دوازده راهکار برای کیفیت شیر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور،آبزیان و حیوانات خانگی»؛ جهت بررسی کیفیت شیر باید مواردی را درنظر بگیرید تا به نتایج بهتری دست یابید. راهکارهایی در زیر ارائه شده است که می‌توانند مفید باشند.

ا- ظرف و محلول CMT

در این مواقع هیچ علامتی در گاوهای مبتلا به ورم پستان تحت بالینی مشاهده نمی‌شود. آزمایش CMT به شناسایی این عفونت خاموش کمک می‌کند. محلول صابونی به همراه رنگ اضافه شده باعث پارگی سلول‌های بدنی (گلبول سفید) می‌شود.

گلبول‌های سفید در ورم پستان تحت بالینی شایع‌تر هستند و باعث می‌شوند که DNA سلول‌ها شکل ژل را به خود بگیرند. زخیم‌تر بودن ژل‌ها حاکی از آن است که میزان سلول‌ها در نمونه بیشتر است. نتایج آزمایش محلول و ظرف CMT بر شیر را می‌توان به صورت منفی، اندک و مثبت امتیازبندی کرد یا به صورت منفی = ۰، جزیی = 1 مثبت = ۲ و عفونت بالینی = ۳ نشان داد.

۲- برچسب بزرگ گوش در هر گوش

وجود یک وسیله شناسایی خوب (ID) برای گاوها باعث می‌شود که مدیریت گاوها به صورت انفرادی و گروهی کارآمدتر باشد. این کار در گله‌های بزرگ که بیشتر از چند گروه دارند، لازم است.

٣- لوله‌های جمع‌آوری شیر

لوله‌های جمع‌آوری و انتقال شیر با درهایی مهر و موم شده باید در مکان تمیز نگه داشته شوند. تمامی کارگرانی که نمونه‌های شیر را جمع‌آوری می‌کنند باید درباره نحوه استفاده از لوله‌ها با درهایی که محکم بسته می‌شوند، آموزش ببینند.

پس از جمع‌آوری نمونه‌ها، سریع آنها را در یخ نگه‌داری کنید. هر لوله قبل از استفاده باید با ماژیک‌های ماندگار شماره‌نویسی شود. آزمایشگاه‌ها لوله‌هایی را ترجیح می‌دهند که با شماره گاو و شماره لوله شماره‌بندی می‌شوند. شماره‌ها باید در برگه‌های ثبت کامپیوتری وارد شود.

۴- سوآپ الکلی

قبل از نمونه‌گیری باید سرپستانک‌ها را با سوآپ تمیز کنید. من ترجیح می‌دهم به‌جای سوآپ از پنبه الکی استفاده کنم. سوآپ نشان می‌دهد که سر پستانک‌ها قبل از آماده‌سازی پستان چقدر خوب تمیز شده‌اند.

۵- دستکش‌های لاتکس

تمامی کارکنان سالن شیردوش باید دستکش لاتکس بپوشند. دستکش‌های تمیز هنگام نمونه‌گیری از ورود مواد ارگانیک به نمونه جلوگیری می‌کند.

۶- نظافت (موتراش دامی یا موبر شعله‌ای)

می‌توان از موتراش دامی برای زدودن سریع موها استفاده کرد. موبر شعله‌ای صنعتی و دستی سرعت زمان آماده‌سازی را افزایش می‌دهد.

۷- استفاده از سطل‌های شیر دورریز

این سطل‌ها برای پیشگیری از باقی‌مانده‌های دارویی و تولید شیر باکیفیت مناسب هستند.

۸- ثبت خودکار رکوردها

رکوردها این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم داده‌های هر گاو یا گروهی از گاوها را ارزیابی کنیم. آنها در حل مشکلات هر گاو یا تشخیص مشکلات گله مفید هستند. بسیاری از سالن‌های شیردوشی دارای سامانه‌هایی هستند که رسانایی شیر را ارزیابی می‌کند. داده‌های به‌دست آمده از این سامانه تفسیر شده و گاودار بعد از مثبت بودن جواب آزمایش متوجه می‌شود که رسانایی شیر دوشیده از گاو غیرطبیعی است و باید بررسی شود. جواب آزمایش را می‌توان با آزمایش CMT  مورد تایید قرار داد.

9- سامانه علامت‌گذاری گاو درمان شده

مواد شمعی، برچسب، سم رنگ شده و نشانگرهای پرشی روش‌های جداسازی گاوهای درمان شده با گاوهایی است که شیر آنها دور ریخته می‌شود.

۱۰- داروهای تزریقی پستان

داروهای گاوهای خشک و گاو دوشا باید جدا نگه داشته شود.

۱۱- گزارش ماهیانه پردازشگر شیر مخزن

شمارش ظرف محیط کشت استاندارد، انکوباسیون مقدماتی، میزان آب باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک و دیگر اطلاعات ممکن است به پیش‌بینی منابع باکتری که کیفیت شیر را کم می‌کند، کمک کند.

۱۲- میکروب‌شناسی (نتایج شیر مخزن)

بسیاری از دامداری‌ها با کمک دامپزشکی ماهیانه نمونه‌های شیر را کشت می‌کنند. این کار برای تشخیص اولیه گاوهای تحت بالینی مفید است.

مجموعه مقالات تخصصی صنعت گاو شیری