ماهی آراپایما گیگاس

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی آراپایما گیگاس (Arapaima gigas) از گونه ماهیان آب شیرین بومی رودخانه آمازون و رودخانه ارینکو در آمریکای جنوبی است. این ماهی اغلب در آب‌های کم‌عمق و در سطح آب دیده می‌شود. اکسیژن حل شده در آب در این مناطق در سطح پایینی می‌باشد.

آراپایما دارای بدنی به مشکی رنگ و استخوانی است. دهان این ماهی رو به بالا است که برای شکار کردن از سطح آب بسیار مناسب می‌باشد. آراپایما سیستم تنفسی مخصوص خود دارد که امکان تنفس از سطح آب و زندگی در آب‌های کم اکسیژن را به او می‌دهد.

ماهی غول‌پیکر آراپایما گیگاس

آراپایما ماهی غول‌پیکری است که تا ۲۴۰ سانتی‌متر رشد کرده و به وزن ۸٫۵ کیلوگرم می‌رسد. به همین‌خاطر بعنوان یکی از بزرگترین ماهی‌های آب شیرین شناخته می‌شود. ابعاد بزرگ آراپایما نگهداریش را در آکواریوم مشکل کرده است و به همین خاطر نگهداری آن تنها در آکواریوم‌های بزرگ، مثل آکواریوم‌های پارک‌های حیات‌وحش امکان‌پذیر خواهد بود.

خصوصیات ظاهری آراپایما گیگاس

آکواریوم این ماهی باید چیدمانی متشکل از شن نرم در کف و فضاهای بسیاری برای شنای آزادانه ماهی و دور زدن آسان آن نیاز دارد. آراپایما در شرایط مختلفی برای بیرون پریدن از آب تلاش می‌کند. نامساعد بودن محیط زندگی‌اش و همچنین برای شکار غذا ازجمله مواردی است که باعث می‌شود ماهی از آب بیرون بپرد. به‌همین خاطر وجود درپوشی محکم برای آکواریوم این ماهی واجب است.

باتوجه به این که ماهی آراپایما اکسیژن موردنیاز خود را از سطح آب تامین می‌کند باید شرایط آکواریوم طوری باشد که توانایی دریافت اکسیژن از سطح آب را داشته باشد. دمای مناسب برای نگهداری این ماهی ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش ۶٫۰ تا ۷٫۵ می‌باشد.

آراپایما گیگاس

آراپایما گیگاس هنگام بارش‌های فصلی اقدام به تخم‌ریزی و تولیدمثل می‌کند که این اتفاق معمولاً در ماه‌های نوامبر و ژانویه رخ می‌دهد. در این زمان دسترسی نوزادان به غذاهای سطح آب راحت‌تر بوده و امکان زنده ماندنشان بیشتر خواهد شد. والدین در میان سنگ‌ها و شن‌های کف آب لانه‌سازی کرده و تخم‌ها را آنجا رها می‌کنند. لاروها بعد از خروج از تخم روی سطح آب می‌آیند و حشرات و ماهیان ریز را تغذیه می‌خورند. پس از گدشت مدتی و بزرگ‌تر شدن نوزادان، از انشعاب‌های آبی به سمت رودخانه اصلی شنا می‌کنند. لازم است بدانید که در این مدت والدین همواره از نوزادان محافظت کرده و آنها در درون دهان ماهی نر نگهداری و محافظت می‌گردند.

آراپایما گیگاس هر جاندار قابل خوردنی را که اندازه دهانش باشد را به‌عنوان غذا درنظر می‌گیرد. آراپایماها در زیستگاه طبیعی خود از ماهی‌ها و حتی حیوانات کوچک تغذیه می‌کند. این ماهیان غول‌پیکر در سطح آب و زیر شاخه‌های درختان شنا کرده و حیوانات و پرندگان کوچک را شکار می‌کنند. نحوه شکار این ماهی بسیار شبیه به ماهی‌های آروانا می‌باشد.

آراپایما

منبع: mahieman