گوسفند نژاد کاتادین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفند نژاد کاتادین (Katahdin Sheep) یک نژاد بومی متعلق به ایالات متحده است. که در ایالت مین (Maine) پرورش داده شده و نام خود را از کوه‌های کاتادین (بلندترین قله مین) گرفته است.

در نیمه دوم قرن بیستم مایکل پیل (Michael Piel) گوسفندهای منتخب St. Croix را که توسط دکتر ریچارد مارشال باند (Richard Marshall Bond) توسعه یافته بود با نژادهای مختلف دیگر ازجمله گوسفند سافولک پیوند داد.

بره‌های منتخب باتوجه به خصوصیاتی چون پوشش پشمی، نوع گوشت، غرایز گله‌ای و قدرت باروری بالا گزینش شدند. مایکل پیل پس از مطالعه مقاله‌ای در نشنال جئوگرافیک در فوریه سال 1956 به پرورش این نژاد علاقمند شد.

مشخصات گوسفند کاتادین

گوسفند کاتادین اولین نژادی بود که به استانداردهای ایالات متحده در کیفیت لاشه، دست یافت.

شهرت این نژاد در سال‌های اخیر در منطقه بومی خود افزایش یافت. و این شهرت بخاطر قیمت پایین پشم و هزینه‌های پشم‌چینی بالا در منطقه بود. امروزه این نژاد اغلب برای مصارف گوشتی پرورش می‌یابد.

نگهداری گوسفند کاتادین

مشخصات گوسفند کاتادین

گوسفند کاتادین جثه متوسط روبه درشتی دارد و جزو اولین‌هاست که استانداردهای کیفیت لاشه را در صنعت دامپروری دریافت کرده است.

پشم آنها بطور طبیعی در زمستان می‌ریزد و نیازی به پشم‌چینی ندارند. پوشش آنها به هر رنگی می‌تواند باشد.

وقتی که این نژاد با نژادی پشمی پیوند داده می‌شود، پوشش فرزندان آنها مخلوطی از پشم و مو خواهد بود. وزن متوسط زنده میش‌های بالغ بین 55 تا 72 کیلوگرم و میانگین وزن بدن قوچ‌های بالغ 82 تا 114 کیلوگرم است.

مصارف

کاتادین نژادی گوشتی است که اغلب برای تولید گوشت پرورش داده می‌شود.

خصوصیات گوسفند کاتادین

خصوصیات گوسفند کاتادین

گوسفندهای کاتادین سازگار و مقاوم بوده و نیاز به مراقبت کمی دارند، که محصولات گوشتی عالی‌ای دارند.

آنها کارآمد بوده و در سیستم‌های مدیریتی مختلفی کاربرد داشته و سودمند می‌باشند. میش‌ها به‌راحتی بره می‌زایند و در مادری از توانایی استثنایی برخوردارند. بره‌ها هوشیار و قوی به‌دنیا می‌آیند.

گوسفندان کاتادین سازگاری بالایی دارند و برای پرورش در مناطق مختلف مناسب هستند. آنها گرما و رطوبت را به‌خوبی تحمل می‌کنند. همچنین به‌طرز قابل‌توجهی نسبت به انگل‌های داخلی و خارجی مقاومت دارند.

اگر با مدیریت صحیح پرورش داده شوند به حداقل درمان‌های انگلی نیاز خواهند داشت. همچنین ازنظر مزاج بسیار مطیع بوده و به‌راحتی قابل کنترل هستند و غریزه گله‌ای آنها متوسط است.

هردو جنس قوچ و میش بلوغی زودرس داشته و طول عمر بالایی دارند. میش‌های بالغ اغلب دوقلو، و گاهی سه‌قلو و چهارقلو نیز به‌دنیا می‌آورند.

بطورکلی میش‌ها می‌توانند به‌راحتی و بدون کمک بره‌ها را بدنیا آورده و شیر کافی برای مصرف آنها را تولید کنند. معمولاً قوچ‌ها در تمام طول سال بارور بوده و بسیار پرتکاپو و مشتاق هستند.

بطورکلی قوچ‌ها می‌توانند در اولین چرخه جفت‌گیری تعداد زیادی میش را بارور کنند. از این نژاد می‌توان در اصلاح نژادها نیز بهره برد.

جفت گوسفند کاتادین

نام نژاد گوسفند کاتادین Katahdin
هدف پرورش اغلب گوشت
نکات ویژه حیواناتی بسیار مقاوم و قوی، برای اقلیم بومی خود مناسب
هستند. بسیار سازگار و مقاوم بوده و نیاز به نگهداری کمی
دارند، لاشه‌هایی استاندارد و گوشتی داشته و میش‌ها به‌راحتی
بره به دنیا می‌آورند و از توانایی مادری بالایی برخوردارند.
بره‌های هوشیار و قوی بدنیا می‌آیند. نژادی ایده‌آل برای مدیریت مراتع و سیستم علوفه‌ای، دارای خلق‌و خویی مطیع،
دارای غریزه زندگی گله‌ای متوسط، بسیار مناسب برای تولید
گوشت باکیفیت، می‌تواند جهت اصلاح نژاد استفاده شود.
ابعاد متوسط تا بزرگ
وزن متوسط وزن قوچ بالغ 82 تا 114 کیلوگرم
و متوسط وزن میش بالغ 55 تا 72 کیلوگرم
شاخ ندارند
سازگاری اقلیمی اقلیم بومی
رنگ متنوع
گستردگی متداول
منشا ایالات متحده

پرورش گوسفند کاتادین

منبع: roysfarm
ترجمه: مهسا احمدزاده