گوسفند نژاد آواسی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفند نژاد آواسی (Awassi) از صحراهای سوریه و عربستان سرچشمه گرفته و نژادی چندمنظوره است که به نام‌هایی چون عوسی، بلدی، دیری، ایوسی، گزیریه، نوامی و سوری نیز شناخته می‌شود. درواقع به‌عنوان گوسفند عشایری پرورش یافته و طی قرن‌ها، بعنوان یکی از بهترین نژادهای خاورمیانه برای تولید شیر شناخته شده است.

بیشتر بدانیم:
گوسفند عربی

نژاد آواسی جزو گوسفندان دنبه‌دار خاور نزدیک و پرشمارترین و متداول‌ترین نژادهای گوسفند در جنوب غربی آسیاست. آواسی نژاد غالب در عراق، مهمترین گوسفند در سوریه و تنها نژاد بومی گوسفند در اسرائیل، اردن و لبنان است. این نژاد در شرایط بیابانی شمال عربستان سعودی پرورش یافته است. نژاد آواسی تنها یک درصد از جمعیت دام‌های ترکیه را تشکیل می‌دهد.

خصوصیات نژاد آواسی

مشخصات ظاهری نژاد آواسی

گوسفندان آواسی حیواناتی زیبا با ظاهری جذاب هستند. دنبه‌دار بوده و رنگ‌های مختلفی دارند؛ سفید با سر و پاهای قهوه‌ای (گاهی اوقات سیاه و قهوه‌ای). گوش‌هایی بلند و افتاده و سری برجسته، باریک و کشیده دارند. قوچ‌ها شاخ‌دار بوده و شاخ‌های آنان بلند و مارپیچ است درحالی‌که میش‌ها ذاتاً بدون شاخ می‌باشند.

متوسط ارتفاع بدن قوچ‌های بالغ حدود 68 تا 80 سانتی‌متر در جلوگاه و حدود 65 تا 70 سانتی‌متر برای میش‌هاست. وزن قوچ‌ها بطور متوسط بین 60 تا 90 کیلوگرم و میش‌ها 30 تا 50 کیلوگرم است.

قوچ آواسی

مصارف

گوسفندان آواسی چندمنظوره هستند و برای تولید شیر، گوشت و پشم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خصوصیات گوسفند آواسی

گوسفندان این نژاد بسیار سرسخت و مقاوم هستند، و قرن‌هاست که با شیوه پرورش عشایران روستایی غیرمهاجر سازگار هستند. این نژاد با خصوصیات اصلی و طبیعی که دارد مهم‌ترین گوسفند جهت تولید در این نواحی بوده و باتوجه به شرایط بومی این مناطق بهترین انتخاب منطقی اهالی است چراکه با شرایط سخت بسیار سازگار شده است.

با اینکه گوسفند آواسی چندمنظوره است اما بیشتر برای تولید شیر پرورش می‌یابند. آنها خصوصیات فیزیولوژیک بی‌نظیری مانند مقاومت در برابر انگل‌ها و بسیاری از بیماری‌ها را دارند. آنها می‌توانند برای چریدن، مسافت‌های طولانی را تا مراتع طی کنند. حتی می‌توانند درجه حرارت بالا و شرایط تغذیه‌ای نامطلوب را تحمل کنند.

میش های آواسی

علاوه بر اینکه در زیستگاه بومی خود بسیار خوب عمل کرده، با بسیاری از شرایط آب‌وهوایی نیز سازگار هستند. این حیوانات در مراتع فقیر مدیترانه‌ای خوب عمل کرده و درطول فصول خشک سال می‌توانند از انرژی ذخیره شده در دنبه‌شان، کمبود تغذیه‌ای را جبران کنند.

میش‌های آواسی توانایی مادر شدن بالایی داشته و در شرایط سخت نیز شیر زیادی تولید می‌کنند و به‌همین دلیل است که از قوچ‌ها برای اصلاح نژاد بسیاری از گوسفندان بومی آسیایی و آفریقایی استفاده می‌شود.

گوسفند آواسی

نام نژاد گوسفند آواسی Awassi
هدف پرورش گوشت، شیر و پشم
نکات ویژه حیواناتی بسیار پرطاقت،
به‌راحتی با همه اقلیم‌ها سازگار می‌شود،
برای تولید گوشت، شیر و پشم بسیار مناسب بوده،
اما معمولاً برای شیر پرورش می‌یابد.
به بسیاری از انگل‌ها و بیماری‌ها مقاوم است،
توانایی طی مسافت‌های طولانی برای چریدن را دارند،
دمای بسیار بالا را تحمل می‌کند،
در شرایط نامناسب تغذیه‌ای به‌خوبی عمل می‌کند،
میش‌ها مادران بسیار خوبی هستند و
قوچ‌ها جهت اصلاح نژاد استفاده می‌شوند
ابعاد بزرگ
وزن متوسط وزن قوچ بالغ 60 تا 90 کیلوگرم
و متوسط وزن میش بالغ 30 تا 50 کیلوگرم
شاخ قوچ‌ها شاخ‌دار و میش‌ها بدون شاخ هستند
مقاومت اقلیمی تقریباً همه اقلیم‌ها
رنگ سفید  با پا و سر قهوه‌ای، گاهی اوقات سیاه و قهوه‌ای
گستردگی متداول
منشا عربستان سعودی، اردن، عراق، سوریه،
لبنان، اسرائیل، فلسطین، مصر

گوسفند سوری

منبع: roysfarm

ترجمه: مهسا احمدزاده