تغذیه مناسب قناری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ قناری‌ها پرندگانی کوچک و دوست‌داشتنی هستند که می‌توانند پرندگان خانگی بسیار خوبی باشند. برای اینکه زندگی طولانی و سلامتی داشته باشند لازم است که رژیم غذایی مناسبی را رعایت کرده که تمام نیازهای غذایی پرنده را فراهم کند. علاوه بر اینکه این رژیم غذایی باید دربرگیرنده خوراک مناسب باشد، باید به روشی مناسب نیز به پرنده داده شود، این امر کمک می‌کند که پرنده تمام مواد مغذی موردنیاز خود را بدست آورد.

انتخاب غذای مناسب برای قناری

انتخاب غذای مناسب برای قناری

از دانه‌ها برای تغذیه قناری استفاده کنید. عنصر اصلی رژیم غذایی قناری‌ها را دانه‌ها تشکیل می‌دهند، به‌همراه انواع میوه‌ها و سبزیجات. انواع مختلفی از بذرهای مخصوص تغذیه قناری وجود دارد که اغلب از ترکیب 2 یا 5 نوع مختلف از دانه‌ها تشکیل شده است. با این‌حال درهمه آنها ارزن بیشتر ازهمه دیده می‌شود که قناری‌ها معمولاً عاشق آن هستند.

تهیه دانه‌ها تنها یک بخش از فراهم نمودن رژیم غذایی مناسب قناری‌هاست. ازآنجایی که برخی از قناری‌ها فقط به خوردن ارزن در مخلوط دانه‌ها تمایل دارند، بنابراین اگر فقط به آنها دانه بدهیم ممکن است ازلحاظ غذایی دچار کمبود شوند.

استفاده از میوه‌ها و سبزیجات برای تغذیه قناری

استفاده از میوه‌ها و سبزیجات برای تغذیه قناری. میوه‌ها و سبزیجات باید حدود 20% رژیم غذای قناری را تشکیل دهند، دقت کنید که قبل از دادن آنها به پرنده حتماً خوب شسته شوند. با اینکه ممکن است پرنده شما به خوردن سبزیجات کم‌رنگی چون کاهو علاقه داشته باشند، اما مواد مغذی کمتری دریافت خواهند کرد. بجای آن با موارد زیر پرنده خود را تغذیه کنید:

- تکه‌های سیب

- گیلاس بدون هسته

- نخود فرنگی

- خیار

- کدو حلوایی

- کلم

- برگ‌های سبز تیره کاهو

- چغندر

- اسفناج

- سیب‌زمینی

- هویج

- کدو سبز

سعی کنید قناری را به مصرف غذاهای فرموله‌شده عادت دهید

سعی کنید قناری را به مصرف غذاهای فرموله‌شده عادت دهید. برخی از نگهدارندگان پرنده ترجیح می‌دهند که برای غذای قناری خود از غذاهای آماده فرموله‌شده که متشکل از گلوله‌های خشکی (پلت)، برای تأمین مواد مغذی موردنیاز پرنده است، استفاده کنند. تغییر رژیم غذایی پرنده از دانه‌ها به پلت باید به‌تدریج انجام شود. همیشه پلت تازه را در اختیار پرنده قرار دهید اما دانه‌ها را فقط در مواقع مشخص و محدود به پرنده بدهید. پس از گذشت چند هفته به‌تدریج مقدار دانه‌ها را کمتر کنید تا پرنده پلت بیشتری مصرف کند.

- اگر دانه‌ها را بطور ناگهانی حذف کنید ممکن است پرنده هیچوقت شروع به خوردن پلت‌ها نکند.

- اگر مخلوطی از دانه‌ها و پلت را در اختیار پرنده قرار دهید، او فقط دانه‌ها را می‌خورد.

- برای اینکه پرنده به خوردن پلت‌ها عادت کند باید 4 تا 8 هفته صبر کنید، این تغییر رژیم باید بسیار تدریجی انجام شود و ممکن است مدت زیادی طول بکشد.

بیشتر بدانیم:
شرایط مناسب مکان نگهداری قناری
ویتامین‌های موردنیاز قناری
قناری نژاد استفورد (stafford canary)

به روشی درست به قناری غذا دهید

به روشی درست به قناری غذا دهید

برای تغذیه قناری برنامه‌ای منظم داشته باشید. داشتن برنامه‌ای منظم و تغذیه پرنده در ساعاتی مشخص از روز، دارای اهمیت زیادی است که باعث می‌شود پرنده احساس امنیت و آسایش کند.

- بهترین زمان برای تغذیه قناری صبح پس از بیدار شدن پرنده است.

- بطور معمول هرروز مقداری از دانه یا پلت پرنده باقی می‌ماند، با این‌حال هرروز باید دانه‌ها و پلت‌های باقی‌مانده و ظرف غذای پرنده را تمییز کرده و خوراک تازه را به آن اضافه کنید.

- میوه‌ها و سبزیجات را یک ساعت پس از تغذیه پرنده، از قفس خارج کنید.

هرروز میوه و سبزیجات جدیدی را به قناری بدهید

هرروز میوه و سبزیجات جدیدی را به قناری بدهید. مصرف روزانه میوه و سبزی بسیار مهم است، اجازه ندهید که مواد درون ظرف غذای پرنده کهنه شود و بماند، در بهترین حالت باید یک ساعت پس از مصرف، آنها را بردارید. وعده‌های غذایی میوه‌ها و سبزیجات را بیشتر کنید تا از مواد تازه استفاده کرده و برای پرنده جذابیت بیشتری داشته باشد.

- سعی کنید میوه و سبزی‌های موردعلاقه پرنده را شناسایی کرده و بیشتر از آنها استفاده کنید. رعایت این نکته علاوه بر اینکه می‌تواند مواد مغذی موردنیاز پرنده را فراهم کند، رابطه شما را نیز با قناری بهتر خواهد کرد.

مقدار مناسبی از خوراک را در اختیار قناری قرار دهید

مقدار مناسبی از خوراک را در اختیار قناری قرار دهید. بطورکلی هر قناری باید حدود یک قاشق چایخوری دانه بخورد. اگر از پلت‌ها برای خوراک قناری استفاده می‌کنید باید راهنمای روی بسته‌بندی آن را مطالعه کنید.

- مقدار مناسب مصرف میوه‌ها و سبزیجات حدود 20% از رژیم غذای قناری است. بنابراین یک یا دو قطعه کوچک نیاز پرنده را فراهم می‌کند.

استفاده از مکمل‌ها در رژیم غذایی قناری

استفاده از مکمل‌ها در رژیم غذایی قناری

برای سلامت پرنده از مکمل‌های غذایی استفاده کنید. برای تهیه مکمل‌های مناسب که بتواند سلامت پرنده را تأمین کند، با دامپزشک مشورت کنید. اگر پرنده از پلت‌ها تغذیه کند معمولاً نیازی به مصرف مکمل‌ها نخواهد داشت، اما پرنده‌ای که دانه‌ می‌خورد باید مواد مغذی را با کمک مکمل‌ها تأمین کند.

- در دوره‌های خاصی از زندگی پرنده چون زمان تخم‌گذاری، مصرف مکمل‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. هنگام تخم‌گذاری ممکن است به مصرف کلسیم، برای جلوگیری از کمبود آن، نیاز داشته باشد.

- برای مصرف مکمل‌ها می‌توان میوه‌ها را به آن آغشته کرده و در اختیار پرنده قرار دهید.

- اگر مکمل‌ها را درون آب مخلوط کنید ممکن است پرنده آب کمتری بنوشد.

بطور منظم میوه و سبزیجات تازه در اختیار پرنده قرار دهید

بطور منظم میوه و سبزیجات تازه در اختیار پرنده قرار دهید. برای اینکه میوه و سبزیجات برای پرنده جذاب باشند و او را به خوردن آنها ترغیب کنید، باید مرتب مواد تازه را در اختیار او قرار داده و انواع تازه‌ای از میوه و سبزی را به پرنده ارائه کنید. هر هفته یک نوع میوه و سبزی را به او بدهید تا بتوانید آنهایی را که موردعلاقه‌اش هستند پیدا کنید. برخی از آنها پرنده را به هیجان آورده و برخی دیگر نه، اما لازم است که بدانید کدام‌یک را بیشتر دوست دارند.

- اگر قناری به نوعی از میوه یا سبزی علاقه‌ای نشان نداد آنرا کاملاً از رژیم غذایی‌اش حذف نکنید. سعی کنید مواد متنوعی را به پرنده بدهید حتی اگر قبلاً از خوردن آنها پرهیز کرده است.

سعی کنید شن‌ریزه در اختیار پرنده قرار دهید

سعی کنید شن‌ریزه در اختیار پرنده قرار دهید. بحث‌های زیادی بر سر اینکه آیا برای هضم غذا در قناری نیازی به مصرف شن‌ریزه هست یا خیر، وجود دارد. برخی مصرف آن را لازم و ضروری دانسته و برخی دیگر مصرف شن را برای پرنده مضر می‌دانند. اگر تصمیم دارید که شن‌ریزه مصرف کنید بهتر است از مواد قابل هضمی چون کف دریا، صدف و سنگ آهک استفاده کنید. این مواد توسط اسیدهای گوارشی پرنده هضم خواهند شد.

- درمورد اینکه مصرف شن‎ریزه برای پرنده شما لازم و ضروری است یا خیر با دامپزشک مشورت کنید.

نویسنده: Deanne Pawlisch, CVT, MA

ترجمه: مهسا احمدزاده