مصرف فوزباک درمان گله های گوشتی

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ داشتن کوچک‌ترین اندازه و کمترین وزن ملکولی در مقایسه با تمام آنتی‌بیوتیک‌های شناخته شده این امکان را به فوزباک می‌دهد که بیشترین و سریع‌ترین انتشار و نفوذ را در تمام بافت‌های بدن خصوصا اندامی که خون رسانی ضعیفی به آنها می‌گردد مانند مفاصل، مغز استخوان و آبسه‌ها داشته باشد.

بیشتر بدانیم:
مشخصات و ترکیبات فوزباک

نظر به درگیری گله‌های گوشتی با بیماری‌هایی مانند کلی‌باسیلوز، سالمونلوز، عفونت‌های باکتریایی کیسه‌های هوایی و...، فوزباک با دوز روزانه ۱۶۰ میلی‌گرم برای هر کیلو وزن پرنده به مدت ۳ تا ۷ روز بهترین انتخاب برای قاطع‌ترین درمان می‌باشد.

نتایج آماری حاصل از مصرف فارمی‌نشان می‌دهد که گله‌های گوشتی درمان شده توسط آنتی‌بیوتیک فوزباک نتایج زیر را ارائه می‌نماید:

• درمان سریع و قاطع

• کاهش سریع تلفات طی ۴۸ ساعت پس از شروع مصرف

• بهبود ضریب تبدیل غذایی

• افزایش وزن نهایی

• افزایش چشمگیر یکنواختی در سطح گله

• کاهش میزان مرگ و میر

گروه هدف

طیور گوشتی، مرغ مادر و مرغ تخمگذار، بوقلمون، شترمرغ، کبک، بلدرچین، قرقاول و پرندگان زینتی

موارد مصرف فوزباک

انتخاب اول در درمان بیماری‌های کلی‌باسیلوز، سالمونلوز، لنگش و فلجی استافیلوکوکی، کریزای عفونی، پاستورلوز، لیستریوز، تیفوئید، اسهال سفید باسیلی، ارنیتوباکتریوز، انتریت اولسراتیوونکروتیک، استافیلوکوکوزیر، استرپتوکوکوزیز.

مقدار و مدت مصرف دز درمانی

روزانه ۱۶۰ میلیگرم فوزباک به ازای هر کیلو وزن پرنده به مدت ۳ الى 7 روز متوالی

نحوه محاسبه مقدار داروی مصرفی و روش مصرف (نکات مهم)

1- محاسبه و تهیه میزان فوزباک مصرفی در روز به (گرم) = متوسط وزن پرنده در آخرین روز درمان (کیلوگرم) × تعداد پرنده به × 0/16

2- ابتدا میزان فوزباک موردنیاز در یک روز را در چند لیتر آب ولرم حل نموده و آن را هنگام صبح به آب مصرفی ۸ ساعت اولیه روز (1/3 آب مصرفی روزانه) اضافه نمایید. بعد از مصرف آب حاوی فوزباک، برای مابقی روز آب تازه وارد سیستم آبخوری نمایید

3- در موارد بیماری سی آر دی کمپلکس (CRD Coli) که ترکیبی از دو درگیری کلی‌باسیلوز و مایکوپلاسموز می‌باشد از یک داروی ضدمایکوپلاسما از خانواده ماکرولید مانند: اریترومایسین، تایلوزین، لینکومایسین به همراه فوزباک استفاده گردد. در این موارد داروی ضد مایکوپلاسما (ماکرولید) بایستی به صورت ۲۴ ساعت در آب استفاده گردد.

جدول راهنمای محاسبه مقدار مصرف فوزباک

(۱۶۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن)

جدول راهنمای محاسبه مقدار مصرف فوزباک درمان گله های گوشتی

1- میانگین وزن پرنده را در آخرین روز درمان تخمین زده و در سطح افقی مشخص نمایید.

2- تعداد پرنده تحت درمان را در ستون عمودی مشخص نمایید.

۳- عدد موجود در محل تلاقی سطر و ستون نمایانگر مقدار فوزباک موردنیاز برای درمان در یک روز بر حسب گرم می‌باشد.

مثال: برای درمان تعداد ۱۰۰۰۰ پرنده با فرض اینکه میانگین وزن در روز آخر درمان ۱۰۰۰ گرم باشد، روزانه ۱۶۰۰ گرم فوزباک مورد نیاز است.