براچیپنیا چیست BY

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ براچیپنیا یک ناهنجاری ژنتیکی در نژاد هلشتاین است که نتیجه آن جذب جنین (بصورت کلی یا بصورت نادر مرده‌زایی) است وقتی که ژن مغلوب و ناقص از ۲ والد به ارث برده شود.

اطلاعاتی که از اروپا بدست آمده نشان می‌دهد که اثرات این ژن در نژاد هلشتاین باعث ۲ جذب جنین در هر ۱۰۰۰ آبستنی می‌شود. در موارد نادر نیز وقتی دوره آبستنی کامل شود، گوساله‌ها ناقص‌الخلقه شده و می‌میرند.

تا به امروز فقط ۶ مورد گزارش درباره گوساله‌های مرده گزارش شده و پس از کالبدگشایی این گوساله‌های مرده نقص‌های فیزیکی زیر مشاهده شد: 

کوتاهی نخاع، پاهای بلند و اندام‌های غیرعادی.

یکی از این ۶ گوساله، اخیرا در کانادا متولد شده که بررسی‌های ژنتیکی بر روی آن نشان می‌دهد که این گوساله حاوی یک جفت ژن مغلوب و ناقص می‌باشد.

در آخرین همایش و جلسه انجمن هلشتاین آمریکا وجود براچیپینا تائید شده و نتایج و اثرات سوء آن به اثبات این انجمن رسید.

این مشکل وقتی تشدید می‌شود که ۲ حیوان هموزیگوت که دارای این آلل نامطلوب هستند با هم تلاقی داشته‌اند. گاوهای هلشتاینی که تاکنون شناسایی شده‌اند و حامل این صفت مغلوب هستند با BY مشخص شده‌اند و آنهایی که فاقد آن می‌باشند با TY مشخص می‌شوند.

اعتقاد بر این است که مشخص شدن حامل‌های BRA و معرفی آن به گاوداران باعث کاهش رشد این صفت نامطلوب می‌شود.

ضمنا حیواناتی که دارای ارزش ژنی بالایی هستند و با BY مشخص شده‌اند، در صورتی‌که دام مقابل نیز ازنظر عدم وجود BY شناسایی شده باشد، می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

تخمین زده شده که ۶٪ از گاوهای هلشتاین حامل BY می‌توانند باعث مرگ جنین، مرده‌زایی و دیگر تغیرات فیزیکی شوند. در جفتگیری‌های تصادفی، نتیجه یکی از ۱۰۰۰ جفتگیری منجر به مرگ اولیه جنین و افزایش روزهای باز می‌شود.

بیشتر بدانیم:
گاو نژاد هلشتاین (holstein)
عارضه ژنتیکی گاوهای هلشتاین
نقایص مادرزادی در گوساله ها

چگونه این ناهنجاری به ارث برده می‌شود؟

این ناهنجاری به‌نظر می‌رسد مانند ناهنجاری‌های ساده دیگر به ارث برده می‌شود مانند CVM و BLAD بخاطر اینکه یک جفت ژن مغلوب در یک نفر وجود ندارد، این بدان معناست که هر فرد دارای یک ژن سالم و یک ژن نامطلوب است و این ژن‌های نامطلوب در حیوانات سالم نیز وجود دارند.

آیا انجمن هلشتاین به‌طور رسمی کشنده بودن BRA را اعلام کرده؟

بله - اطلاعات دقیق‌تر را در سایت زیر خواهید یافت:

Holshteinusa . com

چگونه می‌توان این مشکل را ازبین برد؟

هروقت مرده‌زایی بوجود می‌آید، نگرانی‌ها افزایش می‌یابد. اما حتی در تکرار ژنی بالا (۱۰٪) ، تکرار دو ژن نامطلوب در حدود ۱ در۱۰۰ رخ می‌دهد، که این موارد نشان می‌دهد سقط جنین با گوساله‌های مرده به‌دنیا آمده در مغایرت می‌باشد.

با برنامه‌های اصلاح نژادی چه کنیم؟

بخاطر داشته باشید که این ژن‌ها در اطراف جمعیت هلشتاین وجود دارد حتی اگر جمعیتی از گاوهای نر پیدا شوند و حامل باشند، ۵۰٪ از فرزندانشان سالم و ۵۰٪ تحت تاثیر ژن قرار گرفته و آن را به ارث می‌برند و در موارد نادر که تلاقی در حمل‌کننده‌ها اتفاق می‌افتد آنجا است که ما شاهد مشکلات باروری، جذب جنین و یا به ندرت شاهد گوساله مرده خواهیم بود.

نتیجه منطقی این است که حیوانی که دو ژن مغلوب نامطلوب دارند قدرت زندگی ندارند.


ترجمه: مهندس غلامرضا رحمانی (کارشناس ارشد علوم دامی)