گربه نژاد بیرمن

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه نژاد بیرمن (Birman) حیوانی متمایز و افسانه‌ایست با چشمانی آبی و مسحورکننده. همچنین دارای اصالت و تاریخچه‌ای عجیب و غریب می‌باشد.

این نژاد از کاریزمای غیرقابل انکاری برخوردار است و پوشش سفید مجللی که در پنجه‌هایش دارد به دستکش‌های سفید معروف است.

خصوصیات ظاهری

گربه بیرمن (Birman) نژادیست سالم با عمری طولانی که پوششی نسبتاً بلند و ابریشمی و دمی بلند و پشمالو دارد. چشمان آبی روشن و گرد از مشخصات بارز این گربه‌هاست.

موهایی نیمه‌بلند بدن این گربه‌ها در نواحی صورت، پاها، گوش‌ها و دم تیره‌تر است. بیرمن گربه‌ایست نسبتاً بزرگ با بدنی ظریف و پاهایی کوتاه.

گربه بیرمن چهار پنجه‌ی کاملاً سفید دارد، این سفیدی در پوشش دست‌ها فقط پنجه را دربر گرفته و در قسمت پاها تا کمی بالاتر از پنجه ادامه دارد.

سری پهن و گرد و گوش‌هایی متوسط دارد. رنگ‌های مختلفی در این نژاد یافت می‌شوند.

خصوصیات اخلاقی گربه بیرمن

خصوصیات اخلاقی گربه بیرمن

طبیعت شیرین و لطیف بیرمن او را به یک همراه و حیوان خانگی ایده‌آل تبدیل می‌کند. آنها بازیگوش بوده و علاقمند به همنشینی با انسان‌ها هستند با کودکان و سایر حیوانات خانگی نیز صبور و سازگار می‌باشند.

آنها با صدایی نازک و آرام با صاحب خود ارتباط برقرار کرده و از توجه و همراهی انسان‌ها لذت می‌برند.

گربه‌های بیرمن بسیار دوست‌داشتنی و خون‌گرم هستند، و نسل‌های زیادی بعنوان گربه‌های همدم و همراه انسان پرورش یافته‌اند. آنها مطیع و کم سروصدا هستند.

این گربه‌ها خوش مشرب، باهوش، صمیمی، کنجکاو و اجتماعی هستند، اما سرو صدای زیادی ندارند.

خصوصیات گربه بیرمن

مشکلات سلامتی

گربه‌های بیرمن نژاد سالمی هستند، مخصوصاً اگر توسط پرورش‌دهنده‌ای معتبر رشد یافته باشند. مانند بسیاری از نژادهای دیگر در معرض خطر کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، رایج‌ترین نوع بیماری قلبی در گربه‌ها هستند.

پرورش‌دهندگان معتبر این بیماری ژنتیکی را غربال می‌کنند، اما امکان این نیز هست که در گربه‌ای این بیماری تا اواخر عمر نیز ایجاد نشود.

برخی از گربه‌های بیرمن در آزمایشات خون شواهدی از اختلال عملکرد کلیه را نشان می‌دهند که گاهی ممکن است به نارسایی‌های کلیوی منجر شود.

تاریخچه گربه نژاد بیرمن

آراستن

پوشش گربه بیرمن نرم و ابریشمی، با ریزش موی متوسط است اما آراستن آنها به‌اندازه گربه‌های پرشین دشوار نیست. با این‌حال برای رسیدگی مناسب لازم است که هفته‌ای یکبار برس کشیده شود.

گربه‌های بیرمنی که از بچگی به برس کشیدن موها عادت کنند در بزرگسالی نه تنها از آن گریزان نبوده بلکه از این توجه زیاد صاحبش بسیار لذت می‌برد. مانند همه حیوانات خانگی دیگر این گربه‌ها نیز به واکسیناسیون منظم، کنترل انگلی و معاینات سالانه نیاز دارد.

تاریخچه گربه نژاد بیرمن

افسانه بیرمن از معابد برمه (میانمار کنونی) آغاز می‌شود، جایی که گفته می‌شود اجداد این گربه‌ها حامل روح روحانیان فوت شده هستند.

حدود اوایل قرن بیستم، یک جفت از گربه‌های بیرمن از برمه به فرانسه منتقل شدند که متاسفانه گربه نر در طول سفر از اقیانوس مرد، اما ماده با فرزندانی که در شکم خود حمل می‌کرد نژاد بیرمن را به اروپا رساند.

این نژاد در طول جنگ جهانی دوم تقریباً منقرض شد، اما پرورش‌دهندگان آن را احیا کردند. نژاد بیرمن در 1959 وارد ایالات متحده شده و در انجمن CFA (انجمن علاقمندان به گربه‌ها) به ثبت رسید.

خلق و خوی گربه نژاد بیرمن

منبع: purina

ترجمه: مهسا احمدزاده