ماهی اسکار زرد

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی اسکار زرد یا اسکار لیموئی از جمله ماهیان کمیاب آکواریومی محسوب می‌شود. رنگ بدن این ماهی به رنگ زرد یک دست بدون هیچ نقشی بر روی آن است. ماهی اسکار با نام های سیکلید مرمری و سیکلید مخملی نیز شناخته می‌شود. اسکار انتخاب خوبی برای آکواریوم‌های بزرگ محسوب می‌شود. اسکار از جمله ماهیان گوشتخوار مقاوم است که به مراقبت زیادی نیاز ندارد. ماهی اسکار عمر زیادی می‌کند و تا ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. افرادی که به نگهداری اسکار می‌پردازند پس از مدتی این ماهی را یکی از اعضای خانه خود خواهند دانست.

نگهداری اسکار زرد

ماهی اسکار به آکواریومی با حداقل حجم ۲۶۰ لیتر دارای سنگ‌های درشت در کف آن و تعدادی تخته سنگ در آن نیاز دارد. این حجم آکواریوم موجب رشد سریع تر ماهی و سلامت بیشتر آن می‌شود. هرچه اندازه ماهی کوچک‌تر باشد می‌توان از آکواریوم های کوچک‌تر استفاده کرد. اما با گذشت زمان و رشد ماهی باید آکواریوم نیز به آکواریومی بزرگتر تبدیل شود. بهتر است که از قرار دادن گیاه در آکواریوم این ماهی خودداری شود. اما در صورت استفاده از گیاه، باید از گیاهانی مقاوم استفاده نمود و روی ریشه آن‌ها را نیز به وسیله تخته سنگ پوشاند. زیرا اسکار درون سنگ‌های کف آکواریوم حفره ایجاد می‌کند و به راحتی می‌تواند به ریشه گیاهان صدمه وارد کند. اسکار به خوردن ماهی‌های کوچک‌تر از خود علاقه شدیدی نشان می‌دهد. به همین دلیل بهتر است که با ماهی‌های هم‌اندازه خود نگهداری شود. دمای ۲۲ تا ۲۸ درجه ی سانتی‌گراد و پی هاش ۶٫۰ تا ۸٫۰ برای این ماهی مناسب است.

اسکار لیموئی

ماهی اسکار را می‌توان با غذاهای مختلفی تغذیه نمود. دل مرغ، کرم خونی منجمد، ماهی‌های ریز زنده و غذاهای خشک برای این ماهی مناسب هستند. مصرف زیاد دل مرغ توصیه نمی‌شود. چرا که چربی بیش از حد موجب بروز بیماری‌های روده‌ای در ماهی خواهد شد.

ماهی اسکار در اندازه‌های مختلف با ماهی‌های مختلفی سازگاری دارد. در زمانی که اندازه ماهی اسکار کمتر از ۱۰ سانتی‌متر است می‌توان آن را با انواع لوچ‌ها و شارک‌ها نگهداری نمود. در اندازه‌های بزرگتر بهتر است که ماهی اسکار با سایر هم‌نوعان خود نگهداری شود. اما به هر حال نگهداری آن با ماهی هایی همچون پرت، سورم و پنکوسی مشکل خاصی به وجود نخواهد آورد.

ماهی اسکار زرد

منبع: mahieman