فواید خوردن سیرابی برای سگ ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آیا سگ شما نیاز به خوردن سیرابی بدبو دارد؟ سیرابی بوی گل نمی‌دهد، اما فواید زیادی برای سگ شما دارد.

سیرابی خوراکی جادویی و رمزآلود می‌باشد که ممکن است برای برخی افراد خوشایند نبوده اما سگ‌ها را به هوس می‌اندازد. با اینکه در گذشته برای خوراک سگ‌ها مصرف می‌شده است امروزه استفاده از آن رایج نیست.

اگر درمورد فواید سیرابی در خوراگ سگ چیزی نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را بخوانید، تا بدانید چطور می‌توان خوراکی خوب، جذاب و سودمند را برای حیوان تهیه کرد.

مصرف سیرابی نه تنها فواید بسیاری برای سلامتی سگ دارد، بلکه می‌تواند گزینه مناسبی برای آنهایی باشد که از غذاهای خام برای تغذیه حیوان استفاده می‌کنند.

سیرابی چیست؟

سیرابی معده‌ی نشخوارکنندگان (گاو، گاومیش، گوسفند) است. معده اعجاب‌آور نشخوارکنندگان دارای چهار بخش است، که به‌صورت سیستماتیک علف‌ها را با کمک آنزیم‌های گوارشی، آب و اسیدهای آمینه تجزیه می‌کند.

حتماً در فروشگاه‌های مواد غذایی با شکل سفید و تمییزشده‌ی آن روبرو شده‌اید، باید بدانید این چیزی نیست که برای تغذیه سگ مفید است، بلکه فاقد هرگونه ارزش غذایی است. آنچه شما می‌خواهید شکل سبز و تمییزنشده‌ی سیرابی است، همانی که مستقیم از بدن دام بیرون آورده شده و هنوز آنزیم‌هایی را در خود دارد.

بیشتر بدانیم:
چرا سگ ها مدفوع خود را می خورند؟ راه حل آن چیست؟
آیا مصرف گوجه فرنگی برای سگ ها مضر است؟
دستور پخت چند غذا برای سگ

چرا باید سبز باشد؟

زیرا همان آنزیم‌های هضم‌کننده و باکتری‌های مفید که به نشخوارکنندگان در هضم غذا کمک می‌کنند همین کار را برای سگ شما نیز انجام می‌دهند.

فکر می‌کنید اگر یک بطری از این آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌ها موجود باشد چقدر باید بابت آن هزینه پرداخت کنید؟! حال می‌توانید همه این مواد مفید را یکجا بصورت طبیعی و با هزینه‌ای بسیار کمتر با کمک مصرف سیرابی سبز، فراهم کنید.

آنزیم‌های هضم‌کننده به هضم بهتر غذا کمک می‌کنند، به این معنی که بدن حیوان مجبور نیست انرژی زیادی را جهت هضم غذا، مصرف کند. بنابراین سگ بهترین استفاده را از وعده‌های غذایی خود خواهد برد.

آنزیم‌های هضم کارهای دیگری نیز در بدن حیوان انجام می‌دهند: خون را از سموم پاک می‌کنند، انگل‌ها و قارچ‌ها را ازبین می‌برند، همچنین باعث بهبود متابولیسم، عملکرد هورمونی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

پختن سیرابی، آنزیم‌های گوارشی را ازبین می‌برد، بنابراین سیرابی نه تنها باید سبز باشد بلکه باید خام مصرف شود.

معمولاً سگ‌هایی که غذاهای پخته یا تجاری می‌خورند با کمبود آنزیم‌ها روبرو می‌شوند. ازجمله علائم آن عبارتند از: اضطراب، کاهش انرژی، اسهال مزمن و مشکلات گوارشی، ورم لثه، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی.

اگر سگ شما ازهرکدام ازین اختلالت رنج می‌برد با افزودن نوار سبزی از سیرابی به رژیم غذایی‌اش متوجه خواهید شد که هزینه‌ای که تابحال برای غذای سگ خود صرف می‌کرده‌اید بابت چه چیز بوده است!

درون روده‌ها صدها نوع باکتری و میکروفلور وجود دارد که به انواع باکتری‌های مفید و مضر تقسیم می‌شوند، باکتری‌های مضر بیماری‌زا هستند که شامل: ای ـ کولای، سالمونلا، کمپیلوباکتر و لیستریا هستند. این باکتری‌ها در غذا و محیط وجود دارند و می‌توانند باعث بروز بیماری در سگ شوند.

باکتری‌های مفید با کمک کردن به کاهش تعداد باکتری‌های مضر و حفظ تعادل میکروفلور روده، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشند.

سیرابی سبز سرشار است از لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، که یکی از باکتری‌های مفید می‌باشد.

روده‌ی سگ تنها می‌تواند تعدادی از میکروارگانیسم‌ها را تغذیه کند، بنابراین هرچه باکتری‌های مفید بیشتر باشند، باکتری‌‎های مضر مواد غذایی کمتری را دریافت کرده و ازبین می‌روند.

بیشتر مشکلات سلامتی ناشی از عدم تعادل در میکروفلور می‌باشد.

سگ‌های مسن بیشتر در معرض خطر قرار دارند چراکه روده‌ی آنها تمایل کمتری به حفظ باکتری‌های مفید دارد.

مصرف سیرابی سبز مانند یک مکمل غذایی می‌تواند به تعادل میکروفلور روده کمک کرده و ویتامین B بیشتری را به بدن رسانده و از بسیاری اختلالات جلوگیری کند.

اگر سگ شما بیمار است افزودن سیرابی سبز می‌تواند به بهبود او کمک کند، اسیدوفلوس بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند.


خبر بد

سیرابی بدبو: شایعاتی که شنیده‌اید درست هستند

اگر واقعاً به سلامتی سگ خود اهمیت می‌دهید، به‌جای فکر کردن به بوی متعفن و بسیار بد سیرابی به مزایای بسیاری که برای سگ شما دارد بیاندیشید. به مرور زمان بوی بد آنرا نیز فراموش خواهید کرد.

پیدا کردن و تهیه سیرابی تازه و سبز دشوار است.

بی‌شک آنرا در فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا نخواهید کرد، همچنین کشتارگاه‌های بزرگ و رسمی آنرا در اختیار شما قرار نخواهند داد. باید به‌دنبال قصاب‌های خردی باشید که گوسفندداری کرده و گاهی آنها را ذبح می‌کنند.

هنگامی که اقدام به تهیه سیرابی سبز می‌کنید حتماً سطلی دردار برای نگهداری همراه داشته باشید، همچنین باید بدانید که سیرابی حاوی باکتری‌های زیادی است و طبیعت بدن انسان مانند بدن سگ نمی‌تواند با باکتری‌ها مقابله کند، بنابراین سعی کنید به آن دست نزنید یا درصورت تماس دست‌ها را به‌خوبی شسته و ضدعفونی کنید.

شاید فکر کنید پیدا کردن سیرابی سبز سخت‌ترین قسمت ماجراست، اما باید بدانید که مراحل سخت تازه شروع شده‌اند. بریدن و تکه کردن سیرابی می‌تواند شبیه به کابوسی برای شما و چاقویتان باشد.

باید از چاقویی بسیار تیز استفاده کنید، ممکن است به بیشتر از یک چاقو نیاز پیدا کنید چراکه تیغ چاقو به‌سرعت کند می‌شود. استفاده از تخته گوشت مناسب نیست، سیرابی آویز شده را راحت‌تر می‌توان برش زد. استفاده از قیچی تیز می‌تواند گزینه بسیار بهتری باشد. اگر قبلاً کمی آنرا فریز کنید، بریدنش راحت‌تر خواهد بود.

با گذشت زمان و مشاهده‌ی سلامتی و نشاط در سگ خود، دیگر مراحل سخت و بد تهیه سیرابی به‌چشم نخواهد آمد.

منبع: dogsnaturallymagazine

ترجمه: مهسا احمدزاده