تشخیص و درمان ادرار قرمز در خرگوش

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ دامپزشک با آزمایش ادرار تشخیص خواهد داد که این تغییر رنگ از وجود خون، بیلی‌روبین یا اوروبیلینوژن است، اگر یکی ازین موارد در خون تشخیص داده شوند، حیوان نیاز به درمان‌های بسیار جدی خواهد داشت.

سوابق پزشکی حیوان نظیر عادات ادراری بسیار مهم هستند، اگر حیوان برای ادرار کردن به خودش فشار می‌آورد، تعداد دفعات ادرار کردن بیشتر از حالت عادی باشد، مقدار ادرار کمتر باشد (گاهی فقط چند قطره) احتمال می‌رود که خرگوش مبتلا به مشکلات مثانه باشد.

این بیماری در خرگوش‌هایی که مجاری ادرار آنها مسدود شده باشد می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد. (انسداد مجاری توسط سنگ مثانه صورت می‌گیرد و دستگاه ادراری قادر به دفع نخواهد بود.)

برای تشخیص و تایید بیماری‌ها، نیاز به آزمایشات خون و ادرار، ازجمله: کشت میکروب و بررسی حساسیت می‌باشد. سونوگرافی و رادیوگرافی (شاعه ایکس) نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند.

درمان ادرار قرمز خرگوش

اگر تغییر رنگ ناشی از رنگ‌دانه‌های موجود در خوراک باشد، نیازی به درمان نیست.

اگر انسداد وجود داشته باشد ممکن است برای رفع انسداد نیاز به آرام‌بخش یا بیهوشی داشته باشد.

برای خرگوش‌هایی که دچار کم‌آبی شده‌اند، تزریق مایعات داخل وریدی یا زیرجلدی انجام می‌شود.

بسته به تشخیص پزشک درمان می‌تواند شامل جراحی، آنتی‌بیوتیک یا تجویز سایر داروها باشد.

خلاصه

تغییر رنگ ادرار همیشه باید توسط دامپزشک بررسی شود. اگر تغییری در خوراک، ادرار کردن یا سایر رفتار حیوان مشاهده نشد، نگران نشوید اما ادرار خرگوش را بررسی کنید درصورتی‌که پس از 3 روز به رنگ طبیعی بازنگشت به دامپزشک مراجعه کنید.

درصورت نیاز به آزمایش ادرار؛ برای گرفتن نمونه باید خرگوش را در شرایطی قرار دهید که در ظرفی تمییز و خالی ادرار کند. ادرار را با سرنگ جمع کرده و آنرا در ظرفی تمییز و درب‌دار ریخته و تا 8 ساعت می‌توانید آنرا در یخچال نگهداری کنید. گرفتن این نمونه می‌تواند دشوار باشد، پس بهتر است برای این‌کار به دامپزشک مراجعه کنید.

اگر نمونه ادرار کمتر از یک قاشق چای‌خوری باشد، آلوده به چربی و دیگر موارد باشد یا به‌درستی نگهداری نشده باشد، می‌تواند نتایج نادرستی در آزمایش ارائه کند.

اگر خرگوش شما برای ادرار کردن بسیار تلاش می‌کند یا ادرارش بسیار کم است، امکان مسدود شدن مجاری وجود داشته و باید خیلی فوری به دامپزشک مراجعه شود.