انگل های گوسفند

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفند نیز مثل سایر حیوانات به انگل‌های داخلی و خارجی آلوده می‌شود که سبب ناراحتی این حیوان می‌گردد. انگل‌هایی که سبب آلودگی گوسفند می‌شود، عبارتند از: انگل‌های داخلی و انگل‌های خارجی.

انگل‌های داخلی گوسفند

انگل‌های داخلی گوسفند به‌خصوص در مواردی که شرایط آب و هوایی برای رشد و فعالیت انگل در مرحله‌ای که انگل مجبور است آن مرحله از زندگی خود را در خارج از بدن حیوان میزبان به سر ببرد، مناسب باشد یکی از مشکلات عمده پرورش گوسفند است.

انگل‌های داخلی متعددی وجود دارد که گوسفند به آنها آلوده می‌شود، مهمترین آنها عبارتند از: کپلک، تنیای روده گوسفند، انگل‌های معدی-ریوی

کپلک

انگل کپلک که در کبد حیوان زندگی می‌کند، و در گوسفند سبب علایمی مثل: ضعف، لاغری، تورم زیر گلو، کم‌خونی، آب آوردن حفره بطنی، لاغری و ریزش پشم می‌شود. قبل از اقدام به پروار کردن گوسفند باید به حیوانات داروی ضدکپلک خورانیده شود.

توصیه می‌شود برای ازبین بردن کامل این انگل‌ها در حیوان، خورانیدن دارو ۴ تا ۶ هفته بعد دوباره تکرار شود.

تنیای روده گوسفند

این انگل در روده‌های حیوان زندگی می‌کند و سبب اسهال، درد شدید و لاغری می‌شود. بره‌های جوان به این انگل آلوده می‌شوند. بهترین موقع خورانیدن دارو علیه این انگل در اواخر خرداد ماه است و در مواردی که آلودگی شدید باشد خورانیدن دارو باید پس از ۲ ماه تکرار شود.

انگل‌های معدی-ریوی (قزل قورت)

این انگل‌ها از استرونژیلوس‌ها بوده و در حیوان سبب لاغری، ضعف، کم‌خونی، شکنندگی پشم، سرفه، ناراحتی‌های تنفسی، اسهال سیاه یا قهوه‌ای می‌شود. این انگل در مناطق پر باران بیشتر شایع است و هر ساله تعدادی از گوسفندان در اثر ابتلاء به این انگل ازبین می‌روند.

حیوان در اثر خوردن علوفه مراتع آلوده به انگل‌ها آلوده می‌شود. برای ازبین بردن این انگل‌ها می‌باید از داروهای ضدانگلی استفاده شود.

بیشتر بدانیم:
چنانچه در گوسفندی خارش وجود داشته باشد
میازیس در گوسفند (Blowfly strike)
تشخیص انگل های خونی

انگل‌های خارجی گوسفند

در بسیاری موارد گوسفندان به انواع مختلف کنه‌ها و شپش‌ها که در پوست حیوان زندگی می‌کنند، آلوده می‌شوند که سبب عوارض مختلفی در حیوان و حتی باعث مرگ آن می‌شود. این انگل‌ها علاوه بر اینکه بر حیوان آسیب می‌رسانند، در بعضی موارد بیماری‌های مختلفی را به حیوان منتقل می‌کنند که در موارد سبب مرگ حیوان می‌شوند.

برای ازبین بردن این انگل‌ها از حمام‌های ضدکنه یا حمام‌های دارویی استفاده می‌کنند. داروهایی که در این حمام‌ها استفاده می‌شود، عبارتند از حشره‌کش‌های آلی کلردار، فسفردار یا حشره‌کش‌های آلی گیاهی.

بهترین موقع دادن حمام برای ازبین بردن انگل‌های خارجی در گوسفند پس از پشم‌چینی است زیرا در این موقع به‌علت عدم وجود پشم، دارو بر روی انگل اثر بیشتری دارد.

توصیه می‌شود که چون در اکثر موارد در جریان پشم‌چینی بعضی از گوسفندان زخمی می‌شوند، حدود یک هفته بعد از پشم‌چینی عملیات حمام کنه اجراء شود. همزمان با عملیات حمام ضدکنه آغل حیوان هم باید علیه انگل‌های خارجی سمپاشی شود.

از خسارات ناشی از بیماری‌ها و انگل‌های گوسفندان، می‌توان با به کار بردن اصول صحیح مدیریت، تغذیه خوب، و ضدعفونی قوی جلوگیری کرد. رعایت نکات ذیل در جلوگیری از ابتلای حیوانات به انگل‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند:

- محل غذاخوری و آبشخوار را تمیز نگه دارید.

- از نگهداشتن تعداد زیادی گوسفند در واحد سطح معین جلوگیری کنید.

- امکانات ورزش یا تحریک در گوسفندان را فراهم کنید.

- حیوانات را از انگل‌های داخلی و خارجی پاک کنید.

- دو هفته قبل از اینکه حیوان به مرتع فرستاده می‌شود، داروی ضد انگلی بدهید.

- در پایان فصل چرا دوباره به حیوان داروی ضد انگلی بدهید.

- در طول مدتی که حیوان در چراگاه است، به‌طور آزاد مواد معدنی در اختیار حیوان قرار دهید.

- در ۲ تا ۳ ماه اول آبستنی از واکسیناسیون خودداری کنید زیرا واکسینه کردن گوسفندان در اوایل آبستنی سبب به وجود آمدن بره‌های غیرعادی می‌شود. عمل واکسیناسیون بعد از ماه چهارم آبستنی باید انجام گیرد که سبب ایمنی بره می‌شود؛ زیرا کلستروم میش حاوی آنتی‌بادی خواهد بود.