تیت پوش درخشان
ضدعفونی کنندۀ پوشش دار جهت ضدعفونی و پاکیزه نگاه داشتن کارتیه ها

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در میان گله‌های دامی می‌توان بیماری ورم پستان را نام برد. ورم پستان به التهاب غده پستان گفته می‌شود و درحقیقت این التهاب پاسخی از سوی بدن حیوان در برابر صدماتی که به بافت پستان وارد شده است می‌باشد.

علت عمده‌ این بیماری باکتری‌ها می‌باشند. البته میکروارگانیسم‌های دیگری نظیر مخمرها، مایکوپلاسماها و جلبک‌ها نیز می‌توانند این بیماری را ایجاد کنند.

ورم پستان سبب کاهش تولید و کیفیت شیر و همچنین افزایش هزینه تولید شده و بدین ترتیب، علاوه بر خسارهای فراوان اقتصادی به پرورش‌دهنده‌های گاو شیری و صنعت تولید شیر، موجب آلودگی میکروبی این فرآورده شده و گاهی وسیله‌ای برای انتقال بیماری به انسان خواهد شد.

محصول تیت پوش درخشان نه تنها دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگیست بلکه، پوششی نازک از جنس پلیمر انعطاف‌پذیر روی کارتیه ایجاد می‌کند که موجب جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زا به پستان می‌شود.

عملکرد تیت‌پوش درخشان را می‌توان بدین صورت توضیح داد که پس از شیردوشی و آغشته نمودن کارتیه به تیت پوش، ماده تیت‌پوش به آرامی خشک شده و هنگام برگشت اسفنگتر، مقداری از چکه محصول در سرکارتیه را به داخل می‌کشد و مسدود شدن سوراخ سرپستان را موجب می‌شود.

در طول زمان خشک شدن، ضخامت پوشش پلیمری در سرکارتیه بیشتر و پستان به طور کامل از ورود عوامل بیماری‌زا محافظت می‌گردد.پیش از شیردوشی، این پوشش با فشار ملایم از سرکارتیه برداشته می‌شود و بدین ترتیب تیت آماده شیردوشی می‌‌گردد. ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به وجود ید در فرآورده، سطح سرپستان نیز ضدعفونی می‌گردد.

مزایای تیت‌پوش درخشان نسبت به مشابه خارجی:

1) استفاده از پلیمرهای سازگار با محیط زیست و عدم آلودگی زیست‌محیطی

2) قیمت مناسب‌ نسبت به مشابه‌های خارجی و کاهش هزینه‌های گاوداری

3) موثر در کاهش بار میکروبی شیر

4) آسان بودن استفاده از فرآورده توسط کاربر

5) قابلیت استفاده در کلیه شرایط اقلیمی

6) پاک شدن فرآورده روی کارتیه با شستشوی سریع و آسان آن

فرمولاسیون محصول فوق در کمیسیون ثبت دارو و مواد ضدعفونی کننده مورخ 85/5/12 در سازمان دامپزشکی کل کشور تأیید و طی شماره 89-101-DT مورخ 89/9/13 پروانه تولید آن صادر شده است.

طریقه مصرف تیت ‌پوش درخشان:

بعد از شیردوشی و شستشوی پستان دام، سرپستان را توسط لیوان مخصوص با محلول تیت‌ پوش درخشان به طور خالص آغشته کنید. ذکر این نکته نیز ضروریست که لیوان یکبارمصرف مخصوص نیز با هرگالن به تعداد کافی تحویل داده می‌شود.