شیوع آنفلانزای مرغی در اروپا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بنا به اعلام وزارت کشاورزی آلمان، ویروس آنفلانزای طیور، یک مرغداری در ایالت Schleswig-Holstein در شمال آن کشور را درگیر بیماری کرده است. این ویروس H5N8 پیش از این در ایالت شمالی ساکسن (Saxony) نیز  به‌وسیله پرندگان مهاجر به مرغداریها سرایت کرده بود.

وزارت کشاورزی هلند نیز پس از پی بردن به درگیری مرغداری‌ها در منطقه Puifijk (در شرق هلند) دستور نابودی 200هزار مرغ گوشتی را صادر کرده بود. مقامات بهداشتی آمستردام نیز در هفته‌های گذشته وجود یک مورد دیگر از آنفلانزای طیور را اعلام کردند.

در انگلستان نیز مرغ‌های مبتلا به آنفلانزای طیور در هفته گذشته، در چند مرغداری نابود شدند. این در حالی است که هلند بزرگترین صادرکننده مرغ اروپا با صدور گوشت تازه مرغ به ارزش 1/5 بیلیون دلار در سال بوده است، و آلمان نیز در سال گذشته 436 میلیون دلار گوشت تازه مرغ صادر کرده است.

صادرات گوشت تازه مرغ در آمریکا در سال 2019 نیز به 566 میلیون دلار رسیده است.

کره جنوبی واردات گوشت مرغ از انگلستان را ممنوع کرد

روز دوشنبه 3 نوامبر درگیری یک مرغداری صنعتی در منطقه Cheshire انگلستان اعلام شد. این دومین مورد ابتلای مرغداری‌ها به  آنفلانزای طیور در یک هفته گذشته بود. سویه‌های آنفولانزا در این دو مرغداری متفاوت بودند.

آنفولانزای طیور در ایالت Cheshire از سویه ویروس بسیار بیماری‌زای H5N8 بود، اما درگیری مرغداری Kent از سویه‌ای دیگر.

در پی این موارد بیماری، دولت انگلستان سطح خطر شیوع آنفولانزای طیور را از سطح عادی، به سطح متوسط افزایش داد.

دولت کره جنوبی هم واردات هر گونه فرآورده‌ای از انگلستان را که گوشت مرغ در آن باشد ممنوع ساخت.

بیشتر بدانیم:
بیماری جدید و سوال‌برانگیز آنفلوانزای مرغی در ایران
آنفولانزای پرندگان (AI)
مانع ورود ویروس آنفولانزای طیور به سلول های انسان چیست؟

راهنمای سازمان بهداشت جهانی برای مدیریت مرغ‌های بیمار، و نابودی لاشه طیور مرده از آنفولانزا

از آغاز سال 2020 که چندین کشور اروپایی با شیوع آنفولانزای طیور روبرو شدند، سازمان بهداشت جهانی (WorldHealthOrganisation) دستورالعمل مدیریت مرغ‌های بیمار و لاشه مرغ‌های تلف شده از آنفولانزای طیور را، با توجه به خطری که کارکنان مرغداری‌ها درگیر بیماری را تهدید می‌کند صادر نمود.

در این دستورالعمل گفته شده است که هرچند موردی از انتقال سویه‌های آنفولانزای طیور در سال 2019 به انسان دیده نشده است، اما از آنجا که برخی از سویه‌های این ویروس احتمال انتقال به انسان را داشته‌اند، مهم است که کارهای محافظتی برای دور نگه داشتن کارگران از خطر ابتلای به این بیماری‌ها، به هنگام نابود کردن لاشه‌ها انجام داده شوند:

1- کسانی که با لاشه مرغ‌های آلوده به ویروس آنفولانزا سر و کار دارند، و یا در سالن‌هایی که مرغ‌های آلوده در آنجا به سر می‌برده‌اند رفت و آمد می‌کنند (دامپزشکان، کارگران مرغداری، آنها که در کشتن مرغ‌های بیمار دخالت دارند)، می‌باید لباس سر تا پا محافظتی بپوشند و از وسایل مراقبتی (دستکش، ماسک و ....) استفاده کنند.

2- نام این افراد می‌باید نزد مقامات بهداشتی، به‌عنوان کسانی که احتمالاً در تماس با ویروس آنفولانزای طیور قرار داشته‌اند ثبت شودو وضع تندرستی آنها برای مدت یک هفته از آخرین تماس آنها با مرغداری، زیر نظر قرار بگیرد.

اگر در هریک از این افراد عوارض آنفولانزا دیده شود، باید با داروی ضدویروسی خاص آنفولانزا زیر درمان قرار بگیرد.

3- از تماس مستقیم و نزدیک با مرغ‌های بیمار، یا لاشه مرغ‌های مرده (چه در مرغداری، چه پرندگان مهاجر)، و محیط آلوده خودداری کنید و بروز بیماری را به مقامات بهداشتی محلی اطلاع دهید.

4- بدون دستکش، به هیچ مرغ بیمار، یا لاشه مرغ دست نزنید. پس از پایان کار، دست خود را با آب گرم و صابون بشویید، یا با مواد ضدعفونی‌کننده مناسب، ضدعفونی کنید.

برای بازسازی فلور میکروبی دستگاه گوارش مرغ‌ها، می‌توان از فرآورده‌های کارآمد پروبایوتیکی که سودمندی و کارآیی آنها اثبات شده است استفاده کرد. استفاده از این فرآورده‌ها، چه در طول دوره‌های استرس‌آور، و چه پس از پایان استرس‌ها می‌تواند تنوع باکتری‌های سودمند، و نیز تسلط آنها بر محیط دستگاه گوارش را بازسازی کند.


منبع:  نیکوتک

نوشته Jim Wyckoff، برگرفته از مجله مرغداری The Poultry Production