بهترین ماهی های آکواریومی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ برای شروع ساختن یک آکواریوم مناسب نکات زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. از انتخاب ماهیانی صلح‌جو که به ماهیان دیگر آسیب نمی‌زنند و توانایی زیست در کنار یکدیگر را دارند گرفته تا انتخاب سایز آکواریوم مناسب تعداد و نوع ماهیان و شرایط زندگی ما. در اینجا به ارائه نکاتی در ارتباط با انتخاب ماهیان آکواریومی و بهترین انواع ماهی برای ساختن یک آکواریوم دلخواه خواهیم پرداخت.

نکات مهم در انتخاب ماهی آکواریوم

دوستداران ماهی‌های آکواریومی اغلب با در نظر گرفتن زیبایی‌های بصری به دنبال انتخاب ماهی می‌روند. در صورتی که عوامل مهم زیادی وجود دارند که برای انتخاب ماهی آکواریومی باید آن‌ها را در نظر گرفت. یک ماهی مناسب برای افراد مبتدی، باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

- نسبت به تغییر شرایط آب مقاوم باشد و تغییرات را بپذیرد.

- غذاهای مختلف را بپذیرد و تغذیه آن آسان باشد.

- از نظر اندازه نباید زیادی بزرگ باشد و رشد کند.

- مهاجم نباشد و به دیگر گونه ها آسیبی وارد نکند.

- با شرایط آکواریوم و دیگر انواع ماهی‌ها سازگاری داشته باشد.

به طور کل ماهی‌های کوچک، گونه‌های بهتری برای شروع آکواریوم‌داری هستند.

1- فایتر

ماهی‌ فایتر یا جنگجوی سیامی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شروع ساختن یک آکواریوم مطمئن است. این گونه که در اصل اهل آسیای جنوب شرقی است، ویژگی خاصی دارد که می‌تواند در حجم بسیار کمی از آب زندگی کند. تنگ‌های بلوری که معمولاً برای ماهی قرمز فروخته می‌شوند، برای این نوع ماهی مناسب هستند. در طبیعت نیز، این گونه در گودال‌های کوچک و مناطق باتلاقی زندگی می‌کند. بهترین دما برای نگهداری این نوع ماهی 24 تا 28 درجه و حداکثر طول بدن آن 5 تا 7 سانتی‌متر می‌باشد.

ماهی فایتر

2- ماهی گوپی

گوپی که بومی آمریکای جنوبیست، یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین ماهی‌ها برای عموم مردم است. امید به زندگی این ماهی در شرایط نگهداری خوب به 2 سال می رسد.

این گونه یکی از ماهی‌های زنده‌زا است. بچه ماهی‌ها مستقیماً در بزرگسالی متولد می شوند، آماده تغذیه به تنهایی هستند و شکار شدن آنها توسط والدین بسیار نادر است. این گونه بسیار پربار و ارزان است و باعث افزایش جمعیت در آکواریوم می‌شود. ماهی گوپی سازگار با انواع گونه‌های ماهیست و  شما می‌توانید در هر 7.5 لیتر آب آکواریومتان یک ماهی گوپی پرورش دهید.

ماهی گوپی

3- پلاتی

پلاتی ماهی بسیار رنگارنگ از مکزیک است. همچنین از نوع زنده زا است و تکثیر آن به آسانی گوپی است. با این حال، این ماهی بزرگتر است، بنابراین باید در یک آکواریوم بزرگتر نگهداری شود. اندازه ان حداکثر به 8 سانتی‌متر می‌رسد و در آب با دمای 22 تا 26 درجه سانتی‌گراد به خوبی قابل نگهداریست.

ماهی پلاتی

4- مولی

این ماهی بومی آمریکای جنوبی در آکواریوم به راحتی قابل نگهداری است. گونه Poecilia sphenops انواع مختلفی مانند مولی دالماسی، مولی سیاه، مولی بادکنکی و بسیاری دیگر دارد.

سادگی و سرعت تولیدمثل آن را به حیوانی ایده آل برای انتخاب تبدیل کرده است. این ماهی به طور معمول 5 تا 10 سانتی‌متر طول داشته و در دمای 22 تا 26 درجه سانتی‌گراد قابل نگهداری است.

ماهی مولی

5- گورامی

گورامی کوتوله که در اصل اهل آسیای جنوب شرقی است، مانند فایتر، هزارتویی است. این ماهی علاوه بر تنفس با آبشش، توانایی تنفس در سطح را نیز دارد. نرها پررنگتر از ماده‌ها هستند. این ماهی آرام که به صورت جفت زندگی می کند هیچ گونه پرخاشگری نسبت به گونه‌های دیگر نشان نمی‌دهد. اندازه ان حدود 120 میلیمتر بوده و در آب با دمای 24 تا 28 درجه قابل نگهداری است.

ماهی گورامی

6- کیلی فیش دم چنگی

یکی از گونه‌هایی که برای شروع یک آکواریوم کوچک توصیه می‌شود، کیلی از آفریقای مرکزیست. یک جفت از آن را می‌توان به راحتی در یک آکواریوم کم عمق حدود ده لیتری وارد کرد و تعمیر و نگهداری آن را می‌توان بدون سیستم فیلتراسیون انجام داد اما تعویض منظم آب ضروری است.

اگر آکواریوم در یک اتاق روشن قرار گیرد، نیازی به اضافه کردن سیستم روشنایی نخواهد بود. این ماهی صلح‌جو بوده و در کنار اکثر ماهیان گیاه‌خوار و صلح‌جو مانند زبرا و گوپی قابل نگهداریست. طول این ماهی بین 3.5 تا 4 سانتی‌متر است و در آب با دمای 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد قابل نگهداریست.

ماهی کیلی

7- رازبولای دلقک

هارلکین راسبورا (Harlequin rasbora) یک ماهی پرجمعیت بومی شبه جزیره مالاکا در آسیا است. این گونه معمولی هیچ مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند، اندازه کوچک و رفتار صلح آمیز آنها به شما این اجازه را می‌دهد تا در یک آکواریوم با حجم کم نگهداری شوند. طول این ماهی حداکثر 5 سانتی‌متر بوده و در دمای 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد به راحتی قابل نگهداریست.

رازبولای دلقک

8- ماهی کاردینال

کاردینالیس که به آن نئون قرمز نیز می‌گویند، ماهی کوچکی است که بومی حوضه آمازون است. کاردینال ماهی است که به طور طبیعی در یک کلنی بزرگ زندگی می‌کند و باید به صورت گروهی نگهداری شود. در واقع، با کوچکترین استرس، کاردینالها برای رویارویی با یک خطر احتمالی جمع می‌شوند. این گونه ماهی زینتی به خوبی در دمای 22 تا 26 درجه قابل نگهداری بوده و طول آن به 5 سانتی‌متر می‌رسد.

ماهی کاردینال

9- گورخر ماهی (ZEBRAFISH)

دانیو یا زبرا که گاهی اوقات با نام مستعار گورخرماهی شناخته می‌شود ماهیی از هند است برای استفاده در آکواریوم بسیار رایج  است و در آزمایشگاه نیز به عنوان ارگانیسم نمونه استفاده می‌شود. این نوع ماهی نسبت به شرایط مقاوم است و در بزرگسالی می‌تواند بین 6 تا 8 سانتی‌متر باشد. تمایل این گونه ماهی به زیست به صورت گروهیست و برای پرورش خرید حداقل ده ماهی زبرا توصیه میشود.

گورخر ماهی

10- کوریدوراس برنزی (Le Corydoras aeneus)

ماهی نوع  Corydoras شامل گونه‌های زیادی است که شناخته‌شده‌ترین آنها Corydoras aeneus است. 

مانند تمام ماهی‌های جنس خود، کوریدوراس برنزی نیز به صورت گروهی زندگی می‌کند. برای اطمینان از نگهداری صحیح باید گروهی 8 تا 10 نفره از این ماهی تشکیل داد.

کوریدوراس‌ها بیشتر وقت خود را صرف جستجوی زمین با هالتر خود می‌کنند. آنها ماهی‌های نسبتاً قوی‌ای هستند، اما باید مراقب بستر (ترکیب خاک) باشید تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری کنید، کوریدوراس‌ها ماهی‌هایی همه چیز خوار هستند که نیاز به غذای متناسب با خود دارند. حداکثر طول آنها به 6 سانتی‌متر می‌رسد و در دمای 24 تا 28 درجه سانتی‌گراد قابل نگهداری هستند.

ماهی کوریدوراس