گربه نژاد دون رکس

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه دون رکس (Devon Rex) عجیب و غریب محصول یک جهش ژنتیکی طبیعی است و مانند دیگر گربه‌های خانگی از نژاد خاصی گرفته نشده است. تنها مداخله انسان در پرورش این نژاد مدیریت تولیدمثل آن بود تا این ژن جهش یافته خاص را زنده نگه دارند.

اولین گربه در سال 1959 با این جهش ژنتیکی بدنیا آمد و «کرلی Kirlee» نام گرفت. اطلاعات زیادی درمورد پیشینه اجدادی کرلی در دست نیست، اما اعتقاد بر اینست که والدین او گربه‌های ولگردی بودند با موهایی فرفری و جفت شدن آنها بستری برای به‌وجود آمدن این نژاد خاص فراهم کرد.

کرلی ازنظر جسمی و ژنتیکی شباهت زیادی به کورنیش رکس (Cornish Rex) داشت، به همین علت، دوون (محل تولدش) رکس نامگذاری شد.

گربه دون رکس ظاهری منحصربه‌فرد دارد که معمولاً یادآور جن و پری است. گردن بلند و لاغر، گونه‌هایی استخوانی و برجسته و گوش‌های بسیار بزرگش چنین ظاهری را برایش ساخته‌اند.

پوشش بدن دون رکس از موهایی موج‌دار تشکیل شده که در جاهایی مثل پشت، دم، پاها و پهلوها ضخیم‌تر می‌باشد. در برخی از آنها این موی حالت‌دار نرم و رهاست و در برخی دیگر نازک و جیر مانند می‌باشد که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی یافت می‌شوند.

خلق و خوی گربه دون رکس

خلق و خوی گربه دون رکس

دون رکس گربه‌ای بی‌نهایت دوست‌داشتنی است که آنها را به اندازه سگ‌ها وفادار می‌دانند. بسیار کنجکاو بوده و به هر چیزی که در خانه اتفاق می‌افتد علاقمند هستند و در تمام مدتی که در خانه باشید شما را دنبال کرده و ارتباط برقرار می‌کنند.

گربه‌هایی سرگرم‌کننده و دوست‌داشتنی که تا آخر عمر خود مانند یک بچه گربه رفتار می‌کنند. رفتارهای شیطنت‌آمیز و علاقه زیاد آنها به انسان‌ها باعث شده که به همراهانی عالی تبدیل شوند.

بااینکه فعال‌ترین نژاد گربه نیستند اما بازی کردن و یاد گرفتن ترفندهای جدید را دوست دارند. همچنین به اسباب‌بازی‌های پازلی که مغز مبتکر آنها را تحریک و سرگرمشان می‌کند، علاقه زیادی دارند.

اگر می‌خواهید یک گربه دون رکس را به سرپرستی قبول کنید آماده باشید که فضای شخصی خود را ازدست بدهید؛ چراکه آنها دوست دارند همیشه کنار شما باشند، روی شانه شما سوار می‌شوند یا روی تختتان می‌خوابند تا آنها را گرم نگه دارید.

طول عمر: 9-15 سال

وزن: 2.25 – 4.5 کیلوگرم

نگهداری گربه دون رکس

نگهداری

دون رکس‌ها سرگرم‌کننده و بسیار بامحبت بوده و حیوانات خانگی عالی هستند، حتی اگر بچه کوچک یا سگ داشته باشید، البته به‌شرط اینکه سگی گربه‌دوست باشد.

از آنجایی‌که عشق زیادی که به بازی کردن و جلب توجه دارند، همراهان خوبی برای بچه‌ها محسوب می‌شوند به‌شرط آنکه رفتار احترام‌آمیز را به کودکان آموزش داده باشیم.

دون رکس‌ها عاشق توجه و همنشینی شما هستند، همیشه روی پا، شانه و روی تخت شما خواهند بود. اگر با این موضوع کنار نمی‌آیید هرگز این نژاد را به سرپرستی قبول نکنید.

برای افرادی که کار خارج از منزل دارند و مجبورند درطول روز مدتی خانه را ترک کنند، اصلاً مناسب نیستند زیرا ماهیت اجتماعیشان، توانایی تحمل تنها ماندن در خانه را از آنها گرفته است.

دون رکس‌ها عاشق خوردن هستند و هرگز متوجه نمی‌شوند که چه زمانی سیر شده یا چه چیزهایی را نباید بخورند، بنابراین به هر غذایی که در دسترس آنها باشد چنگ می‌زنند.

صاحبان این نژاد باید مراقب باشند که هیچ خوراکی مضر و خطرناکی (مانند شکلات) در اطراف خانه نباشد.

برخلاف باور عمومی آنها ضدآلرژی نیستند اما بخاطر ریزش موی کم، گزینه بهتری نسبت به سایر نژادها می‌باشند.

مشکلات سلامتی

دون رکس‌ها بسیار پرخور هستند و هر میان‌وعده‌ای را با خوشحالی قبول کرده و همیشه در گوشه کنار خانه به‌دنبال غذا می‌گردند، از همین‌رو باید بسیار مراقب رژیم غذایی‌اش باشید تا از افزایش وزن جلوگیری کنید.

بطورکلی نژادی سالم است اما برخی از مشکلات زیر در این نژاد بیشتر به‌چشم می‌خورد: دیپلازی مفصل ران، بیماری‌های عضلانی و کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک (بیماری قلبی).

گربه دون رکس
منبع: lifetimepetcover

ترجمه: مهسا احمدزاده