سولفامتوکسازول + تری متوپریم ، اینترتریم

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هر میلی‌لیتر اینترتريم حاوی 200 میلی‌گرم سولفامتوکسازول و 40 میلی‌گرم تری‌متوپریم می‌باشد.

مکانیسم اثر

سولفامتوکسازول آنتی‌بیوتیکی است که در مراحل طبیعی تولید RNA، پروتئین‌سازی و مکانیسم‌های تکثیر میکروبی مداخله می‌نماید، به این ترتیب که با اختلال در تولید اسید فولیک، باعث توقف مراحل میانی متابولیسم می‌شود.

تری‌متوپریم نیز با متوقف کردن تولید اسید تتراهیدروفولیک در مراحل بعدی مسیر متابولیسمی نقش خود را ایفا می‌نماید.

ضمنا ترکیبات فوق، سنتز پورین توسط باکتری‌ها را با دو مکانیسم متفاوت بلوکه می‌کنند. ترکیبات سولفامتوکسازول و تری‌متوپریم دارای خواص سینرژیسم بوده و ترکیب آنها به‌عنوان یک داروی باکتری‌کش (Bactericidal) بر روی بسیاری از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی مثل اشریشیا کولای، هموفیلوس، پاستورلا، سالمونلا گونه‌های استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس موثر است.

فارماکوکینتیک

سولفامتوکسازول به میزان گسترده‌ای در کل بدن و به داخل بسیاری از بافت‌های نرم مانند دستگاه عصبی مرکزی (مایع مغزی نخاعی) و مفاصل (مایع سینوویال) نفوذ می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که سولفامتوکسازول از معدود ترکیبات ضدباکتریایی باشد که در اعضا بدن ایجاد غلظت‌های درمانی مناسب می‌نماید.

استیله شدن سولفامتوکسازول بیشتر در کبد و ریه صورت می‌پذیرد و راه اصلی دفع متابولیت حاصله ادرار است. ضمنا راه‌های دیگر دفع از طریق اشک، مدفوع، صفراء شير و عرق می‌باشد.

تری‌متوپریم، در چربی محلول بوده و در اکثر بافت‌های بدن منتشر می‌شود، در بافت‌هایی که اسیدیته بیشتری نسبت به پلاسما دارند، مجتمع شده و متابولیسم این دارو توسط اکسیداسیون و واکنش‌های مزدوج شدن (Conjugation) در کبد انجام می‌گردد. ماده اولیه دارو و متابولیت آن نیز هر دو از طریق ادرار دفع می‌شوند.

حيوان هدف

گاو، اسب، گوساله، گوسفند، بز، سگ و گربه

موارد مصرف اینترتریم

در درمان عفونت‌های دستگاه‌های گوارش، ادراری - تناسلی و تنفسی کاربرد دارد.

روش مصرف

تزریق داخل عضلانی یا تزریق آهسته داخل وریدی.

میزان مصرف

بر اساس نظر دکتر دامپزشک معمولاً یک میلی‌لیتر به ازای ۲۰-۱۰ کیلوگرم وزن بدن، دو مرتبه در روز و به مدت ۵-۳ روز تجویز می‌گردد.

موارد منع مصرف

حساسیت به سولفامتوکسازول و تری‌متوپریم.

دام‌های دارای نقص شديد در کارکرد کلیه و کبد ويا اختلالات خونی.

مصرف این دارو در اسب‌هایی که تحت بیهوشی عمومی هستند یا برای آنها داروهای کاهش‌دهنده فعالیت اعصاب مرکزی (آرام‌بخش‌ها) تجویز گردیده، ممنوع است.

عوارض جانبی

ممکن است مصرف این دارو در مواردی باعث کم‌خونی، لوکوپنی و ترومبوسیتوپنی گردد.

موارد احتياط

گاهی در محل تزریق این دارو تورم موقتی ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است این دارو تا حد امکان بصورت زیرپوستی (SC) تزریق نشود.

زمان منع مصرف

گوشت: ۱۲ روز پس از آخرین تزریق

شیر: 4 روز پس از آخرین تزریق

شرایط نگهداری

در دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری شود.

بسته‌بندی: ویال ۱۰۰ میلی‌لیتری

شرکت سازنده: اینترکمی هلند