200 لیتر آب آشامیدنی طیور حل نمائید (5/0 گرم پودر در هر لیتر آب). طول دوره درمان در جوجه‌های گوشتی بر حسب شدت و ضعف بیماری 1 تا 3 روز می‌باشد. در پولت‌ها و بوقلمون طول دوره درمان 2 تا 3 روز می‌باشد. هرچند پودر تایلوزین در آب آشامیدنی طیور حل می‌گردد اما توصیه می‌شود جهت دسترسی به حداکثر حلالیت، ابتدا محتوی یک ساشه را در 3 تا 4 لیتر آب تمیز و ولرم حل نموده و سپس طبق دستور مصرف به تانکر آب آشامیدنی اضافه نمایید.

موارد احتیاط:

دور از دسترس اطفال نگهداری شود. از تماس مستقیم دارو با پوست و مخاطات جلوگیری نمایید.

بعد از کاربرد دارو دستها را با آب و صابون بشویید. پس از مخلوط نمودن دارو با آب آشامیدنی، محلول آماده شده حداکثر ظرف مدت 3 روز می‌بایستی مصرف گردد.

زمان پرهیز از مصرف: حیوانات درمان شده در طول درمان نبایستی برای مصارف انسانی کشتار شوند. دوره منع مصرف بعد از آخرین درمان برای بوقلمون 5 روز و برای جوجه گوشتی 1 روز می‌باشد.

شرایط نگهداری: در جای خشک و خنک نگهداری شود.

بسته بندی: ساشه‌های آلومینیومی 100 گرمی