آماده کردن سالن پرورش بوقلمون

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آماده‌سازی سالن برای گله بعدی، بی‌درنگ پس از پایان عمر گله پیشین آغاز می‌شود:

‌• همه مواد بستر کهنه را از سالن بیرون ببرید. کف سالن را به‌خوبی بشویید، سپس با یک ماده ضدعفونی‌کننده کارآمد، آنجا را ضدعفونی کنید. برای انجام این کارها از یک تیم آموزش‌دیده ویژه استفاده کنید.

مایع ضدعفونی‌کننده شیمیایی می‌باید برای اینکار تأیید شده باشد، و بنا به دستورالعمل تولیدکننده به کار برده شود.

• شستن سالن، وسایل، و دستگاه‌ها می‌باید با دقت انجام گیرد زیرا باقی ماندن مواد ارگانیک، تأثیر منفی روی کارایی ضدعفونی کردن می‌گذارد.

• پس از شستن، و ضدعفونی کردن، پیش از اینکه پولت‌ها  به سالن برسند، می‌باید همه جای سالن به‌دقت بازبینی شود و از کف سالن با سواب نمونه‌گیری (swab)، نمونه برداشته و به آزمایشگاه  فرستاده شود، تا از کیفیت پاکیزگی اطمینان به‌دست آید. انجام درست و دقیق این کارها خطر چالش جوجه‌هایی را که تازه به مزرعه وارد می شوند با بیماریزاها کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانیم:
آشیانه بوقلمون
استفاده از بهترین بستر برای مرغداری
آماده سازی سالن‌ مرغداری

• همه مواد ضدعفونی‌کننده چکمه‌ها و کفش‌ها، چه در حوضچه، و چه روی کفپوش ویژه، و کارهای بایوسکیوریتی می‌باید تجدید، و از سر گرفته شوند تا فضای سالن پاکیزه و بدون بیماری‌زاهای محیطی شود.

• سیستم آبرسانی، مخزن آب و لوله‌ها می‌باید تخلیه، و با  مواد پاکیزه کننده تأیید شده، مانند مواد اسید پایه، به‌خوبی شسته شوند.

در این مرحله، هرگونه کار نگهداری و تعمیر سالن و وسایل می‌باید انجام گیرند.

• بستر تازه و با کیفیت بالا، می‌باید روی کف سالن که  خشک شده است، دستکم به عمق 7 سانتی‌متر در فصل بهار و تابستان و 10 سانتی‌متر در پاییز و زمستان، ریخته شود.

چنین بستری می‌تواند از رسیدن سرمای کف کانکریت سالن به پولت‌ها بکاهد، و گرمای دلخواه پولت‌ها حفظ شود. برای بستر نباید از خاک‌اره نم‌دار، استفاده کرد.

شاید لازم باشد پس از پخش بستر در سالن، و پیش از رسیدن پولت‌ها یک بار دیگر ماده ضدعفونی‌کننده را با مه‌پاش ضدعفونی کنید.

انجام این کار بستگی به شرایط بهداشتی سالن، و عمر ساختمان سالن دارد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
مدیریت نخستین هفته زندگی پولت های بوقلمون برای بهترین نتیجه در دوره رشد