ماهیان آب شور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهیان لب شور (brackish fishes) شامل ماهیان رودخانه‌ای هستند که در دریاها نیز زندگی می‌کنند، جایی که رودخانه به دریا پیوسته و خور ایجاد می‌کند. آب این منطقه ترکیبی از آب شور* دریا و آب شیرین رودخانه است که ماهیان آن به ماهیان لب شور یا لب‌شور شناخته می‌شوند.

بسیاری از این ماهیان می‌توانند هم در آب شیرین و هم آب شور زندگی کنند، بازه‌ی تحمل تغییرات شوری آب* در آنها بسیار وسیع است.

نمونه‌های از این ماهیان: ماهی باراموندی (Barramundi)، ماهی تیرانداز (Archerfish)، اسکات قرمز (Red Scat) و آنجل مونو (Mono Sebae).


* لب شور: به‌طورکلی آب لب شور با 20 ppt (به معنای 20 قسمت نمک در هر هزار قسمت آب که درواقع وجود دو سوم آب دریاست) تعریف می‌شود.

* شوری آب: میزان وجود نمک در آب


زیستگاه‌های گونه‌های لب‌شور

ماهی‌های لب‌شور متعلق به دهانه رودخانه‌ها یا خورها می‌باشند. با تنظیم دقیق شوری آب می‌توان بسیاری از آنها را به آب شور دریا یا آب شیرین عادت داد. با این‌حال بیشتر نگهدارندگان افزودن نمک به آب، و سخت و قلیایی کردن آن را ترجیح می‌دهند.

- مکان: امریکای جنوبی

امریکای جنوبی به ماهیان بادکنکی (Puffer) و سفره ماهی‌هایش (stingray) معروف است.

- مکان: ساحل آفریقا

سواحل آفریقا دارای رودخانه‌هایی بزرگ بسیاری است که اکوسیستم متنوعی از لب‌شورها در آن زندگی می‌کند. یکی از محبوب‌ترین گونه‌های این منطقه آنجل مونو (Mono Sebae) است.

- مکان: آسیای صغیر

نواحی ساحلی آسیا دارای رودخانه‌های بسیاری است که زیستگاه‌های لب‌شور بسیاری را به‌وجود آورده است. نمونه‌هایی از گونه‌های این مناطق: ماهی تیرانداز (Archer fish)، اسکات‌ها (Scats)، ماهیان بادکنکی (Puffers) و نی ماهی (Pipefish).

- مکان: استرالیا

استرالیا دارای طیف متنوعی از زیستگاه‌های لب‌شور است، که بیشتر آن را مناطق حرا تشکیل می‌دهد. نمونه‌هایی از ماهیان زینتی محبوب این مناطق: ماهی تیرانداز (Archer Fish)، اسکات‌ها (Scats) و باراموندی (Barramundi).