دامی که سرفه می کند

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ دامی که سرفه می‌کند چنانچه علائم زیر را نیز داشته باشد می‌توان به راهنمایی دامپزشک به بیماری‌اش پی برد. دقت فرمایید که مطالب فقط جهت اگاهی است و دامداران هرگز بدون مشورت با دامپزشک اقدام به خودردمانی نکنند.

الف: تب هم داشته باشد

1- درصورت وجود کرآتیت و ورم مفصل پاستورلوز است. خبر 3842 بند 3

۲- درصورت وجود ورم مفصل و آبسه‌های احشائی ملیوئیدوز است. خبر 3842 بند 1

۳- درصورت وجود ریزش بینی و بزاق بیماری طاعون گاوی است. خبر 3844 بند ۲

۴- درصورت وجود ریزش بینی و چشم که غالبا غلیظ و چرکی می‌باشد ذات‌الریه است. عوامل بیماری‌زای متعددی ممکن است سبب ایجاد ذات‌الریه باشند. برای درمان بایستی از حیوان بخوبی مراقبت کرد و جای آن را گرم نگاهداشت و و از آنتی‌بیوتیک‌ها و سولفامیدها استفاده کرد.

۵- درصورت وجود خشگی در راه رفتن، اسهال تیره رنگ متعفن، کاسته شدن سریع وزن بدن و ادرار کردن بدفعات و به مقدار کم بیماری تولارمی است. عامل بیماری میکروب پاستورلا تولارنسیس است.

انتقال بیماری توسط کنه از جوندگان بخصوص خرگوش وحشی مبتلا است. برای پیشگیری بایستی با جوندگان و کنه مبارزه کرد و به مناطق بدون کنه عزیمت کرد.

درمان با اکسی‌تتراسیکلین بسیار موثر بوده است. این بیماری به انسان قابل سرایت می‌باشد و انسان از راه تماس با گوشت حیوانات آلوده یا از راه گزش حشرات ناقل مبتلا می‌گردد.

6- و دست‌ها را از هم دور نگهدارد و در لمس ناحیه سینه احساس درد بکند پلوروز یا پلوروپنومونی است. درمان شبیه ذات‌الریه است.

۷- و تنفس مشکل و ترشحات بینی داشته و فقط در بزها دیده شود پلوروپنومونی واگیر بزان است. عامل بیماری مایکوپلاسما میکوئیدس واریته کاپره است.

پیشگیری در کشورهائی که بیماری در آنها بومی نیست بصورت اعدام بزهای بیمار و بزهائی که در مجاورت آنها بسر می‌برند عملی می‌شود ولی در جاهائی مثل ایران که بومی است باید بیماران را جدا ساخت و اماکن را ضدعفونی کرد و با دقت در تغذیه دام‌ها از انتشار بیماری جلوگیری کرد و بمحض بروز بیماری در یک ناحیه بزهای سالم را مایه‌کوبی کرد.

درمان با تزریق 0/045 گرم نئوسالوران ازطریق داخل وریدی و با تجویز سولفانیازین – دی‌هیدرواسترپتوماسین و یا تایلوزین امکان‌پذیر است.

ب:

8- ریزش اشک و اسهال هم دارد آلودگی به کرم‌های ریوی است.

۹- بیشتر در بزها دیده شود احتمالا برونکوپنومونی ناشی از میکروب سل است که سرفه‌ها کوتاه و مرطوب است حساسیت گوسفند کمتر از بز است.

۱۰- سرفه‌ها فراوان نباشد و در کالبدگشائی ریه چندان بزرگ نشده باشد ذات‌الریه پیش‌رونده است. عامل آن احتمالا ویروس است انتقال احتمالا در اثر تماس است. پیشگیری برمبنای حذف گوسفندان آلوده از گله و ذبح آنها است.

11- سرفه فراوان باشد و ریه‌ها در کالبدگشائی حتی تا 3برابر حجم بزرگ شده باشند آدنوماتوز ریوی است. عامل آن احتمالا ویروس است. انتقال نیز احتمالا در اثر تماس است. تنها راه پیشگری کشتار دام‌های آلوده است.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
تشخیص عملی بیماری های گوسفند و بز و درمان و پیشگیری آنها