کود و بستر مناسب برای آکواریوم پلنت

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کود‌ها عناصر کمیاب مورد نیاز گیاهان را تامین می‌کنند و استفاده از آن‌ها سبب حفظ سلامت گیاهان می‌شود. دقت داشته باشید که این کود‌ها نیازی به شست وشو ندارند و شستن آن‌ها سبب ازبین رفتن املاحشان می‌شود. کود‌ها را باید به صورت مستقیم در آکواریوم استفاده کرد. محل قرارگیری کود در کف آکواریوم و در زیر بستر است.

انتخاب مناسب و استفاده درست از کود و مواد بارورکننده در آکواریوم گیاهی برای بسیاری از افراد مبتدی مسئله‌ای گیج‌کننده می‌باشد. خوشبختانه این روزها کودهای متنوعی برای استفاده در آکواریوم‌های گیاهی در بازار یافت می‌شود ولی اطلاعات اندکی در مورد نوع کود موردنیاز برای رشد گیاهان آکواریومی شما وجود دارد.

به منظور رشد سالم گیاهان و شادابی و زیبایی آن‌ها در آکواریوم پلنت، پیشنهاد می‌کنیم به صورت دوره‌ای (هفتگی – ماهیانه) و یا پس از تعویض آب از کود حاوی آهن استفاده کنید.

در هنگام استفاده از کود در آکواریوم خود باید به یک نکته حتما دقت کنید: آیا این کود برای تانک با سیستم CO2 مناسب است یا خیر. کودهایی که برای تانک‌هایی با سیستم CO2 طراحی شده‌اند هیچ ماده مغذی در مقیاس  ماکرو مثل نیترات، فسفات و پتاسیم را به آکواریوم شما نمی‌افزایند.

این ترکیبات مهم که برای گیاهان ضروری می‌باشند، در آب شیر نیز به مقدار کافی وجود دارند. بنابراین خرید کودی که حاوی این ترکیبات است باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

اگر شما از جمله افرادی هستید که در حال حاضر از سیستم CO2 در تانک خود استفاده می‌کنید و یا قصد استفاده از آن را دارید، باید در انتخاب کود مناسب دقت بسیار زیادی داشته باشید. چون شما احتمالاً بسته به نوع برند به بیش از یک بطری احتیاج خواهید داشت و هنگام استفاده از کود به این نکته توجه کنید که بهتر است فقط از یک برند استفاده کنید. چرا که مخلوط کردن برندهای متفاوت می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. بنابراین با دقت برند مناسبی را انتخاب کنید و فقط از همان استفاده کنید.

بیشتر بدانیم:

آماده‌سازی آکواریوم

توصیه‌های بهداشتی در نگهداری از ماهی قرمز

بستر آکواریوم گیاهی

بستر تامین‌کننده مواد غذایی گیاهان و محلی برای رشد ریشه آن‌هاست. به‌طور کلی بستر مناسب برای گیاهان باید به نحوی باشد که ریشه گیاه به راحتی بتواند در میان آن حرکت کند. شن‌های ریز و سبک حرکت ریشه را تسهیل می‌کنند. شن‌های بزرگ و سنگین برای این منظور مناسب نیستند.

شرکت جی‌بی‌ال در این خصوص محصولات حرفه‌ای و بسیار مناسبی دارد. قبل از استفاده از بستر بهتر است آن را شست و شو دهید. شستن مواد بستر موجب می‌شود آب آکواریوم شما قرمز و کدر نشود.

برای مطالعه کامل این مقاله کلیک کنید:

آموزش گام به گام ساخت آکواریوم گیاهی (آکواریوم پلنت)