تخم ماندگی در پرندگان

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ گیر کردن تخم یا تخم ماندگی در پرندگان یک مشکل رایج تولیدمثلی است که باعث می‌شود تخم در دستگاه تناسلی پرنده باقی بماند و پرنده قادر نباشد آن را به طور طبیعی خارج کند. بادجی‌ها، کوکاتیل‌ها (عروس هلندی)، مرغ عشق، طوطی‌های بزرگ و پرنده‌های دارای اضافه وزن معمولا دچار تخم ماندگی می‌شوند.

چگونه تخم ماندگی را تشخیص دهیم و علائم آن چیست؟

پرنده‌ای که دچار تخم ماندگی شده است شکم متورمی دارد و مرتب دم خود را تکان می‌دهد. همچنین در حفظ تعادل بر روی نشیمنگاهش مشکل خواهد داشت. اگر تخم بر روی عصب فشار آورد، پای پرنده می‌تواند فلج شود.  

علل گیرکردن تخم یا تخم ماندگی چیست؟

تخم ماندگی به دلیل ناتوانی در دفع طبیعی تخم ایجاد می‌شود و معمولا به خاطر کمبود کلسیم در جیره‌ی غذایی پرنده رخ می‌دهد.

برای درمان تخم ماندگی چه اقداماتی لازم است؟

هرگز خودتان سعی نکنید تا تخم را خارج کنید، زیرا ممکن است به پرنده آسیب برسانید و موجب فلج شدن یا مرگ پرنده شوید. در عوض پرنده را فورا نزد دامپزشک ماهر ببرید. برای تعیین محل تخم و بررسی هرگونه ناهنجاری در اندازه‌ی تخم، عکس رادیولوژی گرفته خواهد شد. بعد از آن دامپزشک ممکن است برای خارج کردن طبیعی تخم تلاش کند: از مهمترین اقداماتی که برای درمان تخم ماندگی می توان اشاره کرد دادن کلسیم به پرنده، محیط مرطوب، مایعات فراوان، گرما و چرب و لغزنده کردن مسیر خروج تخم می باشد. همچنین ممکن است هورمون‌های زنانه مانند اکسی‌توسین و پروستاگلاندین برای کمک به پرنده برای دفع تزریق کنند. اگر هیچ کدام از این روش‌ها موفق نبود، دامپزشک تخم را با دست یا جراحی خارج خواهد کرد.