پودر اشتهاآور دامیاتونیک

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یکی از نشانه‌های سلامت دام، که اهمیت زیادی دارد، اشتهای دام است. برای درمان کاهش اشتها و بی‌اشتهایی داروی اشتها‌آور دامیاتونیک بسیار موثر است.

کم اشتهایی یا بی‌اشتهایی دام در اثر موارد بسیاری مانند: بیماری‌های دام، کیفیت پایین غذا و ... به وجود می‌آید و برگرداندن اشتها به وضعیت طبیعی از خواسته‌های مهم پرورش‌دهندگان دام‌های اهلی است.

شکل دارویی دامیاتونیک به صورت پودر خوراکی است و هر ساشه 15‌گرمی آن حاوی 5‌ گرم نوکس-ومیکا و 6‌ گرم جنتین است. جنتین با عمل تحریکی خود باعث زیاد شدن ترشحات معدی و افزایش میزان اشتهای دام می‌گردد. محرک‌های گیاهی از قبیل نوکس‌-ومیکا و جنتین در این ترکیبات با عمل تحریکی خود باعث افزایش جریان بزاق شده و محیط مناسب مایعی را که جهت انجام عمل تخمیرمیکروبی شکمبه ضروری است، فراهم می‌سازند که موجب تسهیل هضم غذا می‌گردد. همچنین این مواد باعث تحریک اعمال شکمبه (از نظر فرآیند تخمیر و حرکات) می‌شود.

نوکس-ومیکا حاوی مواد آلکالوئیدی مانند استریکنین و بروسین است که این ماده نیز دارای خواص مشابه استریکنین است. استریکنین با گلیسین که یک عامل مهار‌کننده در انتقال امواج عصبی است رقابت می‌کند و با اعمال اثر تحریک مرکزی باعث بلوک شدن این فعالیت مهاری گردیده و سرعت حرکت امواج عصبی را افزایش می‌دهد و بنابراین تونیسیته عمومی بدن از جمله عضلات دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. نوکس-ومیکا همچنین به علت خاصیت اشتهاآوری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد مصرف

دامیاتونیک در موارد بی‌اشتهایی، آتونی شکمبه، انباشتگی شکمبه، عدم نشخوار، در گاو و اسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقدار و روش مصرف

گاو و اسب: یک ساشه برای 200-300 کیلوگرم وزن حیوان.

این مقدار باید در دو نوبت و به فاصله 12 ساعت به حیوان داده شود.

روش مصرف

دارو را به یکی از دو طریق زیر باید بکار برد:

در روش اول، ابتدا پودر اشتهاآور را در میزان مناسبی آب آشامیدنی حل کرده و سپس بوسیله بطری یا سوند معدی به دام بخورانید.

و در روش دوم، پودر اشتهاآور را با مقدار کمی از غذای دام مخلوط نموده و به حیوان بخورانید.

زمان پرهیز از مصرف

تا 24 ساعت پس از آخرین درمان نباید گوشت و شیر حیوان معالجه شده به مصرف انسانی برسد.

شرایط نگهداری

محصول باید در ظروف در بسته، دور از رطوبت و در جای خشک و دمای اتاق نگهداری شود.

این دارو منع مصرفی ندارد.

برای این دارو، تداخل دارویی گزارش نشده است.

دور از دسترس اطفال نگهداری شود.