دسته بندی ضدعفونی کننده ها بر اساس ترکیب شیمیایی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ضدعفونی‌کننده‌ها بر اساس ترکیب شیمیایی به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

فنل‌ها بر روی باکتری‌ها، قارچ‌ها و بسیاری از ویروس‌ها موثر هستند. این‌ها بیشتر برای حوضچه‌ها و ضدعفونی کردن هچری‌ها و تجهیزات استفاده می‌شوند.

این ضدعفونی‌کننده‌ها که به مشتقات قطران زغال هم معروف هستند بوی مشخصی دارند. در آب به رنگ شیری در می‌آیند و در حضور مواد آلی فعالیت بیشتری نسبت به ضدعفونی‌کننده‌های حاوی ید یا کلر دارند.

ترکیبات چهارتایی آمونیوم بر روی باکتری‌ها و تا حدی بر روی قارچ‌ها و ویروس‌ها موثر هستند. به‌طور گسترده‌ای در هچری‌های صنعتی استفاده می‌شوند.

ترکیبات چهارتایی آمونیوم عموما بدون بو، بی‌رنگ فاقد تحریک‌کنندگی و ازبین برنده بوهای بد هستند. همچنین کمی اثر پاک‌کنندگی دارند ولی با این وجود صابون (و باقیمانده صابون) این ترکیبات را غیرفعال می‌سازند پس باید در انتخاب مواد پاک‌کننده‌ای که قبل از ضدعفونی بکار می‌برید دقت لازم را داشته باشید.

اثر این ترکیبات در حضور مواد آلی کاهش می‌یابد.

• یدوفورها بر روی باکتری‌ها، قارچ‌ها و بسیاری از ویروس‌ها موثر هستند. عموما برای ضدعفونی تجهیزات، دیوارها و آب استفاده می‌شوند. در این ترکیبات ید آزاد با موادی ترکیب شده‌اند که حلالیت آن را در آب زیاد می‌کند.

این‌ها ضدعفونی‌کننده‌های خوبی هستند اما در حضور مواد آلی اثر خوبی ندارند.

بیشتر بدانیم:
آشنایی با انواع ضدعفونی کننده ها و گندزداها
آشنایی با خصوصیات ضدعفونی کننده های ایده آل

• هیپوکلریت‌ها بر روی بسیاری از ویروس‌ها موثر هستند. فقط در روی سطوح تمیز عمل می‌کنند.

این مواد حاوی کلراین هستند که به‌سرعت توسط مواد آلی بی‌اثر می‌شود. همچنین در آب گرم بسیار فعال‌تر از آب سرد هستند.

محلول‌های کلراین می‌توانند تا حدی تحریک‌کننده پوست باشند و اثر خورندگی بر روی فلزات دارند. نسبتا ارزان هستند.

• آزاد کننده‌های اکسیژن بر روی باکتری‌ها، اسپور باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها موثر هستند. بیشتر در فارم‌های تجاری بزرگ مورد استفاده هستند.

پراکسید هیدروژن و سایر ترکیبات اکسیدکننده ازقبیل پراستیک اسید و پروپیونیک اسیدها در غلظت‌های بسیار کم نیز موثر هستند.

• آزاد کننده‌های اکسیژن بر روی باکتری‌ها، اسپور باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها موثر هستند.

بیشتر در فارم‌های تجاری بزرگ مورد استفاده هستند. پراکسید هیدروژن و سایر ترکیبات اکسید کننده از قبیل پراستیک اسید و پروپیونیک اسیدها در غلظت‌های بسیار کم نیز موثر هستند. عوامل طبیعی بر روی بعضی از میکروارگانیسم‌ها موثر هستند.

در فضاهای خارجی ساختمان مفید هستند. نور خورشید، گرما، سرما و هوا می‌توانند از رشد بعضی از میکروارگانیسم‌ها جلوگیری کنند. اشعه ماوراء بنفش موجود در نور خورشید به میزان زیادی میکروارگانیسم‌های خارج از ساختمان را ازبین می‌برد ولی متأسفانه اشعه ماوراء بنفش نمی‌تواند از شیشه، سقف یا گرد و غبار عبور کند.

برای مطالعه دیگر بخش‌های این مقاله کلیک کنید:
بیوسکیوریتی (BIOSECURITY) یا ایمنی زیست محیطی