تکنیک‌های صحیح دوشش جهت جلوگیری از آلودگی شیر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بهداشت شیر در مرحله تولید، نکته‌ی مهمی است که در سلامت و کیفیت شیر تولیدشده بسیار تاثیرگذار است. بنابراین هر دامداری برای تضمین کیفیت و موفقیت خود باید بهداشت را سرلوحه کار خود قرار دهد. در دامداری شیر ممکن است در مرحله تولید ازطریق حیوان شیرده یا انسان، هوا، گردوغبار و ذرات آلوده به میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا آلوده شود.

با جلوگیری از آلودگی شیر در این مرحله، سلامت مصرف‌کننده حفظ می‌شود و قابلیت نگهداری شیر افزایش می‌یابد.

شیری که در مرحله تولید آلودگی میکروبی بیشتری داشته باشد زیان‌های اقتصادی زیادی به‌بار می‌آورد، چراکه از نظر صنایع شیر نیز نامطلوب است یا در بازار خریدار ندارد.

اصولاً شیر باید با رعایت موازین بهداشت همگانی، تولید و در تمام مراحل شیردوشی، جمع‌آوری و حمل و نقل از تماس مستقیم و غیرمستقیم با منبع آلودگی خارجی دورنگه داشته شود.

مراعات موازین بهداشت محیط مثل پاکیزگی محل و وسایل، آب سالم و روش‌های بهداشتی دفع زباله، مدفوع، مواد زائد و گردوغبار از آنجائی که به‌نحوی باعث آلودگی شیر می‌شوند، حائز اهمیت هستند.

بیشتر بدانیم:
کیفیت شیر به عواملی علاوه بر شیردوشی برمی گردد
بهداشت دستگاه شیردوش و جایگاه شیردوشی

آماده کردن گاو برای دوشش جهت کاهش بار میکروبی شیر:

١- شستشو و خشک کردن پستان:

اولین قدم در یک دوشیدن مناسب، شستن و ماساژ دادن پستان برای ۱۵ تا ۳۰ ثانیه با یک مایع ضدعفونی‌کننده و آب گرم است.

گرمای آب باید آنقدر باشد که دست بتواند آن را تحمل کند و همان درجه حرارت طی کل عمل دوشش حفظ شود.

یک دستمال یا دستمال‌های جداگانه باید برای هر گاو استفاده شود تا از پخش کثافت و باکتری از یک گام به گاو دیگر جلوگیری گردد.

دستمال پارچه‌ای اگر بین هر دوشش ضدعفونی شود، قابل استفاده است. بعد از شستن، سر پستانک‌ها را باید با دستمال کاغذی خشک کرد.

۲- استفاده از استریپ پلت:

به این‌صورت که چندین جریان شیر از هر کارتیه در یک ظرف سیاه دوشیده می‌شود تا رنگ ذرات و لخته‌های غیرنرمال درصورت مشاهده بررسی شود در صورت وجود لخته‌های غیرنرمال در واقع نشانه ورم پستان یا صدمه به پستان است.

٣- اتصال کلاهک‌ها:
بلافاصله بعد از طی مراحل فوق بایستی کلاهک‌های ماشین شیردوش وصل شوند و عمل دوشش آغاز گردد و شیر در عرض ۸ دقیقه و نهایتاً ۱۰ الى ۱۲ دقیقه برداشت شود.

4- جدا کردن ماشین شیردوش و ضدعفونی سر پستانک‌ها با ماده ضدعفونی‌کننده:

روشی است تا تعداد عفونت‌های ورم پستان جدید کاهش یابد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
میکروبیولوژی شیر و کاهش بار میکروبی آن